Vad är trasigt ?

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Har en HTPC, ihopbyggd av mig själv 2008

Ett kitt som Kjell och Co sålde på den tiden.

En AMD processor (AMD2+ Socket)
Gigabit-moderkort
Maxxat med RAM-Minne
1 st sata systemdisk 250 GB
2 st sata mediadiskar 1TB i Raid 1 (Spegling för säker lagring)
1 st DVD läsare / brännare
1 st BluRay Läsare
Windows XP

Har alltid funkat klockrent, inte en enda hårdvara upgraderat sedan den snickrades ihop, den kör Bluray och andra filmer i FullHD osv utan att klaga. Skottsäker !

BluRay-läsaren är ett komplement sedan ett par veckor tillbaka, tror att det var nyårsdagen jag monterade denna.
Var då tvungen att köra in lite OEM drivisar, för windows hittade ej dessa själv.
Fick då ett gäng program "på köpet", något jag annars är VÄLDIGT restriktiv med.

Allting har lirat precis som vanligt, förutom att något av dem nya programmen dykt upp lite då och då, har plockat bort autostarter osv efter hand.

Nu i veckan när jag skulle starta upp för att lyssna på lite musik så får jag bluescreen i uppstarten av windows, dvs windowsloggan kommer upp, linjen under "snurrar" sen kommer detta.

Just denna bluescreen har jag nog aldrig sett förr ! (Se bild)

Detta tolkar jag som fel på systemdisk.

Börjar felsöka lite, försöker bota från XP-skiva.
Kommer fram till att datorn inte kan bota från blurayspelaren !
I Biosen så kan jag heller inte se någon av diskarna (Sata)
Stoppar i den gamla DVD-spelaren/brännaren igen (IDE), den kan jag bota på och kommer in i windows installationsprogrammet.
När jag försöker köra en reparation på bef installation så säger den att den inte hittar några diskar, YAY !! :huvet

Jaha tänkte jag, får väl se vad som kan räddas dock.

Börjar med att ladda ner och ladda in senaste BIOSen från tillverkaren, det funkar, men samma resultat.

Plockar loss systemdisken och sätter den i en docka så att jag kan läsa den i annan dator i windowsmiljö.
Inga bekymmer, kör chkdsk/f på dess båda partitioner utan bråk.

stoppar i disken igen i HTPC:n bootar, samma visa, bluscreen.....

vad säger pöbeln ?

Är det moderkortet som är rökt, eller vad ?

Har ju lite misstankar på drivrutinerna från blurayspelaren med, men det känns långsökt med diskfel....

Kommer ju inte ens in i felsökert läge !

Anyone ???

Ta en sup å fundera !!

Skål & tack på förhand !

Bifogat

• htpcfail.jpg
    htpcfail.jpg
    226.4 KB · Visningar: 90
Eftersom du säger att den inte hittar diskarna i BIOS låter det onekligen som ett hårdvarufel. Har du provat diskarna 1 och 1? Kör du mjukvaruraid eller hårdvaruraid?

Låter som din sata controller mår dåligt för jag antar att blu ray spelaren är sata? Finns ju billiga PCI sata controllers att köpa, kanske är ont om plats i din htpc dock.

Hej !

Tack för svaret !

Som sagt så har jag ju kört Systemdisken för sig på en annan dator och kört "diagnos" (chkdsk i windows).
Då var den ju iofs inkopplad via USB och en HDD-Docka till laptopen, men jag kommer ju åt allt osv, diagnosen klagade inte så jag förutsätter att den är OK.

Hmm, borde vara mjukvaruraid, är inställt i moderkortets raid-programvara som ligger efter biosen, men innan operativet. (startar i den ordningen iaf...)
Men det programmet kanske switchar om sata-ingångarna så att det blir hårtvarudelat, vet ej.

Något som också bekymmrar mig lite är ju att som sagt biosen inte ser diskarna (finns bara IDE val) men att den börjar bota windows men stannar, den botningen måste ju gå ifrån hårddisken, då ingen annan mjukvara är ansluten då.
bluescreen är ju också från "windows"

Har ju iofs ett gamalt sata-pci-kort liggandes som jag hade kunnat testa, det kan ju som du säger vara sata-controllern som spökar, har ledig PCI-plats (stoor antec-låda som ser ut som en förstärkare :-) )

Testa PCI-kortet och kör ett varv med Memtest86 bara för säkerhetsskull.
Koppla borde de andra diskarna när du installerar så de försvinner som felkälla.
Kolla även disken med hdsentinel.

