Vad använda kopplingen till?

polskizz

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
YZF-R125
hej det är så att jag försöker lära mig att köra motorcykel på egen hand.
såklart vet jag vad kompplingen används till men jag undrar om ni använder kopplingen i kurvor eller på några andra ställen än vid start och växel byte?

för jag åkte idag och när jag skulle svänga så tyckte jag att det gick trögt alltså det var jobbigt för om jag skulle svänga till höger och behöva hålla in gasen så skulle jag inte ha någon chans att bromsa om något skulle hända. OBS jag menar att svänga i låga farter som 30km/h

så nu efter jag har kört så fick jag tanken att man skulle kunna hålla in koppligen för att få en mycket softare sväng

du har ju inget driv om du håller in kopplingen, speciellt om du inte har så hög fart så behöver du mer driv för att komma ur svängen. eller är jag helt ute o cyklar nu?

om du motstyr o samtidigt gasar lätt så får du en mjuk o fin sväng.

rätta mig om jag har fel någon. :va

För vanlig landsvägskörning så ser man till att ha rätt växel i innan kurvan och håller sedan jämn gas genom för att vrida på i utgången. Alltså används inte kopplingen till mer än nedväxlingen. Om du kör långsamt (krypkör) kan man ibland behöva använda kopplingen, särskilt om man kör enstånka. På löst underlag med en offroad eller cross används kopplingen ofta i tighta svängar för att kunna låsa upp bakhjulet eller för att nå mer effekt i utgången.

Det är nog ingen bra idé att lära sig köra helt själv.
Du ska inte hålla in kopplingen i kurvor. Bromsa innan kurvan och ge lagom mycket gas igenom

Du ska vara färdigbromsad och färdigväxlad INNAN kurvan. Jag skulle nog ta ett par lektioner om jag vore dig och finslipa på egen hand...

Kort svar: Nej.

Långt svar: Nej!

Nyper du in kopplingen i svängen far du mest troligt i backen (om du inte rätar upp dig, men då åker du rakt fram). Det som håller dig uppe är centrifugalkraften som bildas av att hjulen snurrar. Kopplar du från drivet på bakhjulet slutar hojen rulla och centrifugalkraften försvinner. Man använder inte kopplingen när man gör en vanlig sväng. Däremot kan du göra det när du gör en jättetight U-sväng.

Exempel på situation: Du ligger i 50km/h på 4:ans växel och närmar dig kurvan. Du kollar läget åt båda håll - ingen trafik från varken höger eller vänster - du är nu strax före kurvan och nyper in kopplingen och växlar ner till 3:an (och släpper upp kopplingen efteråt givetvis) och ger grundgas för kurvan och sen gasar du på i kurvans utgång så att du rätar upp hojen.

Är det en YZF-125R du kör? Isåfall kan du inte förvänta dig någon form av bottenvrid eller effekt på låga varv. Du har ju inte 100-150Nm i vridmoment över hela effektkurvan som en saftig twin eller radfyra. Eftersom det är så lite effekt så måste du ha låg växel eller ha bra med grundgas när du går in i kurvan.

Last edited:
Efter en snabbkoll på din historik:D Så rekommenderar jag med ett par körlektioner hos någon som åtminstånde har framfört en mc ett par gånger:tummenupp

Last edited:
Kort svar: Nej.

Långt svar: Nej!

Nyper du in kopplingen i svängen far du mest troligt i backen (om du inte rätar upp dig, men då åker du rakt fram). Det som håller dig uppe är centrifugalkraften som bildas av att hjulen snurrar. Kopplar du från drivet på bakhjulet slutar hojen rulla och centrifugalkraften försvinner. Man använder inte kopplingen när man gör en vanlig sväng. Däremot kan du göra det när du gör en jättetight U-sväng.

Exempel på situation: Du ligger i 50km/h på 4:ans växel och närmar dig kurvan. Du kollar läget åt båda håll - ingen trafik från varken höger eller vänster - du är nu strax före kurvan och nyper in kopplingen och växlar ner till 3:an (och släpper upp kopplingen efteråt givetvis) och ger grundgas för kurvan och sen gasar du på i kurvans utgång så att du rätar upp hojen.

Är det en YZF-125R du kör? Isåfall kan du inte förvänta dig någon form av bottenvrid eller effekt på låga varv. Du har ju inte 100-150Nm i vridmoment över hela effektkurvan som en saftig twin eller radfyra. Eftersom det är så lite effekt så måste du ha låg växel eller ha bra med grundgas när du går in i kurvan.

Åk taxi resten av ditt liv.
Naturligtvis kan man koppla ur i en kurva.
Man kan till och med bromsa.

Åk taxi resten av ditt liv.
Naturligtvis kan man koppla ur i en kurva.
Man kan till och med bromsa.

Ursäkta min dåliga formulering så att du kände dig tvingad att häckla.

Självklart man man ju det. Men man ska helst ha gjort all form av inbromsning före kurvan för att inte nypa omkull sig på grus, sand eller nån annan skit (händer ofta).

Last edited:
Är det inte så att framhjulet bil tungt om man slutar gasa? :va

Skulle inte tro att man tar tvärstopp bara för man släpper på gasen :hihi

Det är bättre att öka farten i kurvan än att vara tvungen att bromsa. Kort o tydligt svar. :)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti