vad bör man fixa själv vs. inte själv?

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Vilka delar som t.ex. växellådor, förgasare o.s.v. bör man pilla på själv resp. lämna in till någon verkstad?
Jag har i princip ingen erfarenhet alls av hur varken en växellåda eller förgasare ser ut inuti men jag vet att jag skulle behöva plocka itu och rengöra och serva lite då detta inte gjorts på länge och de mer kunniga säger att det skulle behövas.
Törs jag plocka itu grejerna eller kommer jag aldrig få ihop det igen? :tungan
Jag har verkstadstadbok men det är ju inte alltid som de är så jättelätta att följa för den oinvigde tyvär :( verktyg och liknande går alltid att fixa
Ingen i lund-området som vill ge mig en mek-lektion? :hihi

Svårt att säga, beror på hur händig och tekniskt lagd du är osv..

Kläcka en motor är ju ganska svårt för nybörjaren, men pilla med förgasare kan vem som helst med lite intresse.

Beror ju helt o hållet på dig själv. Men våga skruva.....det är så man lär sig! :tummenupp

är du lite händig så kan du nog fixa service *+lite mer avancerade bitar*
men ngn stans måste man ju börja,så ta tid på dig under vintern och fixa och pilla lite...om du nu skulle göra ngt fel så finns det alltid folk som kan guida dig rätt sedan..

Eftersom allting görs av någon person så borde du med kunna göra allting.
De bästa är dock att du dokumenterar allt väl så du vet hur allt ska sitta sen
en haynes manual är super bra för att visa hur man ska göra.

Ett bra tips är att göra några hundra hål i en skummgummi bit och sen numrera varje hål.

Sen så skriver du på "hålet" där bulten satt och sätter bulten i rätt hål i skummgummit.

Lätt o smidigt och du riskerar inte att "välta" ut alla skruvar på golvet :brinnerup

är rätt tekniskt lagd men vad gäller motorer och dylikt har jag liksom aldrig pillat i dem förut men jag ska fasen ta itu förgasaren så fort jag kommer hem till hojjen :)

När man kollar på bilder ser det inte speciellt knepigt ut men det e ju som vanligt :rolleyes:

Ett monstruöst gäng med plastburkar i olika storlekar är ett annat sätt att hålla ihop rätt delar. Sen skriver du på burken vad som ligger i.

Har funderat på samma sak.
Inga särskilda förkunskaper men har blivit ganska intresserad och velat göra så mycket jag kan själv.

Har en insprutare så förgasarna har jag sluppit.

Däremot så har jag gjort allt i princip utan att klyva motorn.
(Har haft ner kopplingen i bitar dock)

Det är inte särskilt svårt faktiskt, och kör man fast kan man antingen kolla i en haynesbok eller lägga upp en fråga här på sh. :)

Jo, det svåraste är att hålla ordning på grejena och veta var de ska sitta när man skruvar ihop.. Sen hjälper det att veta hur en motor fungerar samt veta ungefär var alla motordelar sitter och vilken nytta dom gör..

Så städa upp garaget, skaffa ordentliga lådor, ha digitalkamera tillgänglig sen börja jobba lugnt och fint så löser det sig.. Du kommer garanterat lära dig väldigt mycket.. :tummenupp

Klart du klarar skruva, jag brukar tänka kan andra så kan jag..och kan jag inte så lär jag mig.

Har iofs bara klyvt 2-taktare, men det är ju ungefär samma princip i växellåda, koppling, vev mm.. Första gången så använde jag en digitalkamera och ett anteckningsblock för att veta hur grejerna skulle sitta (hade ingen manual). Det är ganska bra om man tittar lite på varje sak man lossar och försöker se vad den har för funktion i motorn, så är det lättare att få ihop den sen. Använd dig av lådor, plastpåsar och burkar för att sortera de lösa delarna. En viktig sak är att hålla ordning och reda, ta det lugnt och metodiskt och var inte stressad eller på dåligt humör. Det kan även vara bra att ha någon brevid som assistent när du skruvar.

Var kritisk till dig själv, är du en person som ofta tappar tallrikar i golvet och har svårt för att sätta en nyckel i dörrlåset. Nja, då ska du nog inte ge dig in på hojen. :gnissla
Men tycker du själv att du är ganska händig och tycker att det är spännande med teknik, så är det bara att köra hårt. :yoparty

3-400 spänn på en bra handbok är väl investerade pengar. :tummenupp

Jag har riktigt stor respekt för elektronik. Men jag tror alla har någon gågon gång gått från "gör det självare" till "förstör det självare"

Man lever som en riktig Tekniker....

:fakta
DVS
"Varför köpa nått för 200:- ?
När man kan bygga det själv för 2000:- ??

:)

Så länge man har de kunskaper och verktyg för att göra jobbet själv finns ingen anledning att lämna bort det. Har man inte kunskaperna så kan man skaffa sig dem. För åtta år sedan köpte jag min första moped, idag frågar killen på verkstan mig hur saker och ting ska göras... :rolleyes: Visst, man har gjort ett och annat misstag som har kostat pengar och orsakat problem under de åren, men i slutänden så har det ändå varit betydligt billigare. Dessutom, mekar man själv vet man vad som görs och hur det görs, vad som händer på verkstaden har man ingen aning om. Vissa fuskar inte för lite, om jag säger så... :kocko

Det ar val inte så latt at saga vad du kan få till, men jag som ar normal kunnig och ingen mekaniker gjør allt som kan beteknas service...byte hjullager,oljor,ventiljustering men jag tror nog inte jag vågar mig in i vaxellådan....

herge skrev:
Vilka delar som t.ex. växellådor, förgasare o.s.v. bör man pilla på själv resp. lämna in till någon verkstad?
Jag har i princip ingen erfarenhet alls av hur varken en växellåda eller förgasare ser ut inuti men jag vet att jag skulle behöva plocka itu och rengöra och serva lite då detta inte gjorts på länge och de mer kunniga säger att det skulle behövas.
Jag har verkstadstadbok men det är ju inte alltid som de är så jättelätta att följa för den oinvigde tyvär :( verktyg och liknande går alltid att fixa

Ähh körde cross innan.. Jag delade på en del motorer när vi bodde på förra placet, dock 2-takt dvs ganska lättare men var då runt 13-14 år, visste ingenting hur nått fungerade i en motor nästan innan jag skruvat sönder och satt ihopa första, sen var det iprnecip samma sak. Nån hel 4-takts motor har jag inte delat innu, men det är inget jag är "rädd" för att göra, Fota massor bara var allt sitter. Tror inte du kommer få några problem att bara skruva av och rengöra förgasaren tex..

ok nu har ni peppat mig så förbered er på ihopmonteringshjälp :)

Bra tips btw som jag ska följa! tack :fyllisar

Lämna cyl.borrning, vevaxelslipning, planing av topp o fräsning av ventilsäten till nån annan bara. :tummenupp

En del grejor är i princip enkla, men t.ex. sitter så in i h-e att man hellre bör låta nåt proffs fixa det
innan man sabbar nåt dyrbart.
/u

herge skrev:

Hur långt är ett snöre?

Förlåt..

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...