-=[P-son]=-
Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Har en HTPC, ihopbyggd av mig själv 2008
Ett kitt som Kjell och Co sålde på den tiden.
En AMD processor (AMD2+ Socket)
Gigabit-moderkort
Maxxat med RAM-Minne
1 st sata systemdisk 250 GB
2 st sata mediadiskar 1TB i Raid 1 (Spegling för säker lagring)
1 st DVD läsare / brännare
1 st BluRay Läsare
Windows XP
Har alltid funkat klockrent, inte en enda hårdvara upgraderat sedan den snickrades ihop, den kör Bluray och andra filmer i FullHD osv utan att klaga. Skottsäker !
BluRay-läsaren är ett komplement sedan ett par veckor tillbaka, tror att det var nyårsdagen jag monterade denna.
Var då tvungen att köra in lite OEM drivisar, för windows hittade ej dessa själv.
Fick då ett gäng program "på köpet", något jag annars är VÄLDIGT restriktiv med.
Allting har lirat precis som vanligt, förutom att något av dem nya programmen dykt upp lite då och då, har plockat bort autostarter osv efter hand.
Nu i veckan när jag skulle starta upp för att lyssna på lite musik så får jag bluescreen i uppstarten av windows, dvs windowsloggan kommer upp, linjen under "snurrar" sen kommer detta.
Just denna bluescreen har jag nog aldrig sett förr ! (Se bild)
Detta tolkar jag som fel på systemdisk.
Börjar felsöka lite, försöker bota från XP-skiva.
Kommer fram till att datorn inte kan bota från blurayspelaren !
I Biosen så kan jag heller inte se någon av diskarna (Sata)
Stoppar i den gamla DVD-spelaren/brännaren igen (IDE), den kan jag bota på och kommer in i windows installationsprogrammet.
När jag försöker köra en reparation på bef installation så säger den att den inte hittar några diskar, YAY !!
Jaha tänkte jag, får väl se vad som kan räddas dock.
Börjar med att ladda ner och ladda in senaste BIOSen från tillverkaren, det funkar, men samma resultat.
Plockar loss systemdisken och sätter den i en docka så att jag kan läsa den i annan dator i windowsmiljö.
Inga bekymmer, kör chkdsk/f på dess båda partitioner utan bråk.
stoppar i disken igen i HTPC:n bootar, samma visa, bluscreen.....
vad säger pöbeln ?
Är det moderkortet som är rökt, eller vad ?
Har ju lite misstankar på drivrutinerna från blurayspelaren med, men det känns långsökt med diskfel....
Kommer ju inte ens in i felsökert läge !
Anyone ???
Ta en sup å fundera !!
Skål & tack på förhand !
Ett kitt som Kjell och Co sålde på den tiden.
En AMD processor (AMD2+ Socket)
Gigabit-moderkort
Maxxat med RAM-Minne
1 st sata systemdisk 250 GB
2 st sata mediadiskar 1TB i Raid 1 (Spegling för säker lagring)
1 st DVD läsare / brännare
1 st BluRay Läsare
Windows XP
Har alltid funkat klockrent, inte en enda hårdvara upgraderat sedan den snickrades ihop, den kör Bluray och andra filmer i FullHD osv utan att klaga. Skottsäker !
BluRay-läsaren är ett komplement sedan ett par veckor tillbaka, tror att det var nyårsdagen jag monterade denna.
Var då tvungen att köra in lite OEM drivisar, för windows hittade ej dessa själv.
Fick då ett gäng program "på köpet", något jag annars är VÄLDIGT restriktiv med.
Allting har lirat precis som vanligt, förutom att något av dem nya programmen dykt upp lite då och då, har plockat bort autostarter osv efter hand.
Nu i veckan när jag skulle starta upp för att lyssna på lite musik så får jag bluescreen i uppstarten av windows, dvs windowsloggan kommer upp, linjen under "snurrar" sen kommer detta.
Just denna bluescreen har jag nog aldrig sett förr ! (Se bild)
Detta tolkar jag som fel på systemdisk.
Börjar felsöka lite, försöker bota från XP-skiva.
Kommer fram till att datorn inte kan bota från blurayspelaren !
I Biosen så kan jag heller inte se någon av diskarna (Sata)
Stoppar i den gamla DVD-spelaren/brännaren igen (IDE), den kan jag bota på och kommer in i windows installationsprogrammet.
När jag försöker köra en reparation på bef installation så säger den att den inte hittar några diskar, YAY !!

Jaha tänkte jag, får väl se vad som kan räddas dock.
Börjar med att ladda ner och ladda in senaste BIOSen från tillverkaren, det funkar, men samma resultat.
Plockar loss systemdisken och sätter den i en docka så att jag kan läsa den i annan dator i windowsmiljö.
Inga bekymmer, kör chkdsk/f på dess båda partitioner utan bråk.
stoppar i disken igen i HTPC:n bootar, samma visa, bluscreen.....
vad säger pöbeln ?
Är det moderkortet som är rökt, eller vad ?
Har ju lite misstankar på drivrutinerna från blurayspelaren med, men det känns långsökt med diskfel....
Kommer ju inte ens in i felsökert läge !
Anyone ???
Ta en sup å fundera !!
Skål & tack på förhand !