Vad är långt?

Knäckehäxan

la d svinge...
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Nix, såld
Hur många mil/år anser ni är väldigt mkt på en sporthoj, en uppfattning jag har börjat få är att folk hänger upp sig på milen om den inte har gått under 3000 mil, Jag har iaf svårt å får till d där på en hoj som min med 6 år på nacken, å jag tycker inte jag kör mkt, dvs onsdagsgazz å nån annan runda då å då.
I min värld så är inte en hoj slut efter 3000 mil, då hade d vatt bedrägligt beteende av tillverkarna att sälja hojarna för 120"+ pengar.

/k-häxan som är förbryllad över att min hoj inte har rasat ihopa helt å hållet, den har ju trots allt gåt 1400 mil över tiden:tungan

2000 mil per år som hojen gått är väl "lagom".
Håller med om att det råder en total mil-hysteri när det kommer till begagnade hojar i Sverige.
Sen undrar jag lite också över alla dessa hojar man ser som går 150-200 mil per år? Varför har man ens hojen då?

Mer intressant vid kör är ju snarare hur hojen gått och skötts? Har den studsat mot varvstopp konstant och har fjädring/styrlager etc fått ta konstanta smällar från dåliga wheelies så är det mer oroande än 7000 mil på mätaren, särskilt i kombination med glesa oljebyten.

Min -90:a har gått 14.700 mil nu, endast försiktigt körd till kyrkan på söndagar :yoparty

Hur många mil/år anser ni är väldigt mkt...? *massa text*

Ja, om man bortser från GR1S1X00R´s 14 tusen (vilket är don efter person, en relik till en relik :tungan ) så är min isf oxo redo för skroten som vissa reonerar. 5500 mil...shit den bör ju stå på museum numera...:hihi

Hur många mil/år anser ni är väldigt mkt på en sporthoj, en uppfattning jag har börjat få är att folk hänger upp sig på milen om den inte har gått under 3000 mil, Jag har iaf svårt å får till d där på en hoj som min med 6 år på nacken, å jag tycker inte jag kör mkt, dvs onsdagsgazz å nån annan runda då å då.
I min värld så är inte en hoj slut efter 3000 mil, då hade d vatt bedrägligt beteende av tillverkarna att sälja hojarna för 120"+ pengar.

/k-häxan som är förbryllad över att min hoj inte har rasat ihopa helt å hållet, den har ju trots allt gåt 1400 mil över tiden:tungan

Håller med till fullo. Magisk gräns vid 3000 mil. Då slutar de flesta hojar köras öht:va Min har gått 4200 mil och funkar kalas... Undrar vad det verklioga miltalet är på hojar runt om i Svea rike:confused:

6000 mil tycker jag börjar bli mycket, det är då man bör plocka ner motorn och byta kolvringar, ventilstyrningar och sånt jobbigt.

Visst det går säkert att köra 6000 mil till men den lämnar inte allt den kan lämna + dricker olja.

Inte för att vara så men....är en hojmotor så mkt känsligare än en bilmotor?
Va fasen, min bil har rullat 33000 mil och har ALDRIG bytat en kolvring! :va

2923590 Inte för att vara så men....är en hojmotor så mkt känsligare än en bilmotor?
Va fasen, min bil har rullat 33000 mil och har ALDRIG bytat en kolvring! :va
Du har antagligen inte kört din bil som man kör en hoj heller.

Edit: eller jo det har du nog, därför din hoj håller så bra, för du kör så lugnt och sakta med den. :D

Du har antagligen inte kört din bil som man kör en hoj heller.

Edit: eller jo det har du nog, därför din hoj håller så bra, för du kör så lugnt och sakta med den. :D

Jag hamnar inte i spenaten och synar färgnyansen på klorofyllen i alla fall....:fatta!

Nä, men allvar (jaaa, jag vet att du va allvarlig!:huvet )
Visst får en hojmotor gå hårdare...men mer än 6000 mil ska den fan klara!!
Är långt i från en Ixpart...det är därför jag frågar.
När det gäller bilmotorer så har jag andra att fråga som kan den biten bättre.

6000 mil tycker jag börjar bli mycket, det är då man bör plocka ner motorn och byta kolvringar, ventilstyrningar och sånt jobbigt.

Visst det går säkert att köra 6000 mil till men den lämnar inte allt den kan lämna + dricker olja.
Vad baserar du det på, jag plockade ner min motor vid 11.000 mil för översyn, det enda som byttes var packningar och ventiltätningar samt kolvringar.

När en motor drar 1 liter olja på 200 mil så är det dags för en översyn.

2923634 Vad baserar du det på, jag plockade ner min motor vid 11.000 mil för översyn, det enda som byttes var packningar och ventiltätningar samt kolvringar.

Tja att det slits kanske? Jag hade iofs inte plockat ner motorn om den inte drog mycket olja precis som du säger.

Hade nog plockat ner den innan den drog 1 liter olja/200 mil iofs.

Vad baserar du det på, jag plockade ner min motor vid 11.000 mil för översyn, det enda som byttes var packningar och ventiltätningar samt kolvringar.

Skönt, då kan jag byta olja i lugn o ro och köra som vanligt i 5000 mil till. :tummenupp :D

Min Ducce har gått över 8000 mil och borde egentligen inte alls existera enligt förståsigpåare. En Ducce KAN omöjligt hålla så många mil.
Den är servad som den ska och nu senast behövdes inte ens ventilerna justeras (trots att Solida Ormen sa att "den knackar" när vi var på Sjöborakan :tungan ). Byte av kamremmar och normal service var allt som behövdes.

Blir mer orolig över en hoj som gått 200 mil / år. Hur stor är sannolikheten att den servas ordentligt och att man byter olja mellan säsongerna?

Tja att det slits kanske? Jag hade iofs inte plockat ner motorn om den inte drog mycket olja precis som du säger.

Hade nog plockat ner den innan den drog 1 liter olja/200 mil iofs.
Mer spekulation än fakta från din sida mao.
Jag köper inte heller resonemanget men sen är jag knappast nån expert heller.

Däremot skulle jag ta en rejäl titt på resten av hojen om motorn gått 6000 mil.

Min Ducce har gått över 8000 mil och borde egentligen inte alls existera enligt förståsigpåare. En Ducce KAN omöjligt hålla så många mil.
Den är servad som den ska och nu senast behövdes inte ens ventilerna justeras (trots att Solida Ormen sa att "den knackar" när vi var på Sjöborakan :tungan ). Byte av kamremmar och normal service var allt som behövdes.

Blir mer orolig över en hoj som gått 200 mil / år. Hur stor är sannolikheten att den servas ordentligt och att man byter olja mellan säsongerna?

Den har säkert haft trasig mätare lääännggee också :D

2923672 Min Ducce har gått över 8000 mil och borde egentligen inte alls existera enligt förståsigpåare. En Ducce KAN omöjligt hålla så många mil.

Den slamrade ju, mer än min gjorde, fast min började iofs slamra mer mot slutet innan jag bytte in den mot motarden.

Min ducce var också riktigt dålig, 5200 mil hade den rullat, italienarna kan verkligen inte bygga hojar. :rolleyes:

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph