Vad bör jag tänka på när jag startar upp min cross som ej varit igång på två år?

Jag var nyss ut och kollade till crossen. Jag läste av 2.50-14 på framdäcket, räcker det att säga "Jag skulle vilja ha en innerslang med dimensionen 2.50-14"? Vad står siffrorna för?

Jag kollade även växellådsoljan(?). Stickan satt på höger sida, där jag antar att lamellerna sitter. Jag tänkte byta ut den oljan, och det gör man genom att skruva ur skruven som sitter under motorn?

Sen hittade jag en behållare under sitsen som jag då antar att ska fyllas på med vanlig 2-taktsolja.

Edit: Det står att motorn ska vara varm när man kollar växellådsoljan. Om jag tömmer ur växellådsoljan och fyller på med ny olja, måste då motorn vara varm för att stickan ska visa rätt mängd olja? Vad händer om det blir för mycket olja i växellådan?

Edit2: Varför ska man hälla i 4-5 % olja i tanken när det finns en behållare för olja under sitsen? Har de förra ägaren inte förlitat sig på den oljeblandaren och därför blandat direkt i tanken?

Last edited:
Om jag har fattat det rätt så ska det samma olja (2-taktsolja) till behållaren under sitsen och blandas i tanken (5%)?

Jag söker fortfarande svar på ovanstående inlägg.

Här kommer även en ny fråga: Vad för smörjolja ska jag använda för att smörja rörliga delar? Alltså hjullager, kedja osv?

Nej, du behöver inte byta olja som droppat på golvet, dock kan de va bra att torka bort den.:fyllisar

Sorry kunde inte låta bli^^

För å va lite mer seriös. Oljan du blandar i tanken och den oljan du häller i behållaren under dynan är samma olja ja. Det är till å med till samma sak. Helt enkelt, blandar du i tanken ska du inte använda dig av behållaren och om du använder behållaren (förutsatt att oljepumpen fungerar) ska du inte fylla olja i tanken.

Sen kan jag säga att 5% låter lite i överkant. 2-3% ska räcka.

Dock är det ju ingen höjdare att blanda i tanken bara och ha behållaren under dynan tom. Ska du blanda i tanken ska du ta bort oljepumpen och plugga hålet. Kanske är gjort redan?
Om du bara blandat i tanken är jag rätt skeptisk till att oljepumpen fungerar fortfarande?

P.S Allt detta förutsätter ju dock att behållaren under tanken är till för 2t olja som du säger. Större crossar har i regel ingen oljebehållare för 2T olja utan man blandar direkt i soppa tanken.
Hoppas du fatta någort av det jag skrev=)

Nej, du behöver inte byta olja som droppat på golvet, dock kan de va bra att torka bort den.:fyllisar

Sorry kunde inte låta bli^^

För å va lite mer seriös. Oljan du blandar i tanken och den oljan du häller i behållaren under dynan är samma olja ja. Det är till å med till samma sak. Helt enkelt, blandar du i tanken ska du inte använda dig av behållaren och om du använder behållaren (förutsatt att oljepumpen fungerar) ska du inte fylla olja i tanken.

Sen kan jag säga att 5% låter lite i överkant. 2-3% ska räcka.

Dock är det ju ingen höjdare att blanda i tanken bara och ha behållaren under dynan tom. Ska du blanda i tanken ska du ta bort oljepumpen och plugga hålet. Kanske är gjort redan?
Om du bara blandat i tanken är jag rätt skeptisk till att oljepumpen fungerar fortfarande?

P.S Allt detta förutsätter ju dock att behållaren under tanken är till för 2t olja som du säger. Större crossar har i regel ingen oljebehållare för 2T olja utan man blandar direkt i soppa tanken.
Hoppas du fatta någort av det jag skrev=)

Tack, då var det som jag trodde då! :)

Med tanke på att jag alltid har blandat i tanken (5 %) så misstänker jag att oljeblandaren inte är i bruk. Dock går det en slang från oljeblandaren till motorn, men det kanske är pluggat på något annat ställe?

Tror de tröttnade, ganska naturligt.

Du kanske orkar svara på frågorna?

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back