Vad är särskiljande med mjölk från Arla?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Jag har nästan alltid haft problem med ond mage. Tills jag kom på att jag kanske var laktosintolerant. Då började jag köpa laktosfri mjölk, och magen blev 100% klockren på alla sätt och vis och fortsatte vara så i säkert ett fullt år.
Vid nåt tillfälle fanns inte laktosfri mjölk i affären, och då köpte jag istället något annat märke hos den lokala Vi-affären.
Det heter rakt upp-och-ner bara "Mellanmjölk". Och vid närmare besiktning kommer den från "skånska mejerier"
Magen höll sig tvärlugn även av denna mjölk, vilket väckte misstanke.
Vid senare tillfällen har jag druckit Arlas mjölk hemma hos folk, bara ett par glas. Och det lever helvete med magen, ska gudarna veta. Ren smärta.

Nu har det gått ytterligare ett år av sporadiskt olikdrickande, och magen är perfekt tills jag druckit just Arlas mjölk, den vanliga som inte är laktosfri.
Den skånska mjölken är inte heller laktosfri, och den dricker jag vidare dryga litern av varje dag utan problem.

Vad är det egentligen som de gör olika på mejerierna?
Och vad är det jag får ont i magen av som finns i Arlas vanliga mjölk men inte annan?

Jag vet inte vad dom har i mjölken, men eftersom arla är onda så är det säkert nåt otrevligt som ska göra folk beroende av deras mjölk. Sen när dom lagt under sig hela marknaden och fått bort alla konkurrenter så kan dom höja priserna som dom vill.

Frågan är väl snarare vad skåningarna kallar mjölk? :va

Det är iallafall inte det getrunket ni dricker.
Våra kossor går ute på ängarna o myser.
Står det på förpackningen åtminstonde....:va

Påminner lite om en mjölkbonde som blev intervjuad i TV4 i somras, han påstod att Astrid Lindgren hade förstört för kossorna, de ville inte alls var ute och frysa.
En glad ko myste inne i värmen :)

Påminner lite om en mjölkbonde som blev intervjuad i TV4 i somras, han påstod att Astrid Lindgren hade förstört för kossorna, de ville inte alls var ute och frysa.
En glad ko myste inne i värmen :)
Precis.
Med automatiska ryggkliare o toalett där dom står.
Hade jag haft samma premisser så hade jag okså stannat inne.
Tycker dock lite synd om kossorna.
Får bara smaka klubba en gång om året o blir dragna i pattarna flera gånger om dan...

Precis.
Med automatiska ryggkliare o toalett där dom står.
Hade jag haft samma premisser så hade jag okså stannat inne.
Tycker dock lite synd om kossorna.
Får bara smaka klubba en gång om året o blir dragna i pattarna flera gånger om dan...

Jag vet inte om jag skulle kalla veterinärens arm för klubba... :gnissla

Notera att om man inte köper den ekologiska lättmjölken så har den hos Skånemerier inte svenskt sigill. Det betyder att dom vid behov kan blanda in mjölk från tyska rökande året-runt-inomhus-kor. Det är det som ger den runda fina smaken :tummenupp

(innan var det konstigt nog tvärtom, den vanliga lättmjölken var svensksigillad och den ekologiska icke. Sen kom dom väl på vilken kundgrupp som brydde sig mest...)

arlaharen.jpg

Jomensåatt

Vad är det egentligen som de gör olika på mejerierna?
Och vad är det jag får ont i magen av som finns i Arlas vanliga mjölk men inte annan?
Förmodligen har skånemejeriet så mycket efterinfektion av laktosnedbrytande bakterier att dom omvandlat all laktos till andra ämnen. Så går det när man inte har koll på mjölkproduktion och hygien.

Rena giftet i dom paketen.

Skämt åsido, det är ingen som helst skillnad på mjölken.
Det måste vara något annat i din kost som ställer till det.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT