Vad alla handlare borde läsa!

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Nej.

Det är fantastiskt vad bra vissa är om allt går vägen. Men det är först när allt går fel dom visar sin rätt sida!

Jag har en solklar favorit. Kennets mc i Göteborg! Även om det någon ggn går fel så fixas det omedelbart utan problem!

Ska tilläggas att jag reklamerat grejor hos Lelles innan skinnstället, och det har funkat bra då. Varför de valde att spunka ur denna gång vet nog bara de själva...
 
Last edited:

NiteRidr

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki SFV650 -14
Handlar via nätet och då nästan uteslutande import eftersom det är 30-60% billigare även med eventuell tull/moms inräknad. Är ju också bekvämt att få varorna hem till dörren med budfirma.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Handlar via nätet och då nästan uteslutande import eftersom det är 30-60% billigare även med eventuell tull/moms inräknad. Är ju också bekvämt att få varorna hem till dörren med budfirma.

Vilket land inom EU har lägsta momsen?:confused:
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
England har ej moms på hjälmar t.ex :)

Inte?? Coolt!

Men betyder det att det läggs på av svenska tullen när paketet anländer till Sverige?
:confused::confused:

Edit: Och det är väl inget skumt med hjälmen, som tex högerknäppning edyl?
Det handlar trots allt om ett land som envist håller fast vid vänstertrafik och skumma herrklubbar med ännu skummare initiationsriter... :dummer
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Inte?? Coolt!

Men betyder det att det läggs på av svenska tullen när paketet anländer till Sverige?
:confused::confused:

Nej, om du köper en hjälm från England så är den momsklar, även om det inte betalats någon moms.
Den skall inte beläggas med svensk moms eller någon annan moms för den delen heller vid införsel till Sverige.
Inte heller någon tull då den är köpt inom EU. Jag har köpt två hjälmar därifrån och det har funkat som jag beskrivit ovan...det finns flera andra på Sporthoj som har samma erfarenhet.

Klistra in "Helmet City site:sporthoj.com" i google minus fnuttarna förstås....för mer info.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Svenska affärer överhuvudtaget är svinkassa på kund servic och att ta tillvara på kunder så att man kommer tillbaka..

Mvh

+1

Nu ska man ju inte dra alla över en kam då de finns de som är riktigt bra också, men generellt är den svenska handlarmentaliteten ofta under all kritik. "Du ska vara dj-vligt tacksam att du får tillåtelse att handla hos oss!!" Typ. Och det gäller alla branscher, inte bara mc.

Har själv gjort en del affärer i Tyskland och där är det en helt annan syn på kunden. Kortsiktigt kan det kosta en smula mer ibland men vad många av de svenska handlarna inte förstått är att det lönar sig på sikt.

Eller som en kebabhandlare i Malmö sade, "min pappa lärde mig att inte jaga efter vinst, jaga nöjda kunder istället så kommer vinsten av sig själv". Hans hak är enormt populärt och vinner dessutom alltid testerna i media. Behöver jag tillägga att han inte är uppfostrad i den svenska kulturen..
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Förutom specialregler så kan man läsa här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mervärdesskatt
Många verkar tro att Sverige skulle ha exceptionellt hög moms vilket vi inte har, det motiverar i alla fall inte 20-30% högre priser. Felet ligger som redan diskuterats i evinnerlighet någon annanstans.

Cypern ligger ju bra till...
Tyskland också, om man ska se till "ordentliga länder.

Nån som handlat mc-prylar från Cypern förresten??
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Schubert verkar vara "prisstyrda" av en högre instans. Förmodligen företaget själva. Finns ett par märken som kostar i princip samma vart man än i världen sig vänder. T ex Terminogni, Rizoma mfl lider av samma "öde".
Hjälmar brukar dock vara väldigt mycket billigare i England (momsfritt på just hjälmar) och Tyskland.

Bara en liten parentes. :)

Edit: Och nej, hjälmarna som säljs inom EU skiljer sig inte på en enda punkt. USA har en annan godkännandemärkning på sina (DOT) och är väl egentligen inte godkända här. OM nu någon mot förmodan någon gång skulle kontrollera det. Vilket är tveksamt....
En Shoei, Arai, X-lite eller annan, icke USA-tillverkad hjälm, som helst är nog förmodligen HELT identiskt med modellen som säljs i USA kontra Europa dock.
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Rent allmänt tycker jag att man blir bra bemött i affärer i Sverige. Undantaget är tyvärr mc-handlare och musikaffärer, ofta verka folk som jobbar i dessa affärer ha ett behov av att hävda sig och göra klart för en att dom är liiiiite bättre än kunden. Om detta beror på en misslyckad karriär låter jag vara osagt.

