vad är rocketkey/bosstbottle?

NOspeedlimit

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
dt125 r + fiddy= sant
vad är rocketkey/bosstbottle? nån som vet?

jaa som rubriken säger vad är rocketkey/bosstbottle? :va

Last edited:
Rocket key: Svänghjulskil som ger ca 10´ mer förtändning
Boost bottle:
Funkar endast på två-taktsmotorer med reedventil och består helt enkelt av en "box" i rätt storlek och en slang. Den kopplas sen in mellan förgasaren och reedventilen.

När reedventilen stängs så kommer bränsle blandningen att studsa mot reedventilen och gå till baka mot förgasaren. Detta kommer störa flödet av ny luft-bensin blandning när reedventilerna öppnar igen.

Om man då monterar en boost bottle så kommer luft-bensin blandningen istället för att gå tillbaka till förgasaren gå upp i powerboxen. När då reedventilerna öppnar igen så kommer det att sugas in luft-bensin blandning både från powerboxen och från förgasaren.

En powerbox ger en liten effektökning på lägrevarv och arbetar bäst vid ett specielt varvtal.

Last edited:
Andreas_ace skrev:
Rocket key: Svänghjulskil som ger ca 10´ mer förtändning
Boost bottle:
Funkar endast på två-taktsmotorer med reedventil och består helt enkelt av en "box" i rätt storlek och en slang. Den kopplas sen in mellan förgasaren och reedventilen.

När reedventilen stängs så kommer bränsle blandningen att studsa mot reedventilen och gå till baka mot förgasaren. Detta kommer störa flödet av ny luft-bensin blandning när reedventilerna öppnar igen.

Om man då monterar en boost bottle så kommer luft-bensin blandningen istället för att gå tillbaka till förgasaren gå upp i powerboxen. När då reedventilerna öppnar igen så kommer det att sugas in luft-bensin blandning både från powerboxen och från förgasaren.

En powerbox ger en liten effektökning på lägrevarv och arbetar bäst vid ett specielt varvtal.

hur stor ska den här boxen vara och hur lång ska slangen vara. var kan man köpa en sånhär ? har någon här gjort en egen? är det värt det? måånga frågor :D

man kan tillverka egna, det finns program för detta. Tyvärr är jag ingen hejjare på detta, men om du söker runt på forumet så kan du säkert hitta svar.

Det ger en märkbar effektökning.

Andreas_ace skrev:
man kan tillverka egna, det finns program för detta. Tyvärr är jag ingen hejjare på detta, men om du söker runt på forumet så kan du säkert hitta svar.

Det ger en märkbar effektökning.
har sökt :D det var så jag hittade denna tråden
men jag söker väl en gång till då hehe

Jnt skrev:
hur stor ska den här boxen vara och hur lång ska slangen vara. var kan man köpa en sånhär ? har någon här gjort en egen? är det värt det? måånga frågor :D

det skulle jag åsså vilja veta! skicka bilder på dä om ni har? :)

Jnt skrev:

jag har ett program för det där (; men man msåte räkna ut cylinder diameter o slaglängd m.m.. har även ett program o räkna ut effektpipor :tummenupp
ganska svåra o så men de går framåt iaf ;D

bara de att jag inte har ork till att testa o göra en boostbottle.. jag ska göra de vilken dag som helst :) :tummenupp

joonnaas skrev:
jag har ett program för det där (; men man msåte räkna ut cylinder diameter o slaglängd m.m.. har även ett program o räkna ut effektpipor :tummenupp
ganska svåra o så men de går framåt iaf ;D

bara de att jag inte har ork till att testa o göra en boostbottle.. jag ska göra de vilken dag som helst :) :tummenupp

hur går det ? har du mekat ihop nån flarra ?
är det någon som har lite info om borrning osv på en 49cc.
Antar att typ alla kinamotos på 49cc är likadana.

SPooKY skrev:
hur går det ? har du mekat ihop nån flarra ?
är det någon som har lite info om borrning osv på en 49cc.
Antar att typ alla kinamotos på 49cc är likadana.
borrning eller porta cylinder?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...