Vad bör man kolla när man köper begagnat (husaberg fs650e)? Nån guide?

Nithro

Lycklig
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
GasGas 300 EC -05
Tjenare,

Är på väg att köpa min första motorcykel snart, och vill inte gärna bli lurad i första taget. Hojen jag vill ha är en husaberg fs650. Finns det något som är speciellt med den hojen, isåfall vad? (Något särskilt man ska kolla)

Vill veta vad man ska titta efter, vara uppmärksam på och så vidare.
Saker man bör prova, lyssna efter och försöka se vid provkörning.
Hur låter eventuella missljud?

Sen undrar jag om någon sitter på en liten länk till en köpa-begagnat-guide eller liknande.

Vill kunna se så att allt står rätt till helt enkelt. Vad är lätt fixat? Vad bör göra att man avstår från att köpa?

Kan man se om tändsystemet funkar som det ska? (Blir förmodligen en -01 eller -02)

Hjälp mig att inte köpa fel nu!

Måns

På dem årsmodellerna är där ingen riktig elstart, dessutom sämre förgasare än dem lite nyare. Satsa på en -04 då dem är betydligt bättre :tummenupp

På dem årsmodellerna är där ingen riktig elstart, dessutom sämre förgasare än dem lite nyare. Satsa på en -04 då dem är betydligt bättre :tummenupp

Har redan hört detta, men bestämt mig för att göra det bästa av situationen. Går ju alltid att byta till en nyare förgasare (väl?), och i värsta fall kicka? Vill inte vänta 15 000 kr till när min enda inkomst är extrajobb parallelt med studier...

Har redan hört detta, men bestämt mig för att göra det bästa av situationen. Går ju alltid att byta till en nyare förgasare (väl?), och i värsta fall kicka? Vill inte vänta 15 000 kr till när min enda inkomst är extrajobb parallelt med studier...

köp en annan hoj isåfall. Finns bara bättre alternativ i den prisklassen är jag rädd.

varför ingen WR426?

tändsystemet fungerar väl som det ska om hojen går som den ska.. men du.. det är SÅÅÅÅ värt pengarna att lägga 10 k till och få en 04a. speciellt som det är din första Mc. då är nog en husaberg från 01 bland det jobbigaste du kan ta dig an. En viktig grej med husa. Be att få se kvitto på senaste renoveringen. Husorna skall ju ses över i motorn efter 100 h gångtid. har hojen gått 100 h + utan översyn så kommer du snart bli tvungen att slanta ca 10 k för en motorklyvning med lagerbyten etc. om du inte gör det själv dvs :) .

köp en annan hoj isåfall. Finns bara bättre alternativ i den prisklassen är jag rädd.

varför ingen WR426?

Det stod mellan en wr426 med chassi från -01, och motor från en wr450 -03 och en husabergare. Är det inte så att en större motor lämpar sig bättre för gata? Ska ju inte köra på bana precis.

paerre89, vad är det som gör att det är SÅÅÅÅ värt pengarna att satsa på en -04? Har för mig att det är annan förgasare och bättre tändsystem som är de större skillnaderna.

Svårt att hitta begagnade hojar.. Hemskt är det.

Det stod mellan en wr426 med chassi från -01, och motor från en wr450 -03 och en husabergare. Är det inte så att en större motor lämpar sig bättre för gata? Ska ju inte köra på bana precis.

paerre89, vad är det som gör att det är SÅÅÅÅ värt pengarna att satsa på en -04? Har för mig att det är annan förgasare och bättre tändsystem som är de större skillnaderna.

Svårt att hitta begagnade hojar.. Hemskt är det.

om det är den på blocket. Köp den. WR motorn är skottsäker. gammal husorna suger. det ifnns hur många exempel som helst.

WR motorn har inga som helst problem med landsvägskörning. hänger på andra motarder utan problem.

KTM 660 då, är väl mycket bra hojar sen -03? Vill minnas att man bör satsa på 625, eller 660, och inte 640. Eller nja, att 660 och 625 gick lite bättre. Vilken är det nu som har stor tank, bra förgasare och allt det?

från 01-02 till 04 är det åxå uppdateringar med ventilerna mm som gör dem mycket driftsäkrare. Men om du inte ska åka bana så köp en 625a. Husan är en jävligt kul hoj då du ska leka runt å åka på bakhjulet osv. Men ändå. trimma din 625a lite så har den nästan lika mkt ös som husan och såå mycket skönare hoj att ha å göra med! Fråga dig själv. Hur mycket kommer du att använda hojen till lekkörning och hur mycket till transportfordon. Ska du bara lekköra så är husan nice! men så fort du ska ta dig nonstans så är 625an mkt mkt skönare, bekvämare, slippa tänka på oljebytet som närmar sig. dessutom enligt mig lättare att slanga långt med pgr av lite mjukare gasrespons =)

Nu kan jag inte vara tyst längre.

Jag kan ärligt säga att jag blir lite förvirrad och förvånad när jag läser vissa uttalanden, jag undrar hur ni tänker ibland... paerre89, du kör en 650 04a, det är den av alla årsmodeller av Husabergs stora supermotard (original) som jag kört som har den mjukaste/snällaste gasresponsen av alla Husor! Det är en hel massa faktorer som spelar in, som styr om hojen har digitalgas eller inte, men kammen spelar stor roll och 04ans är "snällare". 625 har ingen mjuk gasrespons, den är helt enkelt bara skitslö. Det som är fördelen med 650 04:an är att den inte på nägot sätt är slö, fast den levererar effekten mjukt och snällt. Den är en grym hoj helt enkelt.

Min 06a har en relativt snäll gasrespons, men det beror ju på vad man jämför med. Allt är relativt, så är det ju jämt.

Jag är inte på något sätt någon Husaexpert, det finns det däremot många som verkligen är här. Dock även en hel del självutnämnda experter...

Min upplevelse av Husaberg generellt är att det är en potent maskin oavsett vilken årsmodell du väljer, men vill du ha driftsäkerhet och hyfsade garantier på vissa funktioner är det 04 och framåt som är säkrare kort. Om du kan stå ut med att kicka den, att el-och tändsystem inte är hundra procent fungerande (lysen och elstart funkar inte jämt), att det kan var lite tjurigt att starta dem när de är varma eller överhettade så man får vänta tills hojen svalnat lite och en del andra små egenheter, är det en skitkul hoj att köra.

Husan är ingen maskin man buskör med om man är rädd om den, den är inte gjord för att slangas med. Eller jo... den är ju gjord för det, den liksom gör det ju av sig själv, men den är inte riktigt byggd för det, så den kan bli ganska illa skadad av längre slangningssessioner eftersom den inte får smörjning.

Alla Husor av den "äldre" generationen är enligt mig rätt tjuriga, men de har sin charm med. Jag förälskade mig i 01ans råhet, hatar 02ans urtråkiga effektkurva och motorkaraktär, brottades med 03an som var hetsigare än ett fullblod före race, lärde mig äntligen köra när jag fick 04an i min hand för den var så lättkörd att det tog 5 minuter att bli sams med den och allt blev fulländat med 06an. 06an har jag ff kvar och släpper troligtivs aldrig, den är min. Bara min.

Har den förra ägaren (de förra ägarna?) kört mycket bakhjul med hojen är det ju svårt att säga vad som hänt med motorn om du inte vet att de renoverat den, men cylinder och kolv brukar kunna ta en del stryk som i längden kan ställa till med skador som kostar en del pengar.

Framgaffeln kan ta stryk om den som slangar inte landat mjukt, men det vet väl de flesta, kolla läckage/bussningar/styrlager/hjullager t.ex.

Kosmetiskt går det alltid att fixa till en Husa med små medel, så låt dig inte luras av ny plast, det är viktigare att motorn är i bra skick och att fjädringen är i bra skick. Hjulen ska väl helst inte vara alltför skeva heller, det är ju dumt. *s*

Motorn är ju ett kapitel för sig och det är svårt att beskriva i text hur den ska låta, be någon följa med dig och hjälpa dig istället. Kamkedjan brukar vara slut efter ca 60 timmar och det ljudet tar man aldrig fel på om man hört det förut (eller hur Kristofer?!?) Om man byter den i tid kostar det 170 kr, låter man bli, blir det mycket dyrare...

Det där med uppdateringar av tändsystem och motordelar finns det massor av information om här på forumet, det har jag ingen koll på. Sök och du skall finna.

Låt inte heller ägaren varmköra hojen innan du ska titta på den, du vill ju veta i vilket skick den är, om allt är okej så den startar enkelt eller om den är tjurig och behöver några specialknep. Ingen Husa är exakt lik den andra tyvärr, så det behöver inte betyda att det är feljusterat någonstans bara för att den inte startar på ditt första försök. De äldre hojarna brukar behöva lite fix och trix med choken för att vara snälla och starta på kommando, men det är aldrig svårt att kicka igång den om man använder rätt teknik och allt är schysst.

Elsystemen på de gamla hojarna är ett kapitel för sig, så får du tag på en hoj som någon strippat, har du inget roligt jobb framför dig att montera dit ett igen, eftersom det är en enda lång härva tom 03. Allt sitter ihop, från baklyset till allt som finns i framdelen.

Man köper den hoj som plånboken tillåter en att införskaffa och som tålamod och hjärta säger att man kan och vill ha. Glöm bara inte bort, som en del sagt redan, att det där med plånboken inte bara handlar om inköpspriset. Det kan läna sig väldigt dåligt att vara snål från början, även om det egentligen inte handlar om snålhet utan om att det är bråttom.

Dumt att ha bråttom om man ska köpa en hoj som kräver en del omvårdnad och kärlek. Med rätt skötsel och förebyggande underhåll, håller en Husa hur bra som helst. En helt suverän hoj att köra, men det är inget transportmedel, det är en leksak och en tävlingsmaskin.

/ Veronica (som tydligen hade en hel del att säga, hoppas inte allt är svammel)

Du skriver att "ja förgasaren kan man ju alltid byta" ungefär men va tror du en keihin fcr fugge kostar?? Ny tippar jag mellan 7-10000:- men är inte helt säker, att hitta ngn begagnad tror jag inte är särskilt lätt heller. Som sagt, tänk igenom köpet noga o kolla så mkt du kan så du inte köper en hoj som är några tusingar billigare än en annan men som du kanske får lägga 10 papp på i stort sett omgående. Men - jag har själv haft en husa 650 -06 och det är en jävligt rolig hoj helt enkelt - jag hade inget strul me min sen strypningar o orginalsystem var borta:tungan

om du skall hålla budget o liknande så är nog husaberg inget bra val, sedan krävs det ju en hel del service som kostar också, det gäller ju alla typer av linande hojar, kostar både pengar och man måste kunna mecka lite, fixar du detta tror du?

om du skall hålla budget o liknande så är nog husaberg inget bra val, sedan krävs det ju en hel del service som kostar också, det gäller ju alla typer av linande hojar, kostar både pengar och man måste kunna mecka lite, fixar du detta tror du?

Vad är det för servicar som kostar ?
Jag servar min var 5.e timme för cirka 200:- per gång, och det går att komma undan med 100:- per gång.

med tanke på att personen i fråga har eb starm budget varje månad, student eller liknande, så skall ju varje krona räcknas, eller hur?

med tanke på att personen i fråga har eb starm budget varje månad, student eller liknande, så skall ju varje krona räcknas, eller hur?

Den regelbundna servicen är inget större problem, såvida Mr. Q inte luras allt för mycket och servicen kostar 900 kr/5h :rolleyes:

Jag tror det löser sig, känner lite folk som har meckat en hel del i sina dar. Utöver det så har vi ju Mr. Q's serviceguide, och ni på forumet verkar inte ha problem med att svara på frågor:tummenupp

Last edited:
Nu kan jag inte vara tyst längre.

<Långt superbra svar>

Något jag undrar över är att smörjningen tar stryk vid bakhjulsåkning. Vill ju inte gärna köra på två hjul hela tiden :yoparty
Hur illa är det? Lär ju inte köra kilometervis i taget på bakan precis. Har svårt att veta hur mycket skada det gör. Vad händer om "bägaren rinner över"? Motorras?

Berätta gärna mer om just detta

Något jag undrar över är att smörjningen tar stryk vid bakhjulsåkning. Vill ju inte gärna köra på två hjul hela tiden :yoparty
Hur illa är det? Lär ju inte köra kilometervis i taget på bakan precis. Har svårt att veta hur mycket skada det gör. Vad händer om "bägaren rinner över"? Motorras?

Berätta gärna mer om just detta

Ingen fara att åka på slangen med husan, men det är inte bra att slanga kilometer efter kilometer, som det går med vissa andra hojar.

Åka på slangen ett par hundra meter är ingen fara.

Vad är det för servicar som kostar ?
När det är dags att öppna motorn.

Jo då kostar det lite pengar, men det får du väll göra på varje hoj. Husans service är rätt billig, om man jämför med att lämna in annan hoj och göra 500mil service eller vad det nu är på dom.

Motorn är ju ett kapitel för sig och det är svårt att beskriva i text hur den ska låta, be någon följa med dig och hjälpa dig istället. Kamkedjan brukar vara slut efter ca 60 timmar och det ljudet tar man aldrig fel på om man hört det förut (eller hur Kristofer?!?) Om man byter den i tid kostar det 170 kr, låter man bli, blir det mycket dyrare...

Hur låter det ljudet? Min passera nyss 60h :gnissla

Jo då kostar det lite pengar, men det får du väll göra på varje hoj. Husans service är rätt billig, om man jämför med att lämna in annan hoj och göra 500mil service eller vad det nu är på dom.

Beror på vad för hojj.
En ktm 625a tex byter du enbart olja/filter mellan 250/500 mil beroende på årsmodell samt kollar ventilerna.

När en husa gått ca 500 mil har du bytt olja/filter/andra småsaker XX antal ggr samt ska riva hela motorn o byta delar som kostar rätt mkt.
Plus att chansen att den rasar är Mycket större trots att man sköter sakerna.

Fast jämför man med andra rena racemotarder så är ju servicen/kostnaden rätt likvärdig.

Hade jag varit dig TS hade jag nog köpt mig en ktm 660.
Allternativt sparat o skaffat en husa 04a eller nyare med få gångtimmar/kvitto på renovering.

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back