Undantagen i Stockholm tycker jag iaf är pro-bike (söder) och din-mc och Yamaha-center i Haninge, dom ggr jag har besökt dessa affärer för att provsitta och dregla så har jag bara mötts av positiv personal.

Ava däremot förstår jag inte alls hur dom överlever.
 

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Handlar på nätet och importerar eftersom det är både billigare och bekvämare. Bara att klicka på några knappar så får man det man beställt hemlevererat till dörren knappa veckan senare. Köpte nu senast slipon från Ixil på Ebay.de och det kostade mig 1.800 kr inkl frakt hem till dörren. Billigaste jag hittade här hemma var 3.200 kr och då skulle jag få hämta paketet på ICA. Nej tack till överpriser och dålig service.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tror många handlare har svårt o hantera den nya situationen med all näthandel samtidigt som säsongen bara varar halva året om man inte ligger Norrland och säljer snöskoter på vintern. Det är bara gilla läget för många handlare. Dom flesta handlare är för små för att själva orka direktimportera tillbehör och kläder samt pressa fram bra priser hos grossister.
Det är bara att titta på övrig sporthandel och elektronikhandel. I den branschen finns det mestadels stora företag t.ex elgiganten, xxl, stadium m.fl.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Tror många handlare har svårt o hantera den nya situationen med all näthandel samtidigt som säsongen bara varar halva året om man inte ligger Norrland och säljer snöskoter på vintern. Det är bara gilla läget för många handlare. Dom flesta handlare är för små för att själva orka direktimportera tillbehör och kläder samt pressa fram bra priser hos grossister.
Det är bara att titta på övrig sporthandel och elektronikhandel. I den branschen finns det mestadels stora företag t.ex elgiganten, xxl, stadium m.fl.

Du har så klart en poäng i detta. Men svaret är knappast att lägga sig på rygg, blotta strupen och hoppas på att internet försvinner.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tror många handlare har svårt o hantera den nya situationen med all näthandel samtidigt som säsongen bara varar halva året om man inte ligger Norrland och säljer snöskoter på vintern. Det är bara gilla läget för många handlare. Dom flesta handlare är för små för att själva orka direktimportera tillbehör och kläder samt pressa fram bra priser hos grossister.
Det är bara att titta på övrig sporthandel och elektronikhandel. I den branschen finns det mestadels stora företag t.ex elgiganten, xxl, stadium m.fl.

Det är lite det här med säsongen jag funderat på.
Vore det inte simpelt för exempelvis en bilhandlare att sälja hojar också? Stora bilhandlare har ju oftast verkstad dessutom och meka bil kontra meka mc måste väl vara i stort sett exakt samma sak verktygsmässigt.

Om vi tar en stor bilhandlare i Jönköping (en av de största hallarna i Sverige tror jag). Skulle de banta bort 2 bilar i sin hall skulle de säkerligen kunna rulla in 20-30 hojar där. 1-2 säljare speciellt för hojar men övriga kan hjälpa till med mindre, ospecifika, frågor eller till exempel sköta pappersarbetet vid köp och liknande.
De har redan en fullt utrustad verkstad (om inte flera verkstäder tom) så det enda de behöver är mekkunniga.

Och tänk er själva en medelålders man som kommer in för att kika på en ny tråkig familjebil. Skicka honom till MC avdelningen istället så tvingas han ju skaffa en. :yoparty När sen frugan skällt ut honom kommer han tillbaka och köper bilen också. Win-win så att säga :D

Eller måste en MC-handlare sälja BARA motorcyklar? Förutom Gerts i Ängelholm då som säljer trampcyklar också :tungan

Nä vänta ni bara. Snart öppnar YipYip´s MC och Snöskyfflar, och jag ska minsann göra vinst året runt.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ja det låter ju inte som en orimlig väg att gå faktiskt.
Sen måste handlarna lära sig att vara flexiblare men bland annat öppentider och servicenivå.
Det går INTE att hålla stängt på helgerna under den korta högsäsong som råder till exempel.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top