Vad är lagligt att sätta på en 125cc?

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
Jag satt och fundera på det här med lagligt och inte lagligt och kom fram till att jag inte vet riktigt vad man får sätta på en 125-kubikare??

Jag menar, det är väl lagligt att sätta på slipon och konfilter på en tung hoj om man nu hade tung-mc körkort, eller? :confused:
Och vem får göra det? Måste en verkstad göra det åt dig för att försäkringen ska gälla??

Men åter till 125cc, konfilter räknas antagligen som en ökning av effekt, eller hur?
men det borde ju vara en sån otroligt liten skillnad, bara insugsljudet som blir :banana ... MEN, om en verkstad gör det och kontrollerar effekten och
stryper ner den ~0,25 hk eller vad man nu får ut av ett konfilter och man får papper på det borde det vara lungt??

Tack för svar
 
Om jag ska vara ärlig så tror jag inte nån skulle bry sig vad du har för filter eller inte.
Men egentligen får du göra vad du vill med hojen men då måste du göra en ombesiktning. Men om bara allt är okej och det stämmer överrens med papparena så är det väl ingen fara. Och för att det ska klassas som en lätt mc får den inte ha mer än 11kw(vilket du säkert redan vet).
Jag skulle säga: kör på och se vart det hamnar, i värsta fall får la det gå åt helvete :D !
 
slip-on är väl olagligt men vem fan bryr sig? Dem går ju över ljud-nivån som tillåts. Men asså ett sånt filter gör ju det desamma. Byt bara tillbaka när du ska göra besiktingen. (om det nu ens behövs)
 
Bara du behåller strypningarna så är det ju lungt. Det är ju de de kollar efter isf. Grejen är väl att du kanske kommer över godkänd bullernivå men det tror jag aldrig insuget på en 125a skulle göra.
 
Freerider88 skrev:
Jag satt och fundera på det här med lagligt och inte lagligt och kom fram till att jag inte vet riktigt vad man får sätta på en 125-kubikare??

Jag menar, det är väl lagligt att sätta på slipon och konfilter på en tung hoj om man nu hade tung-mc körkort, eller? :confused:
Och vem får göra det? Måste en verkstad göra det åt dig för att försäkringen ska gälla??

Men åter till 125cc, konfilter räknas antagligen som en ökning av effekt, eller hur?
men det borde ju vara en sån otroligt liten skillnad, bara insugsljudet som blir :banana ... MEN, om en verkstad gör det och kontrollerar effekten och
stryper ner den ~0,25 hk eller vad man nu får ut av ett konfilter och man får papper på det borde det vara lungt??

Tack för svar

Jag har helt jävla urpluggat å öppetfilter,., när ja blev stoppad så fråga han hur fort den gick - ja sa typ 110... snuten - VA?! är du seriös? ja ba - ja, det är ju en 125:a!! då blev han tyst å sa att allt va bra å gick därifårn... fan va kul det va! :D
 
Är det lagligt att dreva om hojen? jag har ingen aning men tycker det borde vara det.
 
Mito-killen skrev:
Är det lagligt att dreva om hojen? jag har ingen aning men tycker det borde vara det.

Yepp det är lagligt, om det är vettigt på en strypt hoj är en annan fråga..
 
nästan på tal i den här tråden...

Sänker pluggen i kröken ljudnivån på högre varv?
Min låter som en snäll kissemiss på tomgång, men runt 8k så vrålar det till ordentligt på alla fronter. jag har urpluggad originalkrök.
 
Jezze_irsta skrev:
nästan på tal i den här tråden...

Sänker pluggen i kröken ljudnivån på högre varv?
Min låter som en snäll kissemiss på tomgång, men runt 8k så vrålar det till ordentligt på alla fronter. jag har urpluggad originalkrök.

Jo det gör en hel del med ljudet. Fast jag tycker dt låter bra redan :hihi
 
Farbror blå stannade mig när jag körde med öppet filter, effektsystem. Helt urpluggad. Miniblinkers (ej godkända) och Twinlight front (inte godkänd den heller).