Det jag kommer på just nu.

Om du går in i raid programvaran då, hittar du diskarna där?

Yezz

Ser båda Raid "kiten" båda står som healthy...
(1 st 1tb bestäende av 2 diskar och 1 st ensan på 250GB bestående av 1 st disk.

Testa PCI-kortet och kör ett varv med Memtest86 bara för säkerhetsskull.
Koppla borde de andra diskarna när du installerar så de försvinner som felkälla.
Kolla även disken med hdsentinel.

Det jag kommer på just nu.

Will do !

Återkommer !

Du kan inte sätta porten systemdisken sitter på i IDE-mode?

Ett tips kan vara att integrera driverpacks till din XP-skiva. Eller drar du ner en färdig från piratbukten.

Du kan inte sätta porten systemdisken sitter på i IDE-mode?

Ett tips kan vara att integrera driverpacks till din XP-skiva. Eller drar du ner en färdig från piratbukten.

Kanske....
tror bara att jag kunde ändra för hela raidkontrollern, skall kolla nogrannare efter testerna !

har ju installerat från samma skiva innan tror jag, byggde ingen spellialXP skiva iallafall !
men saken är ju den att det har lirat i över 3 år !!

Memtest har snurrat i över 2 h nu, inga fel, uppe i 10 omgångar utan ett enda fel !
Håller på att köra djupanalys eller vad det hette på hårddisken med HDS nu.
Men diksken är frisk som fan säger programmer initiellt.

Mycke värre står det till med toplappen jag skrivet på nu, över 350 minnesfel i memtest förhöjd hd-temperatur och uppskattnungsvis mindre än ett år kvar att leva för disken bara..... suck.....

Då är minnet grönt och hd hel alltså.

Du skulle kunna testa Ubuntu och se om det hittar och kan installera på systemdisken.

Då är minnet grönt och hd hel alltså.

Du skulle kunna testa Ubuntu och se om det hittar och kan installera på systemdisken.

Såja, Ubuntu testat.
Med bluray och hårddisk med sata kablar till moderkortets sata-ingångar så kan man i installationen se att det finns tillräckligt ledigt diskutrymme, dock kan jag inte i nästa steg se några partitioner eller skapa sådana.

tryckte då i mitt gamla extra sata-kontrollerkort
la över blurayspelade & hårddisk på detta för att se om det skulle hoppa igång.
Nu hittar den inte (i ubuntus installationsprogram) att det finns tillräckligt med utrymme att installera ens.

måste jag trycka in drivisar för kontrollerkortet på skivan innan jag kör igång på något sett.

såja, nu e ubuntu igång.

Efter att ha inakiverat raiden på moderkortet samt satt SATA:n till IDE mode så hittades disken och installationen kunde köra klart !

Lyckats få igång lite, nätverk mm
Även lyckats komma fram till varför jag inte kan kolla på bluray från spelaren i linux med.
det finns ingen programvara som stödjer det..... (äkta skivor alltså, rippar är ju inga bekymmer)
Så nu sitter jag hör med en blurayskiva i ena handen och stirrar på den nyinköpta interna blurayspelaren i HTPC:n som bara gett mig beymmer, med ominstallation och byte av operativsystem som följd..... och jag kan fortfarande inte titta på filmhelvetet !!

Frågan är ju fortfarande också, vad var det som var orsaken till mina ursprungliga bekymmer, dvs bluscreen i uppstarten av windows ?
Min teori pekar fortfarande på blurayspelarens drivrutiner/medföljande program, något fick helt enkelt någon windows-fil att bli korrupt, något som MR Gates starkt ogillade.....

Nästa projekt, få igång XBMC på burken !

hittat någon guide, men det är mycket grekiska tycker ja....

Att sätt upp XBMC är väldigt enkelt, du behöver bara tala om sökvägar för dina media filer.
Om det är något som krånglar så finns det hur mycket som helst att läsa på nätet.
Så prova dig fram.
Skall du köra under Windows eller någon Linux variant?

blir väl på ubuntun nu då...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...