Nu kan jag inte vara tyst längre.
Jag kan ärligt säga att jag blir lite förvirrad och förvånad när jag läser vissa uttalanden, jag undrar hur ni tänker ibland... paerre89, du kör en 650 04a, det är den av alla årsmodeller av Husabergs stora supermotard (original) som jag kört som har den mjukaste/snällaste gasresponsen av alla Husor! Det är en hel massa faktorer som spelar in, som styr om hojen har digitalgas eller inte, men kammen spelar stor roll och 04ans är "snällare". 625 har ingen mjuk gasrespons, den är helt enkelt bara skitslö. Det som är fördelen med 650 04:an är att den inte på nägot sätt är slö, fast den levererar effekten mjukt och snällt. Den är en grym hoj helt enkelt.
Min 06a har en relativt snäll gasrespons, men det beror ju på vad man jämför med. Allt är relativt, så är det ju jämt.
Jag är inte på något sätt någon Husaexpert, det finns det däremot många som verkligen är här. Dock även en hel del självutnämnda experter...
Min upplevelse av Husaberg generellt är att det är en potent maskin oavsett vilken årsmodell du väljer, men vill du ha driftsäkerhet och hyfsade garantier på vissa funktioner är det 04 och framåt som är säkrare kort. Om du kan stå ut med att kicka den, att el-och tändsystem inte är hundra procent fungerande (lysen och elstart funkar inte jämt), att det kan var lite tjurigt att starta dem när de är varma eller överhettade så man får vänta tills hojen svalnat lite och en del andra små egenheter, är det en skitkul hoj att köra.
Husan är ingen maskin man buskör med om man är rädd om den, den är inte gjord för att slangas med. Eller jo... den är ju gjord för det, den liksom gör det ju av sig själv, men den är inte riktigt byggd för det, så den kan bli ganska illa skadad av längre slangningssessioner eftersom den inte får smörjning.
Alla Husor av den "äldre" generationen är enligt mig rätt tjuriga, men de har sin charm med. Jag förälskade mig i 01ans råhet, hatar 02ans urtråkiga effektkurva och motorkaraktär, brottades med 03an som var hetsigare än ett fullblod före race, lärde mig äntligen köra när jag fick 04an i min hand för den var så lättkörd att det tog 5 minuter att bli sams med den och allt blev fulländat med 06an. 06an har jag ff kvar och släpper troligtivs aldrig, den är min. Bara min.
Har den förra ägaren (de förra ägarna?) kört mycket bakhjul med hojen är det ju svårt att säga vad som hänt med motorn om du inte vet att de renoverat den, men cylinder och kolv brukar kunna ta en del stryk som i längden kan ställa till med skador som kostar en del pengar.
Framgaffeln kan ta stryk om den som slangar inte landat mjukt, men det vet väl de flesta, kolla läckage/bussningar/styrlager/hjullager t.ex.
Kosmetiskt går det alltid att fixa till en Husa med små medel, så låt dig inte luras av ny plast, det är viktigare att motorn är i bra skick och att fjädringen är i bra skick. Hjulen ska väl helst inte vara alltför skeva heller, det är ju dumt. *s*
Motorn är ju ett kapitel för sig och det är svårt att beskriva i text hur den ska låta, be någon följa med dig och hjälpa dig istället. Kamkedjan brukar vara slut efter ca 60 timmar och det ljudet tar man aldrig fel på om man hört det förut (eller hur Kristofer?!?) Om man byter den i tid kostar det 170 kr, låter man bli, blir det mycket dyrare...
Det där med uppdateringar av tändsystem och motordelar finns det massor av information om här på forumet, det har jag ingen koll på. Sök och du skall finna.
Låt inte heller ägaren varmköra hojen innan du ska titta på den, du vill ju veta i vilket skick den är, om allt är okej så den startar enkelt eller om den är tjurig och behöver några specialknep. Ingen Husa är exakt lik den andra tyvärr, så det behöver inte betyda att det är feljusterat någonstans bara för att den inte startar på ditt första försök. De äldre hojarna brukar behöva lite fix och trix med choken för att vara snälla och starta på kommando, men det är aldrig svårt att kicka igång den om man använder rätt teknik och allt är schysst.
Elsystemen på de gamla hojarna är ett kapitel för sig, så får du tag på en hoj som någon strippat, har du inget roligt jobb framför dig att montera dit ett igen, eftersom det är en enda lång härva tom 03. Allt sitter ihop, från baklyset till allt som finns i framdelen.
Man köper den hoj som plånboken tillåter en att införskaffa och som tålamod och hjärta säger att man kan och vill ha. Glöm bara inte bort, som en del sagt redan, att det där med plånboken inte bara handlar om inköpspriset. Det kan läna sig väldigt dåligt att vara snål från början, även om det egentligen inte handlar om snålhet utan om att det är bråttom.
Dumt att ha bråttom om man ska köpa en hoj som kräver en del omvårdnad och kärlek. Med rätt skötsel och förebyggande underhåll, håller en Husa hur bra som helst. En helt suverän hoj att köra, men det är inget transportmedel, det är en leksak och en tävlingsmaskin.
/ Veronica (som tydligen hade en hel del att säga, hoppas inte allt är svammel)