Vad är mycket eller normala miltal på hoj

triple skrev:
Avarage: hur många gånger har man hört att Honda håller i oändlighet från dig :rolleyes:

Lastbilsmotorer håller otroligt länge, medan en hårt trimmad racemaskin måste rivas efter varje race… Vilken är VFR:an mest lik :7peta

(alltså jag bara retas lite, har absolut inget mot varken dig eller VFR!)

He, he, har du gett dig in i leken får du leken tåla! Jag tar inte illa vid mig så det är lugnt eftersom glimten och hjärtat finns med!

Svaret är:
- Ingen gång har jag sagt att de håller i oändlighet! Däremot håller de länge och sällan skriver någon att de har kört en annan modell/märke lika långt eller längre. Dvs. personlig erfarenhet. Ofta hör man dock människor referera till andra som har sagt att någon kompis har läst i en tidning för hundra år sedan... :4skrika

Lite logiskt resonemang, vad avser lastbilsmotorer kontra en hårt trimmad racermaskin, till vilken jag då drar slutsasen att du menar FZR mfl. hör och att VFR:erna då skall jämföras med lastbilsmotorerna.

Tja, hur många hästkrafter lämnr en FZR från -89, 145, eller något sådant, på 1000 cc. Medan min gamla 89:a lämnade 100 hk på 750 cc. Räknar man om 145 hk till vad det motsvarar som en 750:a dvs. förhållandet så motsvsarar det ca. 108,75 hk. Dvs. 8.75% mer effekt.

Är det då inte orimligt att man skall behöva renovera en motor 4 - 5 ggr oftare??? :7peta

Det finns andra aspekter på detta också, så som körstil, skötsel mm men nog låter det lite udda/konstigt när det inte skiljer mer på prestandan!

Edit:
Nyfiken fråga föresten:
- Vad anser du själv är långt för en mc? Och hur länge/måga mil kör du dina hojar innan du säljer/byter/skrotar dem?
Slut Edit.

Vad det i grunden är frågan om är att du är avundsjuk helt enkelt!! :D

// Niklas
 
Last edited:
bmoon.gif
Intressant jämförelse annars Honda - Hushållsassistent från förra seklets mitt

*just kidding :D ...har haft 929 CBR själv*
 
Åberg skrev:
bmoon.gif
Intressant jämförelse annars Honda - Hushållsassistent från förra seklets mitt

*just kidding :D ...har haft 929 CBR själv*

He, he! Visst var den bra!? :rofl Hade dock inte en tanke på det när jag skrev! Så det kan bli!

// Niklas
 
Trajjan har gått 2000 nu och är lika bra (förutom ett stenskott) som när jag köpte den ny.
KTM:en har gått 100mil, inga problem med motorn, men den börjar se lite skabbig ut...

Min gamla Honda (-82:a) har gått nästan 8000mil och är inte alls ny längre, både motor och utseende har fått lite törnar genom åren...

så hur långt är ett snöre?

Jag tycker inte det är dåligt att FZR:en behöver renovering vid 6000. Hade den levat glatt till 10000 utan renovering hade jag blivigt förvånad. stoppade den vid 3000 hade jag också blivigt förvånad.
Så långt är nog ett snöre!
 
triple skrev:
Trajjan har gått 2000 nu och är lika bra (förutom ett stenskott) som när jag köpte den ny.
KTM:en har gått 100mil, inga problem med motorn, men den börjar se lite skabbig ut...

Min gamla Honda (-82:a) har gått nästan 8000mil och är inte alls ny längre, både motor och utseende har fått lite törnar genom åren...

så hur långt är ett snöre?

Jag tycker inte det är dåligt att FZR:en behöver renovering vid 6000. Hade den levat glatt till 10000 utan renovering hade jag blivigt förvånad. stoppade den vid 3000 hade jag också blivigt förvånad.
Så långt är nog ett snöre!

Hade FZR:en varit tävlingskörd på bana stor del av tiden hade jag blivit positivt förvånad över att den höll i 6000 mil. Men är den gatkörd, även om det innebär en och annan bankörning och fullgas någon/några gånger/vecka, tycker jag 6000 mil är dålig kvalité eller ett måndagsexemplar!

Jag antar att det beror på vilka referenser man har! Och vi kan ju båda två konstatera att vi har minst sagt olika referenser/erfarenheter!

Det du tycker är långt tycker inte jag är långt! Det jag kanske tycker är jobbigt tycker kanske inte du är jobbigt osv. Vi är alla olika och tur är väl det!

När det gäller hojåkning är huvudsaken att man har kul och att man kommer hem helskinnad så man har något att berätta för barnbarnen när de blir stora och/eller något att skryta om på puben över ett glas öl med polarna!

// Niklas
 
Ursäkta om jag är lite OT nu, men eftersom FZR 1000 nämns i tråden:
Hur är det med FZR 600 (modellerna innan -94). Är dom kända för att ha bra, dålig eller halvdålig kvalitet? Kan jag köpa en som har gått 4000, köra kanske 2-3000 med den och sedan sälja den utan att den har behövt nån större renovering?

Jag hajar att det ju beror på hur hojen är skött, men tänkte att nån kanske hade nån slags känsla för kvaliteten... :)
 
PacMan skrev:
Ursäkta om jag är lite OT nu, men eftersom FZR 1000 nämns i tråden:
Hur är det med FZR 600 (modellerna innan -94). Är dom kända för att ha bra, dålig eller halvdålig kvalitet? Kan jag köpa en som har gått 4000, köra kanske 2-3000 med den och sedan sälja den utan att den har behövt nån större renovering?

Jag hajar att det ju beror på hur hojen är skött, men tänkte att nån kanske hade nån slags känsla för kvaliteten... :)

Sorry men jag har ingen egen erfarenhet av den hojen så jag hoppas någon annan kan hjälpa dig!

// Niklas
 
Min har gått 3100 mil. Räknar med att den lugnt ska gå ett par, tre tusen till innan det blir dags för lite mer omfattande service.
 
Hualigen du använder verkligen dina grejjor!!
Går det verkligen att sälja en hoj som gått 22 000 mil?? Kan tänka mig att det är ett stort mörkertal på många hojjar vad det gäller miltalen!!

Nåja jag skall köra 25 000 mil då... :yoparty
 
kle1991 skrev:
Hualigen du använder verkligen dina grejjor!!
Går det verkligen att sälja en hoj som gått 22 000 mil?? Kan tänka mig att det är ett stort mörkertal på många hojjar vad det gäller miltalen!!

Nåja jag skall köra 25 000 mil då... :yoparty

Jo, men det var inte lätt. Och en förutsättning var att köparen känner mig så han vet hur grejorna är skötta och så lovade jag att ställa upp som mekaniker åt honom och göra de ordinarie servicarna under första året, vilket inte är så mycket! 26 000 kr fick jag för den då jag sålde den privat!

Så nog går det om inte annat kan man alltid byta in dem när man köper nytt/nästan nytt i någon butik för de vill ju nästan alltid sälja, eller hur? :hihi

Och firman Bike i Trollhättan har ju, åt minstånde vad avser VFR:erna, satt ribban högt i och med att de undersökte kompisens hoj med ca. 18 500 mil i bagaget och därefter inte bara satte ett pris på över 40 laxar utan också defakto sålde hojen några månader senare för över 40 000 kr (1995). Dvs. de hittade inga fel på hojen och vågade därför lämna full garanti på hojen som brukligt i 3 månader. Och om jag inte minns fel med option på att köpa tillbaks den inom 1 år om killen köpte en annan hoj av dem.

De tråkiga i kråksången var att killen som köpte den hojen lurade skjortan av nästa köpare när han ljög om miltalet och sa att hojen bara hade gått ca. 6500 mil. Så när andra köparen (efter Bike) härom året anonnserade ut hojen till salu i MC-Folket så fick han en smärre chock när kompisen ringde upp honom och gav honom hojens historia. Han trodde inte det var sant! Vi kan bara hoppas att han stämde killen som sålt hojen till honom för han hade nästan garanterat fått köpet upphävt och pengarna tillbaks (så länge det fanns kash att hämta).

Jag ringde upp killen som hade köp hojen av Bike och spelade intresserad köpare. Samtalet pågick i några minuter ända tills jag förklarade för honom att jag känner första ägaren till hojen mycket väl och att jag vet exakt hur långt hojen hade gått när den lämnades in till Bike på hösten 1994. Då lade han på luren och ville inte prata längre! :kocko :kocko :kocko

// Niklas
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top