Vad är straffet att köra utan skylt?

Stuff skrev:
Schysst. Allt under 1000 spänn känns som man kan ta någon gång i månaden för att slippa fartkamerorna på Huddingevägen den dagen utrustningen registrerar bakvagnen.

Var hittar man en sådan?

Det kommer inte att ske i Sverige eftersom föraren måste identifieras av kameran, och det går som bekant inte på en hjälmklädd hojåkare... det skulle isåfall vara om det blir en lagändring så att fordonets ägare automatiskt straffas. :va

Sledge B skrev:
Det kommer inte att ske i Sverige eftersom föraren måste identifieras av kameran, och det går som bekant inte på en hjälmklädd hojåkare... det skulle isåfall vara om det blir en lagändring så att fordonets ägare automatiskt straffas. :va

Precis. Men sossarna arbetar ju för fullt för att införa ägaransvar.

Om man har olaglig miniskyllt med skattemärke och allt vad kan böterna bli då? Är det samma då eller? :va

Koskela skrev:
Om man har olaglig miniskyllt med skattemärke och allt vad kan böterna bli då? Är det samma då eller? :va
ja det tror jag att det är 600 spänn för olaglig skyllt men då ska dom nog vara riktigt sura,har du tur så bryr dom sej inte:tummenupp

jag körde med skylten i "hjulshuset" i somras.
blev stoppad 2 gånger, men båda gångerna slapp jag undan med en tillsägning, alltså inga böter. (jag monterade dock ut den igen efter andra gången)
Där borde den inte synas för kamerorna...

Koskela skrev:

Man får erlägga en miniskyltsavgift på 400 spänn...
Böterna är för att man inte har registreringsskylt, så "olaglig miniskylt" eller ingen skylt alls ger likadant bötesbelopp.
Man kan ha roligare för 400 spänn, men man kan ha väldigt roligt utan skylt oxå :)

RaZmaN skrev:
Man får erlägga en miniskyltsavgift på 400 spänn...
Böterna är för att man inte har registreringsskylt, så "olaglig miniskylt" eller ingen skylt alls ger likadant bötesbelopp.
Man kan ha roligare för 400 spänn, men man kan ha väldigt roligt utan skylt oxå :)

Sant! Men jag antar att risken är störra att man åker fast om man inte har nån mot om man har en fast liten.

Reco skrev:
Precis. Men sossarna arbetar ju för fullt för att införa ägaransvar.

Trafiksäkerhet

En säkrare trafik är ett viktigt politiskt mål
Sverige är ett av världens trafiksäkraste länder. Antalet omkomna i trafiken i förhållande till vår befolkning är bland de lägsta i välden. Samtidigt skördar den svenska vägtrafiken över 500 dödsoffer varje år. Det kan vi socialdemokrater inte acceptera.

För oss socialdemokrater är en säkrare trafik ett viktigt politiskt mål - en självklar vision är att ingen ska behöva dödas eller skadas svårt i trafiken. Den visionen kallas för nollvisionen. Fram till 2007 vill vi halvera antalet omkomna, vilket innebär att maximalt 270 ska behöva omkomma i trafiken.

För att minska olyckorna i trafiken krävs många olika åtgärder. Vi behöver bekämpa alkoholen i trafiken, få bort hastighetsöverträdelserna och öka användningen av bilbälte. Det är också viktigt att satsa på bättre infrastruktur, exempelvis mitträcken mellan mötande trafik.

Men mycket av trafiksäkerhetsarbetet handlar också om att vi trafikanter måste förändra vår attityd i trafiken. Skulle vi alla vara nyktra bakom ratten, hålla hastigheterna och använda bilbälten skulle vi redan nu uppnå vårt mål om halverat antal döda. Ett effektivt verktyg för att minska hastigheten i trafiken är de automatiska hastighetskamerorna. Bältespåminnare är en annan teknik som kan hjälpa dem som sitter i bilen att komma ihåg bilbältet.

Vi socialdemokraterna vill införa ett krav på alkolås i alla nya bilar senast 2012 och i alla nya bussar och lastbilar senast 2010. Redan nu kan vi införa alkolås i många bilar och bussar genom att kräva alkolås i de upphandlingar vi gör inom kommun, landsting och inom de statliga myndigheterna. Det kan exempelvis gälla kollektivtrafik, skolskjuts eller färdtjänst.

Vi socialdemokraterna har också varit drivande i beslutet att införa krav på cykelhjälm för alla barn upp till 15 år. Alla vi som cyklar behöver använda cykelhjälm, barn som vuxna. Cykelhjälmen är ett effektivt skydd för huvudet. Barnen har svårare än oss vuxna att göra riskbedömningar i trafiken. Därför tycker vi att det är viktigt att samhället tar ett extra ansvar för barnen så att de ska kunna cykla säkert i trafiken.

I Europaparlamentet arbetar vi socialdemokrater aktivt för att Europas vägar ska bli säkrare.

plockade det här på sossarnas hemsida... var är kravet du talade om?
det har däremot lämnats in en motion i riksdagen av sossar om ägaransvar, men det kan ju knappast räknas till "partiprogrammet".

Last edited:
jag blev tagen i somras med miniskylt = 400pix. det heter att man "framför fordon utan av vägverket godkänd registreringsskylt" så det spelar ingen roll om man har miniskyllt eller ingen alls...däremot så är det troligtvis större riska tt bli stoppad om man inte har någon alls

Sledge B skrev:
plockade det här på sossarnas hemsida... var är kravet du talade om?
det har däremot lämnats in en motion i riksdagen av sossar om ägaransvar, men det kan ju knappast räknas till "partiprogrammet".

Jag skrev inget om krav eller partiprogram.
Men eftersom de nu lämnat in en motion försöker de ju få igenom det. Eller hur?

Reco skrev:
Jag skrev inget om krav eller partiprogram.
Men eftersom de nu lämnat in en motion försöker de ju få igenom det. Eller hur?

Jo... de är visst 3st som lagt fram den motionen. Jag tycker det är helt fel!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT