Vad bör man tänka på inför en långfärd med sin 125:a?

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Förutom allt som de andra skrivit. Tänk på att köra lungt och sansat
 

Smellsfish

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Västerås
Hoj
Honda NSR 125R
Ska också ut på långtur med med min ettatvåfemma, Falun-Ronneby 70-80 mil, fast jag ska köra småvägar istället :tummenupp

Vad kul! Det är en bra bit att köra.

Anledningen till att jag tar motorvägen är att jag har det lite snålt med tiden. Det tar mycket längre tid om man kör småvägar. Det räcker ändå med att jag ligger mellan 90-110 km/h och varierar lite hela tiden.
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
2978894 Vad kul! Det är en bra bit att köra.

Anledningen till att jag tar motorvägen är att jag har det lite snålt med tiden. Det tar mycket längre tid om man kör småvägar. Det räcker ändå med att jag ligger mellan 90-110 km/h och varierar lite hela tiden.
varigera mycket.. samma varv i max 3 km
det är min regel iallfal.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Fyller på listan med lite praktiska saker:

Punkaspray (ifall du får punktering)
Kedjelås (ifall kedjan går av så är det oftast kedjelåset som är den svagaste länken)
Mobil & Börsen (så att du kan ringa om hjälp om det har hänt nått eller handla nått på macken osv.)
Bra och bekväm säkerhetsutrustning, ryggskydd och allt ifall en olycka inträffar.


Kolla växellådsoljan, motoroljan och bensinen innan du far, eller ja när du liks håller på att kolla så är det lika bra att kolla om allting funkar.:)

Ahh perfekt, visste att det var några saker jag glömt! :)
 

jimmie_91

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Ort
vara
Hoj
dt125r -svart och röd
tempmätarn på min dtr går aldrig över mitten.. så länge den inte är för varm är det la ingen fara ? varför ska man inte ligga på samma varv länge det gjorde han som körde hem min åt mig
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
2979049 tempmätarn på min dtr går aldrig över mitten.. så länge den inte är för varm är det la ingen fara ? varför ska man inte ligga på samma varv länge det gjorde han som körde hem min åt mig
min tempmätare gick alldrig över mitten häller. burnade som fan en gång å då gick han upp till hälften.
 

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Hej alla mc-åkare!

Som titeln lyder undrar jag vad man bör tänka på inför en långfärd med mc:n. Jag har en Honda NSR 125R och tänkte till sommaren köra från Lund till Stockholm. Behöver man ha med sig några reservdelar ifall någonting går snett eller kan man bara åka lungt de 60 milen?

Tack på förhand!

ett par extra knän om du kan få tag i det någonstans... 125:eek:r är lagomt sköna att åka långt på.

Han som köpte min Nsr förra månaden, han körde från timrå till skellefteå. Och det gick bra.. det är en jävla bit det också. Nog kan dom hålla. Men alltid är det ngt som kan gå fel.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Att beställa ett cylinder paket innan så det är hemma när du blir bärgad. :hihi Det längsta jag kört är 35 mil till bärgren (10 av dom va fel körning..)
 

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
Körde själv sträckan när jag hade 125:a (RD -83) Två pers på hojen :gnissla .
Hojen kommer att hålla (om du nu inte har en jäkla otur), frågan är om du gör det :D . När vi kom fram till stockholm så var det precis man kunde ta sig av från hojen (man blir jäkligt öm i röven). Så mitt tips till dig är att rasta Ofta och gärna lite längre (Min 15 minuter) och då får också hojen vila.
 

Smellsfish

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Västerås
Hoj
Honda NSR 125R
tack för alla bra svar:tummenupp ska åka och shoppa ett tändstift imorgon.
Nu gäller det bara att övertala farsan!
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Vart förbi en SMC monter förra veckan där dom hade bilder och grejs från Norge och dom tipsade om att man skulle köra 1 timme och sen vila ~5 minuter sen burna vidare. Så så kan man ju testa att köra! :)
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
2981303 Vart förbi en SMC monter förra veckan där dom hade bilder och grejs från Norge och dom tipsade om att man skulle köra 1 timme och sen vila ~5 minuter sen burna vidare. Så så kan man ju testa att köra! :)
menade dom då på en ättring 125:a med en "skön" sadel?
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
Facket som du pratade om sitter under sadeln! men oftast är alla verktyg borta på dom flesta nsrer!
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Mitt bästa tips är att köra några mil om dagen några dagar i förväg, för annars kommer du inte kunna sitta efter 20 mil, have been there :D
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top