Vad är sönder? /vilket lager i motorn

Lagret i fråga heter alltså 6305-C4. Kolla med Momentum vad det kostar där. Det är ofta billigare än man tror.
Byt alla lager när du ändå drar isär motorn.


Muttern på pinnbulten till cylindern får du bort ganska lätt om du värmer den med gasbrännare. Det behövs inga industrial strength supergrejor, Biltemas duger utmärkt.

Du har inte fått ett ras, du har fått tillfälle att lära dig en massa och att investera i verktyg du kommer att ha nytta av en lång tid framöver. Kör bara!

Edit: Jag är ganska säker på att det sitter C3-lager i crossar. Det borde funka i din med. I så fall handlar det om en dryg hundralapp.

Bra, då har vi identifierat lagrat. Tar med alla lager till en lokal firma efter tips av MartinB men om de inte har så åker jag till Momentum i Göteborg :)

Motorn är redan klyvd så den väntar bara på att jag ska köpa nya lager och jag har redan motorpackningar för 800 kr. Nästan varenda skruv/mutter som kan krångla har krånglat. Någon har fulmekat ordentligt på den innan mig. T ex så satt en mutter på vevaxeln svinhårt, men när vi fick av den (utan mutteravdragare) var gängorna sönder. Den muttern jag skrev om innan satt så hårt att det specialgjorda verktyg vi gjorde av en sexkantshylsa _sprack_. Alla insexskruvar till avgasporten behövde vi banka i torx-mejsel. Muttern som håller fast kopplingskorgen gick att skruva av med fingrarna, som tur var höll låsbrickan kvar muttern på plats. Den muttern ska dras åt hårt med momentnyckel. Lite tröttsamt när det bara är motgångar när man mekar, detta arbetet ska bara ta några timmar. Nu är jag uppe i vecka 16-17 utan hoj... Tror jag kört 15 mil i år hittils.

Tack så mycket för ditt svar, det uppskattas starkt. Nu slipper jag oroa mig över att jag måste beställa från Tyskland för dyra pengar och vänta ännu fler veckor på paket.
 
Motorn är redan klyvd så den väntar bara på att jag ska köpa nya lager och jag har redan motorpackningar för 800 kr. Nästan varenda skruv/mutter som kan krångla har krånglat. Någon har fulmekat ordentligt på den innan mig. T ex så satt en mutter på vevaxeln svinhårt, men när vi fick av den (utan mutteravdragare) var gängorna sönder. Den muttern jag skrev om innan satt så hårt att det specialgjorda verktyg vi gjorde av en sexkantshylsa _sprack_. Alla insexskruvar till avgasporten behövde vi banka i torx-mejsel. Muttern som håller fast kopplingskorgen gick att skruva av med fingrarna, som tur var höll låsbrickan kvar muttern på plats. Den muttern ska dras åt hårt med momentnyckel. Lite tröttsamt när det bara är motgångar när man mekar, detta arbetet ska bara ta några timmar. Nu är jag uppe i vecka 16-17 utan hoj... Tror jag kört 15 mil i år hittils.

Tack så mycket för ditt svar, det uppskattas starkt. Nu slipper jag oroa mig över att jag måste beställa från Tyskland för dyra pengar och vänta ännu fler veckor på paket.

En gasolbrännare är fantastiskt användbar på saker som sitter fast. Är det i närheten av nåt ömtåligt är det varmluftpistol som gäller. Biltemas grejor är fullt tillräckligt bra för hobbymek om budgeten är tajt.

Lycka till!
 
Hur mår vevstaklagret då?
Om ett ramlager har gett sej börja nog staken och lagret bli ganska så slitet också.
Du byter båda ramlagerna hoppas jag.
 
:huvet

Nu har jag kanske gjort bort mig igen. Köpte två nya ramlager av modellen SKF 6305-2RS1/C3 av en lokal firma. I butiken frågade de om jag ville ha kullager med gummipackning eller metall, och tänkte direkt att det är med gummipackning jag ska ha.* Nu efteråt förstår jag att de nya kullagrena ser helt annorlunda ut än dem som satt i motorn (hade inte med mig dem). De nya kullagerna är ju permanent smorda till skillnad från originalen som smörjs med tvåtaktsolja.

Kommer jag kunna använda dem eller ska jag gå tillbaka till butiken och se om jag kan lämna tillbaka dem?

Nytt (x2)
DSC03077.jpg
Gammalt
Untitled-1.jpg

* I butiken kom jag ihåg att dem gamla hölls på plats med en krans av nylon (?) och tänkte då att det var det som de syftade på.

Hur mår vevstaklagret då?
Om ett ramlager har gett sej börja nog staken och lagret bli ganska så slitet också.
Du byter båda ramlagerna hoppas jag.
Ska byta båda ramlagerna ja. Har inte märkt av något glapp i varken vevstakslagret eller nållagret. Kommer inte att byta dem eftersom jag inte har någon verkstadspress att montera nya med.

Edit: Hur fungerar det med packboxarna om man kan använda dem nya kullagerna? Kan ladda upp bilder om det är till någon hjälp.
 
Last edited:
Det är bara att plocka loss gummitätningarna. Ta en lagom stor instrumentmejsel och haka tag i förhöjningen på tätningen och ta spjärn mot innerringen så lossnar den.
 
Det är bara att plocka loss gummitätningarna. Ta en lagom stor instrumentmejsel och haka tag i förhöjningen på tätningen och ta spjärn mot innerringen så lossnar den.

FANTASTISKT! Vad glad jag blev, har fått av gummitätningarna så nu ska motorn äntligen ihop. Tack tack tack!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top