Vad använder ni för verktyg när ni nitar era kedjor?

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
R6:a
Jag låter alltid en verkstad göra det åt mig och betalar 100:- för det. Vad jag förstår använder de ett spett eller stöd som mothåll och en kulhammare för att knacka niten.
Man kanske skulle lära sig att göra det själv?
Jag köpte faktiskt ett verktyg för det på Ebay förra året men det funkade fan inte. Antagligen för att jag köpte det billigaste som fanns.

Jag köpte biltemas kedjeverktyg när jag bytte kedjan på min första hoj, mest för att det var närmast akut kedjebyte och det fanns inga andra affärer i närheten som sålde dylikt.

Funkar för mig iaf, men det är stort och otympligt och folk verkar haft problem med att det gått sönder, så jag skulle nog inte rekommendera det, allra minst när det finns billigare och bättre modeller.

jag köpte mitt verktyg på biltema. Fult, jobbigt att ha att göra med, kostar 800:- och när man kollade på skallen så såg det inte ut som att det hände ngt, men kedjan håller än.

Killawife, vad är billigast?
Värktyg i länk 2 kostar ca 450 inkl frak, ett sånt i Sverige kostar 900 exkl. frakt.
Kollade några youtube klipp om båda verktyg där folk verkar vara nöjda med båda dom där.

Tar närmaste dorn och hammare och något lämpligt mothåll. Sååå high-tech är det väl ändå inte? :gnissla

Det finns ju en gammal tråd om kedjebyte osv men som vanligt svårt att söka rätt på den...
Jag köpte Biltemas kit o det funkade bra. Slipade ned på den gamla kedjelänken innan jag pressade ut axlarna. Räknade länkarna o kapade den nya kedjan med vinkelslipen och nitade det nya kedjelåset. Kollade några filmer på Youtube ang sådant här och studerade noga planschen som följde med Biltemaverktyget. Den planschen är otydligt gjord så man måste fundera ett bra tag innan man hajar läget och vilka delar som ska användas till olika moment. Vid nitningen skall man pressa på så att den nitade änden breddar sig några tiondels millimeter.

Finns olika verktyg för olika kedjor. Mitt är ej för pinnar med "hål". Köpte på S-racing. Tror adde har samma. Annars körde jag med kulhammare i många år.
Var noga med mellanlägget mellan länkplattorna. Ta en handslägga till mothåll och nita med kulhammarn. Niten behöver inte bli som en kantarell!

När man kör med kulhammare är det inte stor risk att grejerna deformeras eller pressas för hårt? detta är då ej bra då friktionen kommer skapa värme som i sin tur bidrar att den länken skär ihop och det är stor risk för kedjebrott med följd av tråkiga olyckor?

Tänk på att nitverktygen skiljer för kedjor som använder hålnit i kedjelåset, jämfört med kedjelås som nitas ut på traditionellt sätt.

Att biltemas kedjeverktyg skulle vara kass handlar nog mer om handhavandefel. Jag har ett sådant verktyg och har både påoch avmonterat kedjor utan att slipa ned de gamla nitarna och resultatet har varit 10av 10 varje gång. MEN ... det är lätt att använde det på fel sett och då kan det säkerligen brist men dä e det ju skit bakom spakarna

När man kör med kulhammare är det inte stor risk att grejerna deformeras eller pressas för hårt? detta är då ej bra då friktionen kommer skapa värme som i sin tur bidrar att den länken skär ihop och det är stor risk för kedjebrott med följd av tråkiga olyckor?

Ser man inte det på O- ringarna/X- ringarna? Om man har nitat kejdelåset korrekt så är X-/O- ringarna lika ihoptryckta som X-/O- ringarna är på kedjan. Man måste nita bra tokigt om man på allvar skall påverka friktionen mellan kedjelås och rulle. X-/O- ringarna lär vara synligt sönderpressade långt före det.

Tänk på att nitverktygen skiljer för kedjor som använder hålnit i kedjelåset, jämfört med kedjelås som nitas ut på traditionellt sätt.

Vad jörgen sa! Försöker man nita ett kedjelås med massiva nitar med ett verktyg avsett för hålborrade nitar så hänger ofast ingenting, eller så tar verktyget skada.
Om man använder dom pianotrådsinlägg som brukar finnas med så ska man inte kunna deformera kedjelåset....

...studerade noga planschen som följde med Biltemaverktyget. Den planschen är otydligt gjord så man måste fundera ett bra tag innan man hajar läget och vilka delar som ska användas till olika moment. Vid nitningen skall man pressa på så att den nitade änden breddar sig några tiondels millimeter.
Jodå, jag ska byta kedja igen om ett tag. Jag var in och kollade på deras verktyg om jag ska köpa det, och den planschen gick banne mig inte att förstå sig på. All heder till dig att du lyckats lista ut vad de menar med den skissen.

Jodå, jag ska byta kedja igen om ett tag. Jag var in och kollade på deras verktyg om jag ska köpa det, och den planschen gick banne mig inte att förstå sig på. All heder till dig att du lyckats lista ut vad de menar med den skissen.

Ja, det var lättare att titta på delarna och lista ut det den vägen än att följa "manualen" ärligt talat.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026