Vad är värmenypa?

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
Låg
Om en hoj, låt säga en 1cyl 125a skulle värmenypa, vad händer då?
Och hur fixas det?

Min teori är att kolven expanderar av för hög värme så att den blur för stor för cylinderloppet och hugger tag i cylindern, och det tar tvärstopp..?

Men det sades till mig att det var fel..

Kan en hoj nypa flera ggr?

//R

Om en hoj, låt säga en 1cyl 125a skulle värmenypa, vad händer då?
Och hur fixas det?

Min teori är att kolven expanderar av för hög värme så att den blur för stor för cylinderloppet och hugger tag i cylindern, och det tar tvärstopp..?

Men det sades till mig att det var fel..

Kan en hoj nypa flera ggr?

//R
du har rätt och den kan nypa flera gånger

Du har helt rätt, kan hända av olika anledningar. Till ex att man inte varmkör en lite 125a och istället gasar gärnet iväg med kall motor. Kolven expanderar då snabbare eftersom den är gjort i aluminium och nyper fast i cylindern. Ofta när motorn blitt kall igen så kan man starta hojen men då med en lägre effekt. Kan ju hända att kolvringarna nypt fast i spåren till ex, att kolvbitar fastnat på cylinderfodret, att man repat upp fodret... etc
Har man otur så skadar man även vevlagret som är lite bökigare att byta. Annars är det ganska enkelt åtgärdat med ny kolv och ringar och om nödvändigt honing eller omnycasilering av cylindern. Har man inte nicasil så kan man borra upp cylindern och plocka i en överdimensionskolv.
Kan givetvis värmenypa pga avsaknad av 2t olja, för sliten kolv, dåligt med vatten, bla bla bla....

Men det tar tvärstopp då?

Men går den inte sönder efter första gången då så man måste laga den?

Om hojen nypt pga saknad av 2t olja till ex så kan den nypa, kallna och sen när du hävt i lite 2t olja kanske du kan köra med hojen tusen mil till innan det händer något om du har tur. Men kolv / cylinder kommer vara skadat och du kommer ha en lägre motoreffekt. Du kanske inte märker det så mycket på högre varv dock.
När en hoj värmenyper så låser man oftast bakhjulet då hela motorn stannar upp.

Det är självklart inte bra när det nyper.. och om det har kalrat sig eller inte är nog lite från gång till gång.. trorligtvis har du fått repor i kolv och cyl. en ny kolv och horning kanske inte skulle vara fel? vet du om din cyl har nikasil (eller hur det stavas) foder?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg