Vad behöver fixas efter 10 års parkering?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har förmodligen kommit över en Yamaha RD 125 ypvs. Den är inte startad på minst 10 år. Tänkte ha den som vinterprojekt men har ingen aning om hur en 2t mår av ett så långt uppehåll.

Kom på följande punkter...
Byta soppa? (blandas hur)
Kan stift blir gamla?
Sprickor i däck
Byta olja i dämpare?
Vad kan det finnas för filter, soppa/olja?
Hur vet man om oljeblandningen fungerar?

Har aldrig haft 2t innan så alla tips och förslag tas tacksamt emot!

//Mark

ImageUploadedByTapatalk1354214503.042357.jpg

Åååååååå :-) En sådandär var min fösta hoj och som man körde upp på.

Kan vara bra att kolla de punkterna du nämner. Jag var alltid lite skeptisk till att oljeblandningen funkade så blandade direkt i bensin istället. Kolla förgasaren så att allt är rent och fint plus att packningarna är hela.
Däck, bromsar och drivpaket ser du om det är kass. Bromsvätska bör du byta. Olja i gaffeln är väl inte fel att kolla. Sitter väl ett bränslefilter som man kan byta, men framförallt är det väl dags att byta luftfilter.

Tjena!

Snyygg hoj! Skulle vilja ha en likadan, men har lite utrymmesbrist tyvärr. Men jag har en DT 125MX -83 som är väldigt sparsamt använd de sista 20 åren (bes senast -89!). Planen för den är att under vintern byta olja i gaffeln, växellådan och separatsmörjningen.

Har även köpt upp mig på ett nytt DID-drivpaket med O-ringkedja. Kanske lite överkurs men vaffan, kosta inte ens 1000 spänn + att org-kedjan gått 1100 mil. Det är "lillen" värd!

009.jpg

Tillägg: Håller med Thunder om att byta bromsvätska, men byt kylvätska också.

Last edited:
Startade själv upp en CB750 för några år sedan. Den hade stått still i 11 år. Bytte Olja, oljefilter, luftfilter och alla o-ringar i förgasarna. Funkade kanon efter det.

Lite repetition från tidigare talare, men...

Vätskor och filter: byt. Enda ev. avvikelsen här skulle kunna vara stötdämpare. Har ingen aning om hur dessa oljor påverkas av fukt osv.

Däck: byt. Spelar ingen roll om det är sprickor eller ej. Däck är en färskvara, och jag hade inte satsat mitt liv på 10-år gamla däck. Inte ens om de förvarats under de mest optimala förhållanden. Billig livförsäkring.

Sen kan det vara en tanke att plocka ner avgassystem och dämpare och gå igenom. Kan ligga och bo(!) allt möjligt i sådana om de stått i t.ex. en lada eller liknande.

Jag skulle bland lite extra fet bränsleblanding,, annars en riktig storservice.

Försvarets gamla hojar har haft problem med korrosion i motorlager efter långtidförvaring så de kunde rasa ganska snabbt efter tagit fram dem från konserveringen. Kommer dock inte ihåg om det var Jawa'n eller Husqvarna'n som hade mest problem med det.
Kanske inget problem med Yamman men kan vara bra att ha i åtanke.

Om man inte 'litar' på separatsmörjningen är det väl bara
att kontrollera den enligt mekhandbokens anvisningar? :va

Var kommer denna myt om att
separatsmörjning inte är att lita på?
Ge mig fakta någon,
eller droppa hela litapåtjaffset! :mattias

Skulle väl möjligen vara att man kan glömma att fylla olja.
Men i så fall kan man ju lika gärna glömma att blanda i besinen. :rolleyes:

Om du skall köra färdigblandat bör du dessutom bestycka om förgasarna.
Olja i bensinen ger mindre bensin per luftenhet vilket ger magrare blandning.:fakta
(Vilket kan göra att den kan värmenypa. Extra oljeinblandning späder bara på problemet.)

Haynesmanual finns för 17 pund hos Wemoto.

HÄR har du rd-kompisar!

Fin hoj! :tummenupp

:hej

/e

Vänta med oljebytet i gaffeln tills du ser att den inte läcker olja. Risken är att packningarna är kass efter att de stått i samma läge i 10 år och ändå behöver bytas, då blir det automatiskt oljebyte.

Ge mig fakta någon,

Olja i bensinen ger mindre bensin per luftenhet vilket ger magrare blandning.:fakta
(Vilket kan göra att den kan värmenypa. Extra oljeinblandning späder bara på problemet.)

Haynesmanual finns för 17 pund hos Wemoto.

HÄR har du rd-kompisar!

Fin hoj! :tummenupp

:hej

/e

Jag tror att detta är en myt som lever kvar från moppetiden då framför allt Yamaha DT50mx ryktades ha en osäker oljepump och sedan dess är detta det som folk känner till om 2-taktare, osäkra oljepumpar. Om DTns oljepump verkligen var dålig vet jag inte, däremot i och med att det rör sig om ungdomar tror jag det snarare var att de glömde att fylla på 2-taktsolja då DTn saknar oljelampa och istället för att skylla på sig själva skyller de på tekniken.

De enda separatsmörjningsrelaterade problem jag stött på har berott på slangarna - en som hårdnat och sprucket p.g.a. ålder, en som lossnat från nippeln på insuget p.g.a. skadad ände och dålig montering. Mig veterligen hör regelbunden kontroll & byte av dessa slangar till normal service enligt schemat, så bägge fallen kan kopplas till bristande skötsel av ägare/mekaniker.

Separatsmörjningen är pålitlig. Det är klantarslet som inte kontrollerar den då och då som man ska göra som är orsaken till alla problem.

Rätt vanligt att förgasaren blir helt igengeggad om den har stått med bensin i tanken. Kan vara enklare att byta förgasaren än att få den ren. Det syns när du plockar isär den. Även bensinkranens packningar bör bytas då dessa gärna murknar upp av bensinen och då läcker den bensin. Är det en YPVS-modell så kolla så att själva avgasventilen kan röra sig. Det går ett par vajrar till den som man kan lossa och dra i.
Det bästa med en så här pass gammal motor är att plocka ner den till blocket och kolla/byta allt som ser dåligt ut. De är relativt billiga att meka med om man gör allt själv.

Slutet av åttiotalet var en tid då 125cc hojarna gick i 160 blås och hade över 30hk. Dessutom var motorerna välbyggda. Jag hade en som jag lämnade in på rengörning i tvättmussla och alla lock lossnade, vevhuset fylldes med vatten men jag hällde ut sörjan, fyllde på nytt och den startade på första kicken, och fortsatte starta så. Din hoj har ingen aning om den stått några år, tanka och kör. Enda slitdelen är kolven, hem kommer man alltid.

Slutet av åttiotalet var en tid då 125cc hojarna gick i 160 blås och hade över 30hk. Dessutom var motorerna välbyggda. Jag hade en som jag lämnade in på rengörning i tvättmussla och alla lock lossnade, vevhuset fylldes med vatten men jag hällde ut sörjan, fyllde på nytt och den startade på första kicken, och fortsatte starta så. Din hoj har ingen aning om den stått några år, tanka och kör. Enda slitdelen är kolven, hem kommer man alltid.

Fast runt mitten hade dom 20hk och krånglade satan.

Ge mig fakta någon,

Redan sagts men tippar oxå på gammla mopeder, inte för att den var dålig men den biten verkar hoppas över vid trimmningar etc.
Sen tillhör jag kategorin som kopplar bort separat smörjning fast jag ser den relativt skottsäker. En onödig del som har möjligheten att gå sönder med "dyra" kostnader och som inte har någon som helst nytta, vad jag vet om iaf.

Håller med Bansaie; en tvåtaktares ram- och vevlager kan rosta jävelberg om inte man konserverat motorn vid avställning. Appselut värt att kolla.

Håller med Bansaie; en tvåtaktares ram- och vevlager kan rosta jävelberg om inte man konserverat motorn vid avställning. Appselut värt att kolla.

Hur konerverar man en tvitakt?

Häller man i en massa 2t-olja nånstans och trampar runt motorn ett par varv, eller vad gör man?

Hur konerverar man en tvitakt?

Häller man i en massa 2t-olja nånstans och trampar runt motorn ett par varv, eller vad gör man?

Ja, typ i bensinen.:hihi

Allt kan rosta, men en tvåtaktare lär inte rosta mer för att den är just en tvåtaktare.

Snarare mindre.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...