Vad är ok att göra för att skydda sin hoj?

Intressant att så många tror att bara för att man har ett kikarsikte så är det busenkelt att skjuta nån på valfritt ställe, som dessutom rör sig i hög hastighet. Så funkar det INTE, bara på BF2 och liknande spel...Man ska hålla i bössan också!

Och till ämnet igen. Ingen här skulle skjuta när det kom till kritan, vi har som tur är inbyggda spärrar mot sånt i vårt samhälle (i det flesta fall iallfall)

Jag har varit i situationer (FN-soldat) när vi har riktat skarpladdade vapen mot folk, och då är det inte ryggen på en hojtjuv om man säger så, och det är fortfarande inte självklart att man skall skjuta, det sitter långt in...(Och vi slapp göra det som väl var också)

Och som en del har nämnt, det är fortfarande bara en pryl, även om många, liksom jag själv, har ett nästan osunt förhållande till sin båge :hihi

Och tänk följande scenario; Ni har en bror/syster som kommet lite snett i livet, snor en hoj och blir nermejad av hojens ägare. Skulle ni då tycka att er bror/syster får skylla sig själv, han ska fan inte sno hojar...
Skulle inte tro det!

/Pajje

njelger skrev:
2265803 OM en tjuv i rullstol gör inbrott och du inte gjort dörrarna breda nog för handikappanpassat får du böter i Sverige. Ungefär där går gränsen för att skydda sina saker.

:klappar
Sverige är ett land som skyddar sina brottslingar väl. Bästa komfort om dom stackarna råkar åka fast.
Varför ska man skydda sin egendom, det är ju en självklarhet att vem som helst ska få sno ens saker. Brottsoffer ska inte klaga eller kräva att få ha sina saker ifred, det är FULT att ens tänka tanken. :fatta!
Vad man gör och vad man skulle vilja göra är två skilda saker, jag tror inte nån skulle sitta lugnt och titta på om deras hoj blev stulen och sen rycka på axlarna i väntan på att lagen har sin gång. Men man måste nog uppleva det innan man vet hur det känns. :va

Frondaholica skrev:
2265879 :klappar
Sverige är ett land som skyddar sina brottslingar väl. Bästa komfort om dom stackarna råkar åka fast.
Utan att lägga sig i debatten i övrigt:

Men är det inte märkligt att vi fortfarande föder våra kriminella mycket bättre än våra barn ?

Skolmaten kostar hälften, eller en tredjedel av fångarnas mat, per portion.
Känns som vi satsar pengarna på fel ställe där, helt klart.

Brott lönar sig tydligen bättre än utbildning. :3freak

NoPinky skrev:
2265774 Förvisso är det ett subjektivt uttryck.
Om du nu i det uttrycket finner utrymme för att med stöd av lagen, ge tjuven en extra omgång med basebollträt (eller vad du nu avser), så skulle det vara intressant att höra din tolkning av begreppet. Vem vet det kan vara användbart någon gång... :D

Uttrycket "Mer våld än nöden kräver..." borde kompletteras med "...för att stoppa motorsykeltjuven" i detta fall. Om så skedde vore det uppenbart att man får poppa tjuven med jiväret. :fakta

njelger skrev:
2265803 OM en tjuv i rullstol gör inbrott och du inte gjort dörrarna breda nog för handikappanpassat får du böter i Sverige. Ungefär där går gränsen för att skydda sina saker.
sveriges lagar :argpådato :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Dark_Messenger skrev:
2265198 Men hur kan folket här bli så j--la upprörda? Det är ju bara pengar plus att ni har väl försäkring!!? Eller tycker ni det är värt att sitta 10 år på kåken för ni har skjutit ihjäl en snubbe??

Man kan lätt få den uppfattningen på SH.

Frugan/flickvännen som blivit våldtagen o man stöter på killen i en mörk gränd har jag mer förståelse för isåfall!
Du är ju störd
Frugan framför hojen??
:confused: :4skrika

Deimos skrev:
2265130

Nu till det helt hypotetiska scenariot.

En person sitter hemma och dricker sitt kaffe, och när han tittar ut över sin gård ser han 1 yngling sitta och pilla på hans motorcykel. Han sätter kaffet i halsen och springer ut genom ytterdörren. När hojtjuven ser detta hoppar han upp på motorcykeln och lyckas få igång den och drar snabbt iväg.
Ägaren har ingen möjlighet att springa ikapp och han har dessutom punka på sin bil. Men han har sin älgstudsare men megazoomkikarsikte ståendes i farstun.

Är det ok för ägaren att panga ner hojtjuven???

.

Kul frågeställning, scenariot får mig att tänka på lumpens motto:
Rätt tid, rätt plats och rätt utrustning..

Jag har bara trafik på min gixxer så nog skulle det klia lite i avtryckarfingret allt.. :hihi Men som många skriver, steget från tanke till handling är nog långt om man skulle vara i den situationen men å andra sidan så mördar folk varandra med betydligt svagare skäl..

Har ju lite våtmark bakom huset.. :rolleyes:

War-psycho skrev:
2265906 Utan att lägga sig i debatten i övrigt:

Men är det inte märkligt att vi fortfarande föder våra kriminella mycket bättre än våra barn ?

Skolmaten kostar hälften, eller en tredjedel av fångarnas mat, per portion.
Känns som vi satsar pengarna på fel ställe där, helt klart.

Brott lönar sig tydligen bättre än utbildning. :3freak

Så sant.
Läste en insändare där personen föreslog att man skulle byta plats på fångar och dom som ligger på ålderdomshem. :yoparty
Men det skulle ju bli ett herrans liv, för fångarna är ju så förbannat gnälliga att dom t.o.m strejkar för att det var snack om att dom skulle bli tvugna att bo 2 i varje "hotellrum"... :confused:

Frondaholica skrev:
2266289 Men det skulle ju bli ett herrans liv, för fångarna är ju så förbannat gnälliga att dom t.o.m strejkar för att det var snack om att dom skulle bli tvugna att bo 2 i varje "hotellrum"... :confused:
Är det bara jag som tycker det är en märklig grej att fångar kan strejka ??? :va

Jag kan upplysa församlingen om att det är fruktansvärt svårt att skjuta någonting, även ett djur. Och jag tror inte att det finns många människor i det här landet som klarar av att skjuta en människa bara rätt upp och ner. Däremot så tror jag att man " lättare" kan ta till ett slagverktyg och ge hojtjuven lite smisk med allt adrenalin i kroppen. Så skjuta en hojtjuv, nepp

War-psycho skrev:
2266293 Är det bara jag som tycker det är en märklig grej att fångar kan strejka ??? :va

Tvivlar på det. Men det säger ju det mesta om svenska sättet att behandla dom. Men det finns säkert nån logisk förklaring till det oxå, likaväl som att dom ska ha gratis tandvård när dom begått brott *suckar*

Gäsp!!!

99% som har svarat att det e bara till att peppra med kulor skulle troligen inte inte ens våga trycka av om bössan så var laddad och inriktad...

Mycket macho snack,
Jag skulle aldrig själv ha kunnat pressa avtryckaren även om man ibland kan tycka att det är det ända rätta.

men men det är ju bara jag, det verkar som det finns en hel del kallblodiga lönnmördar uta några som hälst känslor i kroppen här på sporthoj.com

eller e det mest snack?
:corn

"något" jag läste i början av tråden: Är det rätt att skjuta hojtjuven?
Vänd på det hela: Är det rätt av hojtjuven att sno Hojen? :hihi

Men, nej inte skjuta bara slå... hårt! :)

Som svar på ursprungsfrågan: Nej, inte för att döda.

Men....Med en superduperbössa och under förutsättning att jag vore svensk mästare i äglkastrering med bössa på 1000 meters håll...Då skulle nog hojtjyven få ett skott på lagom smärtsamt men icke dödligt ställe på kroppen. :hihi

skuter inte på min hoj :pannkyss
Hojtjuvar verkar det finnas gott om skadar inte o bli av med några...
hehe serriöst skulle aldrig skjuta någon .... men han/hon kanske skulle "rammlat" om jag fick tag i dem innan polisen kom

Deimos skrev:
En person sitter hemma och dricker sitt kaffe, och när han tittar ut över sin gård ser han 1 yngling sitta och pilla på hans motorcykel. Han sätter kaffet i halsen och springer ut genom ytterdörren. När hojtjuven ser detta hoppar han upp på motorcykeln och lyckas få igång den och drar snabbt iväg.
Ägaren har ingen möjlighet att springa ikapp och han har dessutom punka på sin bil. Men han har sin älgstudsare men megazoomkikarsikte ståendes i farstun.

Är det ok för ägaren att panga ner hojtjuven???

(Frågan är framför allt ställd till er som anser att en hojstöld är det västa brottet som finns, minst lika allvarligt som våldtäckt, grov misshandel m.m).

Om ngn hade skjutit i det ovan nämnda scenariot så hade det varit ganska kokt ! Men säg såhär istället.....

Att du varit ute o jagat , kommer med bössan över axeln o ser grabben som stjäl din hoj. Skjuter du då , o lyckas på ett trovärdigt sätt hävda att det var självförsvar , så kan du klara dig ganska bra.

Går du däremot in i huset o hämtar ett vapen , så har du uppsåt att döda... Det är skillnad !

Kanske inte moraliskt , men rättsligt...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti