Vad är skillnaden mellan Yamaha 426 och 450?

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Är det stor skillnad mellan Yamaha 426 och 450?

# Skillnaden i effekt och vrid?
# Smidigheten?
# Fjädringen?
# Vikten?
# Håller 450:n lika bra som 426:an?
# Har 450:n slutat äta tändstift?

Jag vill ha en hoj och köra lite grusväg, motard och lek i grustag med. Det känns som Yamahan är den som håller bäst av "stånkorna". Den kanske inte är den vassaste, smidigaste eller lättaste hojen, men det kan jag leva med om jag slipper skruva hela tiden.

Duger YZ fjädringen till lättare motardåkning? Om man vill gå hela vägen och modda fjädringen för motard. Vem kontaktar man och hur mycket kostar kalaset?

Hur är det med 5" fälg och Michelin Supermoto däck, får det plats?

Sista frågan: Räcker det med en 426:a för lite lek vid sidan om min sporthoj, eller ska jag köpa en 450?

/Roger

Roger_SWE skrev:
2412470 Är det stor skillnad mellan Yamaha 426 och 450?

# Skillnaden i effekt och vrid?
# Smidigheten?
# Fjädringen?
# Vikten?
# Håller 450:n lika bra som 426:an?
# Har 450:n slutat äta tändstift?

Jag vill ha en hoj och köra lite grusväg, motard och lek i grustag med. Det känns som Yamahan är den som håller bäst av "stånkorna". Den kanske inte är den vassaste, smidigaste eller lättaste hojen, men det kan jag leva med om jag slipper skruva hela tiden.

Duger YZ fjädringen till lättare motardåkning? Om man vill gå hela vägen och modda fjädringen för motard. Vem kontaktar man och hur mycket kostar kalaset?

Hur är det med 5" fälg och Michelin Supermoto däck, får det plats?

Sista frågan: Räcker det med en 426:a för lite lek vid sidan om min sporthoj, eller ska jag köpa en 450?

/Roger
Jag har haft en 426a och två 450 en 03a och har nu en 06a.
För att du ska förstå kan jag berätta att jag köpte en ny 426a när dom kom tror det var 01.
Tyckte att det var ett järnstaket. Tung och klumpig och du var tvungen att varva en hel del för att hitta effekten. Det hela slutade med att jag slutade köra cross.
Började ingen ett år senare då på 2takt igen. Kul som fan, av en tillfällighet körde jag en kompis yamma 450-03 och det går ju knappt att jämföra dessa hojar. SÅ myckat jag hatade min 426a så mycket älskade jag min nyinköpta 450. Den är mycket starkare i registret utan att varva sönder hojen och chassit är så mycket bättre inte alls det gamla spettet.
Vikten skiljer inte så mycket men motorn sitter placerad på ett annat sätt i ramen, hja det är ett helt nytt chassie på 450n.
Fjädringen på 450n är helt ok, 05 kom en ny gaffel som flera tyckte var bra mycket bättre. Har inte kört på den så jag vet inte. 06 kom det ju alu ram och det mesta nytt även gaffeln förbättredes. Den har väl vunnit dom flesta testeran så inte vet jag om jag kan hålla med dig om att andra hojar är bättre fast yamman håller bättre ;) Är riktigt nöjd med min Yamma-06a

För lättare motardåkning kommer fjädringen att duga. Men krya bromsar är inget fel blir väl ok med förlängare och stor skiva men aldrig riktigt bra.
Bra om du akn stycka upp gafflaran i kronan ca 30mm då får du en bra geometri för motard. Förmodligen måste du höja styret för det men det kommer du bara uppleva som skönt. Många med mig blir positivt överraskade av dess effekter speciellt till motard då du får plats med benen bid nerlägg.

5" får plats på 450 så jag skulle satsa på det. Finns en hel del däckssorter som gör motarddäck, skulle satsa på Michelin eller Metzler. Fungerar riktigt bra. finns mycket skit som AVON MAXXIS mm dom är billigare men..... man får det man betalar för.

Kan intyga över kvaliten på yamman. Har åkt väldigt mycket gata men även några gånger på bana i sommar och den har ALDRIG strulat (iof. någon gång men det har berott på den mänskliga faktorn). I min ägo har hojen gått ca 100 h och 490 mil, bör dessutom tilläggas att jag ännu inte behövt ställa ventilerna. :tummenupp Tycker hojen känns vansinnigt smidig och det är bara jag som sätter gränserna på bana. Det som är gjort på hojen är styvare fjädring och annan frambroms.

Edit: 426:an verkar hålla lika bra som 450:in.

Last edited:
Stoffy skrev:
2412613 Den har väl vunnit dom flesta testeran så inte vet jag om jag kan hålla med dig om att andra hojar är bättre fast yamman håller bättre ;)
Det skrev jag bara för att ligga bra till hos alla andra ;)

Tack för alla bra svar som jag fick :tummenupp
Det lutar väll åt en e-reggad YZF450. Det är självklart att jag ska ha riktiga bromsar på motardhjulen, inte bara stor skiva och utflyttat original ok.

/Roger

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...