Vad av gatmotard

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Tjenare skulle behöva lite hjälp det finns ju 1 miljon olika slags motarder på marknaden och jag har inte den blekaste aning vad jag ska skaffa till nästa år.

Körde xt660x detta året som första hoj tycker den va bra att lära sig köra på men nu är jag ute efter något lättare och effektstarkare.

Tycker det är svårt att hitta info med vikt / effekt / service intervaller på olika motarder.

Jag kör endast på asfalt, mycket krokiga vägar och bakhjulsåkning, det tråkiga med xtn va att man inte kunde dra upp den på högre växel än 2an och man var tvungen att ligga i låg hastighet.

Nu vill jag ha nått som går att dra upp på högre växel i högre hastighet och som ger mer glädje på småvägarna, är även sugen på att testa köra lite gocart banor nästa sommar / i vinter. Gillar jag bankörning kommer jag nog även skaffa mig en racemotard men just nu är get gatåka motard som står på listan.

Så om ni skulle kunna vara snälla att hjälpa mig lite skulle jag vara evigt tacksam.

Vill altså ha nått mer effektstarkt än xtn och lättare, men fortfarande ha hyffsade serviceintervaller (ca 500 mil som minst).

Går det även att åka långt på den är det en stor bonus då jag tänkte hojja ner till spanien nästa sommar.

Pris runt 50 000 ligger budgeten på.

// Alexander

Finns massor med trådar om olika rekommendationer. Sök på KTM 625, 640 samt 660. Sedan har du ju Husabergcyklarna, men där blir det mer åt racehållet. :-)

Har sökt runt lite på ktm men hittar inte specifikationer med vikt / effekt osv :( vill veta det på både 625 640 660.

Hade även viljat veta lite mer om deras betäckningar tex smc, prestige osv osv detta känns som en djungel

Husa blir det nog senare om jag fastnar för att köra på bana.

Last edited:
Allt är taget från bikes sida och från sporthoj.
Skillnaden: KTM 625, 640, 660!
KTM 640 - 625cc
---------------
Vaccumförgasare
Elstart
500mil service
53.64 HP (39.2 kW)) @ 6750 RPM
60.00 Nm (6.1 kgf-m or 44.3 ft.lbs) @ 5750 RPM
Torrvikt: 149.0 kg
Power/weight ratio: 0.3600 HP/kg

Övrigt:
Vacuumförgasaren gör att gaspådraget känns lite "svampigare", anses slöare än 625/660. Har elstart, komfortsadel och större tank än 625/660. En busmotard med bekvämlighet, dock lite mer bus än bekväm då den fortfarande vibrerar ganska mycket. Långa serviceintervall.

Positivt:
Elstart, komfortsadel, större tank.

Negativt:
Vikten, effekten(?), sämre förgasare.

Specifikationer: http://www.bikez.com/motorcycles/ktm...rmoto_2007.php

KTM 625 - 625cc
---------------
Flatside förgasare
Elstart
250mil service (500mil från 2005)
28.16 HP (20.6 kW)) @ 6000 RPM
41.00 Nm (4.2 kgf-m or 30.2 ft.lbs) @ 3250 RPM
Torrvikt: 146.0 kg
Power/weight ratio: 0.1929 HP/kg
Strypt i originalförfarande, någon som vet hur många hk / nm det är i den ostrypt kan gärna göra ett inlägg om det så att jag kan ändra här ovanför.

Övrigt:
Mindre tank och smalare säte, inte lika komfortabel som 640in. Keihini flatside förgasare, rappare än 640:in. Mer baninriktad än 640:in. Elstart.

Positivt:
Elstart, flatside förgasare, rappare än 640in, 3kg lättare än 640in.

Negativt:
Inte lika komfortabel som 640in, kort serviceintervall (250mil).

Specifikationer: http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_625_smc_2007.php

KTM 660 - 654cc
---------------
Flateside förgasare
ingen elstart
250mil service (500mil från 2005)
28.16 HP (20.6 kW)) @ 6250 RPM
42.50 Nm (4.3 kgf-m or 31.3 ft.lbs) @ 3250 RPM
Torrvikt: 138.0 kg
Power/weight ratio: 0.2041 HP/kg
Strypt i originalförfarande, någon som vet hur många hk / nm det är i den ostrypt kan gärna göra ett inlägg om det så att jag kan ändra här ovanför.

Övrigt:
Lättare än 625/640. Ingen elstart. Keihini flatside förgasare, rappare än 640/625 (?).

Positivt:
störst effekt(?), minst vikt, Keihini flatside förgasare.

Negativt:
Ingen elstart, Inte lika komfortabel som 640in.

Specifikationer: http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_660_smc_2007.php

Tillägg: Det är samma motor på hojjarna (heter LC4), det som skiljer är avgassystem, kubik (mellan 640/625 & 660), förgasare, kam.

Okej låter som om 660 från 2005 i frammåt skulle passa mig ganska fint då tack så jättemycket för den bra infon Mr.Q!

Eller en 525-530 direkt, så har du den bästa kompromissen då den funkar med crosshjul med. duger finfint på bana med.

Då köper du en 690 Supermoto R. Lika bra. Bättre pris.

Är det samma motor i dom som i smc ?
Den ser ju ganska bekväm ut kanske man orkar med en spanien resa på tillome, xtn jag hade va inga problem att köra långt med och denna ser ut att funka fint me lite större och bredare.

Last edited:
Varför ingen xr650r om du hittar en fin med lite go utrustning till ett bra pris?

DU skall ha en KTM 690 SMC. 500 mils intervall och mos som fan i spisen!

6 vxl underlättar på motorvägen, 149kg är lätt att kasta runt. Insprutning ger bra svar på gas.

DU skall ha en KTM 690 SMC. 500 mils intervall och mos som fan i spisen!

6 vxl underlättar på motorvägen, 149kg är lätt att kasta runt. Insprutning ger bra svar på gas.

690 smc hade jag helst velat ha men prislappen är ganska höj på dom så det lutar åt 690 SMR istället,

Vad är de för skillnad på smr / smc ?

Själv valde jag en 690 SM R, istället för SMC, dels för att den kändes lite bekvämare, dels för att jag inte riktigt kunde motivera prisskillnaden, eftersom en begagnad SMC i hyffsat skick hade kostat minst lika mycket som en ny SM R...

Kolla med handlare om de har några nya 08:or kvar, borde gå att få för strax över 60k, annars verkar det finnas rätt bra med begagnade, beroende på vad du har för budget. Även begagnat verkar väl SMC ligga rätt högt i pris jämfört med SM eller SM R, så det beror väl på om du känner att SMC är mer rätt för dig.

Självklart inte att jämföra med en "riktig" supermoto, men å andra sidan så behöver du inte byta kolv två gånger under resan till Spanien ;-)

Själv valde jag en 690 SM R, istället för SMC, dels för att den kändes lite bekvämare, dels för att jag inte riktigt kunde motivera prisskillnaden, eftersom en begagnad SMC i hyffsat skick hade kostat minst lika mycket som en ny SM R...

Kolla med handlare om de har några nya 08:or kvar, borde gå att få för strax över 60k, annars verkar det finnas rätt bra med begagnade, beroende på vad du har för budget. Även begagnat verkar väl SMC ligga rätt högt i pris jämfört med SM eller SM R, så det beror väl på om du känner att SMC är mer rätt för dig.

Självklart inte att jämföra med en "riktig" supermoto, men å andra sidan så behöver du inte byta kolv två gånger under resan till Spanien ;-)

Det blir en för stor peng att lägga ut på en SMC, så det lutar åt en SMR istället och jag tycker den ser bekväm ut och ska säkert gå fint att åka till spanien på.

Blir jag sedan sugen på något annat så blir det en racemotard me för att köra bana :)

Duke 690 är en touring-motard som du kan åka till spanien på.

Eller en Duke II, som är lågprisalternativet.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra