Vad är membranet i bromsvätskebehållaren till för?

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Som sagt; Vad är membranet i bromsvätskebehållaren till för? Går det att fylla på med vätska "i" membranet eller måste man lyfta på det och fylla direkt i koppen?
 
Forsberg skrev:
2125390 Som sagt; Vad är membranet i bromsvätskebehållaren till för? Går det att fylla på med vätska "i" membranet eller måste man lyfta på det och fylla direkt i koppen?
Ta bort det och fyll på i koppen. Tror membranets funktion är att fånga upp fukten?!
 
Membranet är till för att förhindra att bromsvätskan skall skvalpa omkring och skumma sig.

Behöver du fylla på så tag av membranet och "Buckla" tillbaks det...fyll på till MAX sträcket. På med membranet och sen locket.

Häpp
 
Jag trodde att membranet var till för att se till att det blev ett slutet system, så att inte vatten kunde komma in?
Det fungerar säkert för att reducera "skumning" också. Är bromsvätska en väldigt skumningsbenägen vätska?

//Anders.
 
FUBAR skrev:
2125394 Ta bort det och fyll på i koppen. Tror membranets funktion är att fånga upp fukten?!

Nja... Det är ett skvalpskydd för att minimera risken att det suger luft vid lut. sen brukar det dessutom jobba som packning. Ta absolut inte bort det....
 
Boris JR skrev:
2125410 Nja... Det är ett skvalpskydd för att minimera risken att det suger luft vid lut. sen brukar det dessutom jobba som packning. Ta absolut inte bort det....

Exakt så är det. :tummenupp
 
Fyll inte bara på, utan kolla beläggen och byt om de är slitna. När nivån sjunker är det för att kolvarna i oken åker ut pga beläggen börjar ta slut och det krävs mer vätska i oken. Fyller du på och sen byter belägg så måste du tömma på lite vätska pga övertryck.

Annars har du ett läckande system och du bör laga omgående.
 
Boris JR skrev:
2125410 Ta absolut inte bort det....

...Så vida man inte ska fylla på eller? :)


Anledningen till att jag frågar är att det är bra bökigt att komma åt att skruva dit locket när behållaren står upprätt. Måste då vrida styret och därmed tippa behållaren för att kunna dra på locket, och då finns det ju risk att vätskan rinner ut. Ska ut och böka lite med det där, tack för alla svar! :tummenupp
 
svampe skrev:
2125422 Fyll inte bara på, utan kolla beläggen och byt om de är slitna. När nivån sjunker är det för att kolvarna i oken åker ut pga beläggen börjar ta slut och det krävs mer vätska i oken. Fyller du på och sen byter belägg så måste du tömma på lite vätska pga övertryck.

Annars har du ett läckande system och du bör laga omgående.


Har bytt skivor, belägg och vätska och håller på att lufta systemet, därav påfyllningen, men tack för omtanken...
 
Tittar man riktigt noga på hur det är designat så finns det ett litet luftintag för ovansidan för gummimembranet men som är lufttätat mot bromsvätskan. Har man problem med svampig broms rätt kort efter det att man har bytt bromsvätska kan membranet läcka och fukt, dvs vatten, blanda sig med bromsvätskan.
 
Boris JR skrev:
2125410 Nja... Det är ett skvalpskydd för att minimera risken att det suger luft vid lut. sen brukar det dessutom jobba som packning. Ta absolut inte bort det....
Ok, då har man lärt sig nått nytt, men man ska väl plocka bort membranet vid vätskebyte? Det har iaf jag alltid gjort.

andersbrink skrev:
2125540 Tittar man riktigt noga på hur det är designat så finns det ett litet luftintag för ovansidan för gummimembranet men som är lufttätat mot bromsvätskan. Har man problem med svampig broms rätt kort efter det att man har bytt bromsvätska kan membranet läcka och fukt, dvs vatten, blanda sig med bromsvätskan.
Ok, är det bara att köpa ett nytt membran då eller? Min frambroms känns svampig som fan nu efter jag bytte.
 
Hej! Lånar tråden lite!
Bytte precis bromsvätska i hojen, och när jag skruvade locket och tog ut gummimebranet fick jag se att det va lite deformerat. Såg lite smält ut..
Hur kommer detta sig? Har det blivit jäkligt varmt i koppen eller är det själva vätskan som deformerat gummit?
Kör bara bana med hojen ska tilläggas!
 
Hej! Lånar tråden lite!
Bytte precis bromsvätska i hojen, och när jag skruvade locket och tog ut gummimebranet fick jag se att det va lite deformerat. Såg lite smält ut..
Hur kommer detta sig? Har det blivit jäkligt varmt i koppen eller är det själva vätskan som deformerat gummit?
Kör bara bana med hojen ska tilläggas!
Bra att lägga upp bild, men det är inte ovanligt att membranet ser lite "knycklat" ut, har aldrig upplevt att det påverkar något
 
Här är en bild.. jag tycker den ser lite "kokt" ut
Helt normalt. Så länge man kan få ihop det någorlunda för installation och det är tätt så är det ingen fara.
Mitt är betydligt värre.
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top