Vad är viktigt för DIG när du köper hoj?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Är det pris, färg, design, vad andra tycker, försäkringspremie, motorstorlek/styrka, vikt, lätt att serva, nära till ÅF, rykte, kvalitet, ljud, chassi, bromsar...

När jag väljer hoj är motorljud/karaktär, design och chassikontroll/feedback de viktiga. Superhög effekt inte intressant, alla literklubbor är nog med pulver för min förmåga.
 
För min del så är det en kompromiss mellan några olika faktorer.

Jag vill ha en relativt körglad hoj med tillräckligt med effekt för mig samt att den ska kännas stabil och lättkontrollerad under inspirerad körning efter valfri kurvig väg.
Samtidigt ska den vara tillräckligt bekväm för att man ska kunna ta en längre tur utan att få alltför mycket träsmak i baken.

Dvs den ska vara hyfsad både på inspirerad nöjeskörning och touringkörning samtidigt som försäkringen helst skall vara relativt sansad.
Servicekostnader har mindre betydelse. Dom flesta hojar ligger ungefär i samma prisklass när man kollar på servicekostnader.

Min ganska lagom kompromiss idag är en VFR 800. Innan var det en TDM 850. VFR är bättre på nöjesrundan. TDM var bättre på långturer. Båda är sansade i försäkring och tillräckligt roliga för mig.
 
Körglädje, ljud, bra med krut, någorlunda komfort, ägarkostnader och inköpspris, kvalitetskänsla, design till viss del med
 
Last edited:
Tutan!

Nä då, hästkrafter, effektkurva, utseende, ljud, serviceintervaller, pris och försäkringskostnad.
Men allt det där är ju olika beroende på vad för kategori av hoj det är!
Man tittar ju inte riktigt på samma sak om man ska köpa en touringhoj som om man skulle kolla en enduro.
 
Låter kanske konstigt men säljaren är viktig för mig. Har varit både hos en och tre säljare där känslan varit sådär och oftast sen visats sig stämma på hojen. Är det däremot en hyvens typ som säger som det är, är hojen oftast i beskrivet skick om inte bättre.

När det kommer till själva hojen så är det vad jag gillar för stunden som är viktigt eller vad den ska användas till.
 
Det optimala när man köper sporthoj är när man märker att ägaren är ärlig, inte kan köra hoj och knappt kört alls utan bara putsat och haft filtar över hojen i ett rent garage. Jag köpte en GSX R1000 -01 under sådana förhållanden för några år sedan och den kändes och lät som ny och kostade inte mycket.
 
Det låter kanske lite märkligt, men jag är 2 meter lång och det blir väldigt viktigt hur jag sitter på hojen. (För övrigt en av de viktigaste faktorerna även när jag köper allt från bilar till flygbiljetter) :)

Bortsett från det - det viktigaste, liksom samtidigt svårigheten, är ju alltid den där kompromissen mellan alla egenskaper jag vill åt. Jag vill ju egentligen både ha den lätta vikten, smidigheten och kraften hos en sporthoj, men samtidigt en stor bekväm hoj som jag kan lasta med väskor och skjuts och sträckköra i 50 mil utan att bli trött. Sporttouringsegmentet känns ganska dött numera, så det blir allt svårare... nu fick det bli att testa adventuresegmentet lite, så får vi se vilket fokus jag har nästa gång.

Och ska jag köpa nåt begagnat, hoj som bil eller nåt annat, så håller jag med några föregående talare. Säljaren och den trovärdighet man upplever där är enormt viktig.
 
Puls.

Cykeln skall ha puls.
Jag ska få puls av att se den, sitta på den, köra den.

Sedan finns det en massa annat - men det är sekundärt.
Kan inte hojen driva upp min hjärtfrekvens så kan jag lika gärna åka bil.
 
Ska ge pirr i magen varje gång man är på väg till garaget, alltså så oförnuftig som möjligt, så rolig och karaktärsfull som möjligt.
 
Det låter kanske lite märkligt, men jag är 2 meter lång och det blir väldigt viktigt hur jag sitter på hojen. (För övrigt en av de viktigaste faktorerna även när jag köper allt från bilar till flygbiljetter) :)

Är inte fullt så lång själv men.. Det blir ju en rätt viktigt faktor snabbt.
Vill ju inte att det ska se ut om att man är ute på en Puch Dakota fast i full stridsmundering... :gnissla
 
Vill ju inte att det ska se ut om att man är ute på en Puch Dakota fast i full stridsmundering... :gnissla

:rofl Haha, välkommen till min vardag så fort jag sätter mig på en sporthoj. På lite håll så är det nog faktiskt bara motorljudet som gör att folk inte tar för givet att jag kör Puch Dakota! :)
 
Mina kriterier:

  1. Kurvglad
  2. Lätt
  3. Jag skall nå ner med fötterna
  4. Utseende :)
  5. Kvalitet
  6. Försäkring
  7. Pris
  8. Motor
  9. Bromsar
  10. Ljud
  11. Bekvämlighet

Kanske att Kvalitet och Utseende borde byta plats.
 
Hojen ska ha så pass mycket pulver att man alltid är nöjd efter en busrunda, den ska vara bekväm och kurvglad sen att den ser bra ut är ett plus. Att det är dyrt skiter jag i, det är upplevelsen man vill åt , att få känna att just min hoj har det där man söker det är det som gör det.
 
Att det är bra riktig fjädring som någon variant av hossack-designen och inte nån fattig teleskopgaffel kopierad från en 30-tals zündapp som på wsbk och motoGP cyklar
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top