Vad är syftet med att sladda med bil?

Bengtsten

Bannad
Gick med
1 Jul 2010
Hoj
Ingen^^
Ser på rally ibland, eller inte ibland utan väldigt sällan om jag ska vara helt ärlig. Men det som slår mig är att bilarna sladdar i kurvorna. Endel ser väll rally endast som underhållning och därför är det visuellt snyggt. Men frågan är, går det fortare att köra med sladd än utan? Vinner man något på det?

Känns som det är för att undvika understyrning på löst underlag, samt på asfaltsrally att man svänger snävare när det är trångt.Men om inte annat så måste man helt enkelt köra förbaskat långsamt på löst underlag för att det inte skall glida alls.

Normalt så svänger dom ju mer eller mindre före kurvan och gasar igenom/ut ur kurvan, sladdar normalt sett inte längre än att man kommer i linje med utgången så att säga, då för att man har mer grepp frammåt att accelerera ut än man har för att svänga bilen. ;)

Sen har inte jag någon verklig erfarenhet så kan vara fullständigt bs.

Ja, man vinner på det, annars skulle det inte förekomma i tävlingssamanhang, förarna är 110% koncentrerad på att köra fort.

Man kan sladda för att bromsa farten inför en kurva, man kan sladda för att styra in i en kurva och det kan sladda ut ur en kurva för att det finns mer effekt än fäste.

Oftast är sladdarna en kombination av alla tre.

På vintern kan man sladda för att få ut bakskärmen i plogvallen och stötta lite genom kurvorna

Sen kan man om man tycker att man har tid sladda för att visa upp sig för publiken

Det beror helt på underlaget och fästet.
På asfalt går det som regel snabbast när man inte tappar fästet, på snö eller grus däremot så driver det bäst med hjulspinn.
Titta på ett grus eller vinter-rally hur dom sladdar, bilen ställs upp i den färdriktning den ska ha efter kurvan och kan därmed påbörja accelerationen i den riktningen redan innan kurvan.
Att sladda i utgången av kurvan (typ volvo-raggare) vinner man däremot inget på.

Spelar ingen roll om det är nödvändigt eller ej, det är stimulerande & vansinnigt kul att sladda av nån skum anledning, så låt dom hålla på, att ha kul på jobbet skapar högre prestation. Svårare än så behöver det inte vara.

Det har att göra med körstil också. De flesta WRC-förare kör understyrt idag, eftersom aktiva differentialer går att justera så att man får önskad under- eller överstyrning (givetvis påverkar chassiinställnignar också).

Förr, på den gyllene Grupp B-tiden, hade bilarna 50/50-drivning med hårt åtskruvade differentialer som gav ett kraftigt understyrt uppträdande, om man inte "lurade" bilen med vänsterbroms och brutala förställ, vilket gav spektakulära, breda körstilar.
Kolla exempelvis Audis fabriksförare, Michel Mouton, eller varför inte Stig Blomqvist, när de rattar S1:an under andra halvan av 80-talet. :Bugar

Bengt "Wicke" Winqvist var (är?) en fröjd att se.
Körde enormt snålt och fort ett par varv (på bana med Ford Falcon Futura sprint - Raggarbil med 289 cui våtta - Föregångare till Ford Mustang) tills han hade tillräcklig ledning för att kunna kasta upp bilen på ordentliga breställ genom kurvorna.

Körde dessutom en Saab 900 till en tredjeplats i final i Nordiska mästerskapen under sin storhetstid.
Utan bromsar.
Sladdade ner farten.
En hjälte.

Körde enormt snålt och fort ett par varv (på bana med Ford Falcon Futura sprint - Raggarbil med 289 cui våtta - Föregångare till Ford Mustang) tills han hade tillräcklig ledning för att kunna kasta upp bilen på ordentliga breställ genom kurvorna.

Körde dessutom en Saab 900 till en tredjeplats i final i Nordiska mästerskapen under sin storhetstid.
Utan bromsar.
Sladdade ner farten.
En hjälte.
Utan bromsar? :skrämd Gav dom upp halvvägs, eller hade han kastat bort all onödig ofjädrad vikt? :rolleyes:

Utan bromsar? :skrämd Gav dom upp halvvägs, eller hade han kastat bort all onödig ofjädrad vikt? :rolleyes:

Det var en Saab, så antagligen ramlade bromsarna av redan i första kurvan.

Mycket konstig frågeställning för övrigt anser jag, utan att för den skull vara ledande fysiker i ämnet. Har TS kört bil någon gång undrar jag :confused:

Körde enormt snålt och fort ett par varv (på bana med Ford Falcon Futura sprint - Raggarbil med 289 cui våtta...

Bosse Ljungfelt åkte rally med en Futura Sprint, gick på sina ställen ruskigt fort men bilen var lite stor för europeiska grusrallyn. Krängde rejält och slängde med häcken och bakhjulen skickade iväg de längsta gruskvastarna jag sett.

Detta påminner mig om ett samtal jag hade med en arbetskamrat för flera år sedan..

Han tyckte att alla speedway åkare körde "fel" då de sladdade genom kurvorna istället för att bara svänga :tummenupp Skulle minsann gå myyycket fortare... :glömdet

z185211697.jpg

Kort svar är: För att det är skoj!

Alla som kört sjöis vet hur skoj det är att kasta upp bilen på ställ i 70-90 blås och bara pumpa med gasen och ge skiten vad den tål :) Och gärna lite till :)

När man roat sig färdigt och värmt upp, är det skitkul att försöka sätta snabba varv, bl.a genom att "ställa" som rallyförarna, fixa rätt körriktning innan man är genom kurvan, gör faktiskt en del tid även med tvåhjulsdrift. Med FWD är vänsterbroms helt klart det bästa, då kan man ha fullgas hela tiden :)

Med rätt körteknik behöver man itne mycket effekt för att köra snabbt... Min 116-hästars 740 satte ja en skaplig tid med på isen vi körde på i vintras. På asfalt är det rätt kört med sladdande med den dock ;)
Går helt enkelt att köra fortare genom kurvorna om man ställer upp bilen, annars måste det saktas in så mycket för att inte understyra, och det tar långt tid att bromsa ner så mycket på halt underlag, ställar man håller gyroeffekten från bakhjulen bakänden i schack medans framdelen kan styra. Gäller RWD då ;) Med FWD styr bilen dit framhjulen pekar, så den rätar upp sig själv.

Det ger en väldigt liten men ändock en adrenalinkick när man ställer
upp bilen ett varv eller två i rondellerna.

Det var en Saab, så antagligen ramlade bromsarna av redan i första kurvan.

Mycket konstig frågeställning för övrigt anser jag, utan att för den skull vara ledande fysiker i ämnet. Har TS kört bil någon gång undrar jag :confused:

Ja jag körde bil senast idag och jag har sladdat många gånger.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park