Dom frågade om jag hade problem med moppen... :hihi

Då sa jag att det var en lätt hoj och då åkte dom.

Som sagt, tror inte polisen bryr sig ett skit. Jag har svårt att tänka mig att dom har järnkoll på alla små 125:or. Det är nog med arbete med moppar för dom... ;)

Ang besiktningen... när jag ska besiktia min i sommar så ska jag montera tillbaka originallyset och originalblinkers. Men behåller kvar DEP systemet och öppna filtret och låter CDI boxen vara opluggad, så får jag se om dom säger något.
Känns som om alla bara spånar och lägger fram teorier om vad besiktningen skulle säga... men ingen verkar ha provat? eller?

När jag besiktiade min DTR för 2 år sedan så frågade jag dom vad dom skulle gjort om den var trimmad. Då svarade killen att han inte skulle brytt sig, men att mitt försäkringsbolag kan bli lite sura om ja krashar med en hoj som har större effekt än vad den är försäkrad för.

/Robin
 
Robe skrev:
Farbror blå stannade mig när jag körde med öppet filter, effektsystem. Helt urpluggad. Miniblinkers (ej godkända) och Twinlight front (inte godkänd den heller).

Dom frågade om jag hade problem med moppen... :hihi

Då sa jag att det var en lätt hoj och då åkte dom.

Som sagt, tror inte polisen bryr sig ett skit. Jag har svårt att tänka mig att dom har järnkoll på alla små 125:or. Det är nog med arbete med moppar för dom... ;)

Ang besiktningen... när jag ska besiktia min i sommar så ska jag montera tillbaka originallyset och originalblinkers. Men behåller kvar DEP systemet och öppna filtret och låter CDI boxen vara opluggad, så får jag se om dom säger något.
Känns som om alla bara spånar och lägger fram teorier om vad besiktningen skulle säga... men ingen verkar ha provat? eller?

När jag besiktiade min DTR för 2 år sedan så frågade jag dom vad dom skulle gjort om den var trimmad. Då svarade killen att han inte skulle brytt sig, men att mitt försäkringsbolag kan bli lite sura om ja krashar med en hoj som har större effekt än vad den är försäkrad för.

/Robin

Bra att veta :tummenupp
 
Robe skrev:
men att mitt försäkringsbolag kan bli lite sura om ja krashar med en hoj som har större effekt än vad den är försäkrad för.

/Robin

sura? jag tror det inte ger dig några försäkringspengar... :gnissla :huvet
 
Freerider88 skrev:
sura? jag tror det inte ger dig några försäkringspengar... :gnissla :huvet

+ Ombesiktning
Men hur ofta kollar dom effekten? Om dom gör de så kommer juh inte försökringsbolaget o gör det på platts så man har juh gott om tid att plugga igen den :)
 
RsForce skrev:
+ Ombesiktning
Men hur ofta kollar dom effekten? Om dom gör de så kommer juh inte försökringsbolaget o gör det på platts så man har juh gott om tid att plugga igen den :)

Det är inte vanligt att dem kollar effekten. Min kusin krocka me sin moppe i nästan 90 km/h och dem kollade inte effekten...lite skumt tycker jag. Kan tillägga att hela moppen var ren skrot och att han hade lyckats vrida hela styret framåt vid kraschen. Ett fatbar styre :3freak
 
RsForce skrev:
+ Ombesiktning
Men hur ofta kollar dom effekten? Om dom gör de så kommer juh inte försökringsbolaget o gör det på platts så man har juh gott om tid att plugga igen den :)
Polisen tar väl in för teknisk analys vid krock eller? Det enda försäkringsbolag som är "snällare" vid krock/annat med trimmat/ostrypt fordon vad jag vet. därför den höga självrisken.
 
en polare till mig krocka oxå me moppen o dom fixsa iordning den för att försökringsbolaget typ skulle kolla effekt på den, när dom åkte dit men så sa dom att dom inte behövde de..allt stog juh i papprena :kocko så han hade plugga igen den i onödan den gången :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top