Vad är haken? (Erbjudande från ComHem)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Fick precis ett SMS och funderade lite snabbt på vad haken är med erbjudandet. Behöver ComHem få en större kundstock för att värdera upp bolaget inför en eventuell försäljning?Ja, jag är cyniskt lagd...

Inte intresserad av erbjudandet för övrigt. Men någon annan kanske är?

"Hej Xxxxx! Sugen på årets absolut bästa deal? Över 60 TV-kanaler gratis i 2 mån och Canal+ Total gratis i 6 mån. Allt detta utan bindningstid och TV modul ingår! Ring oss innan vi stänger kl 21 på 0775-171710 så berättar vi mer

Vi hörs
Com Hem"

Utan uppsägningstid och andra avtalsdetaljer om din motprestation är det svårt att säga bu eller bä. Men då ComHem sedan länge ingår i gruppen oseriösa månglare i bandbreddsbranschen blir ju din teori inte otänkbar.

Det där är inte comhems nummer?

Jag såg nu att det inte är ett ComHem nummer. Erbjudandet låter onekligen för bra för att vara sant, och det var inte länge sedan jag fick erbjudanden från dem i samband med fakturor. Det är något som inte stämmer här. Skulle aldrig få för mig att ringa upp. De har mitt telefonnummer och adress. Är det en bedragare i farten hoppas jag att de går ut med en dementi.

Jäkligt lurigt idag när företag faktiskt skickar information till sina kunder. Telia är en frekvent sådan, och det finns några till. ComHem har dock aldrig skickat något till mig via SMS.

Troligen ingen kompis men troligen heller inte Com Hem. Brukar vara obra att ringa skumma nummer, kan bli dyrt.
http://twitter.com/#!/todu77/status/80273992853884928

Det där är daterat 13 juni. Jag drog i alla fall iväg ett mail till ComHems kundtjänst att de får kolla upp det - oavsett om det är en vän som spelar en ett spratt eller en bedragare i farten. Är det en vän har jag mina misstankar och han kommer nog att ge sig tillkänna tids nog.

Har för mig att jag hört nån tvreklam nyligen från comhem att man får massa tv kanaler i en tid.

Det vanliga är väl att dom kör ett erbjudande med förlängd ångerrätt (t.ex. 2 månader), säger du inte upp tjänsten inom den förlängda ångerrätten har du förmodligen bundit upp dig på 12 eller 24 månader.

Blev precis uppringd av ComHem. Erbjudandet och numret stämmer. Kampanjen är alltså korrekt. Frågade dock inte om några detaljer, då jag inte har något intresse. Av något skäl vill nog ComHem öka sin kundstock via gratis erbjudandet och mycket möjligt finns det en hållhake som många kunder missar som gör det kostsamt i slutändan om man inte önskar fortsätta. Fritt att spekulera om det.

Ett ex jobbat på Com Bort´s kundtjänst och ibland kör dom "crazy weeks" eller vad dom nu kallar det.
Erbjudanden som inte har någon bindningstid eller dylikt, fast det är lite svårt att övertyga kunden om just detta.

Undra varför... :rolleyes:

DreamBox (finns lagliga varianter av den där man stoppar in ett tv-kort i) är en variant av boxar som "stjäl" kanaler åt dig från ComHem. En bekant till mig har köpt en sådan för 2300kr och han har alla ComHem kanaler "gratis".

ComHem börjar kanske inse nu att det kommer bli vanligt med sånt.

DreamBox (finns lagliga varianter av den där man stoppar in ett tv-kort i) är en variant av boxar som "stjäl" kanaler åt dig från ComHem. En bekant till mig har köpt en sådan för 2300kr och han har alla ComHem kanaler "gratis".

Det finns inte några direkt olagliga Dreamboxar inte mer än vad det finns olagliga hammare. Det går iofs att göra en del tekniskt intressanta saker med dem, en del kanske ngt moraliskt tvivelaktiga. Men det gör inte boxen mer eller mindre laglig för den skull.

Not sent from an I-thing...

En bekant till mig har köpt en sådan för 2300kr och han har alla ComHem kanaler "gratis".

Det tror jag inte på. ComHem tillämpar "pairing" vilket gör att deras programkort för HD-kanaler endast funkar tillsammans med deras egna "pair:ade" digitalboxar.

Så med DreamBox kan kan inte få några HD-kanaler(förutom SVT HD) om man kör ComHem utan endast övrigt utbud. :fakta

Jag blev uppringd av ComHem och fick samma deal för bara nån vecka sen, fick också ett SMS med samma innehåll, har inte heller kollat numret. Eftersom jag inte har nån TV är det ju knappast aktuellt men det var en bra deal så länge man kommer ihåg att säga upp det om man inte vill ha det... ;)

Haken är väl att det är tre månaders uppsägningstid på de två gratismånaderna. Eller att man samtidigt tecknar ett tre år långt abonnemang som måste sägas upp enligt vissa procedurer asap för att man inte ska sitta fast med det i tre år. Eller något annat seriöst och förtroende ingivande.

Jag hade ett grundutbud för många år sedan samt ett par filmkanaler. Tittade dock rätt sällan och tyckte att det mest var "repriser". Sa upp abonnemanget. Sedan dess har man försämrat utbudet på de vanliga kabel-tv kanalerna. Lite väl många kanalern med likartat utbud. Samtidigt som mervärdet inte är särskilt högt om man betalar för att skaffa sig en digitalbox, ett par filmkanaler samt något av sportutbudet. Inte mot bakgrund över hur lite man utnyttjar det.

Jag skulle utan att få dåligt samvete kunna tänka mig att skaffa en dreambox så som leverantörerna av kanalutbudet organiserat kanalerna ide olika paket. Det är endast en bråkdel som är värt att möjligtvis betala för. Hellre 5 bra kanaler än 60 stycken. Med tanke på hur man låst in kunder genom olika tvivelaktiga upplägg är det inte konstigt om folk undrar var haken är om det låter för bra för att vara sant.

Menar du du att den här boxen läser de kryperade signalerna så att man kan se på det digitala utbudet? På parabolsidan är det någon i nätverket som står för ett abonnemang som de sedan distriburerar och tar betalt så att styckkostnaden blir lägre. Det är inte svårt att förstå varför det blivit så här.

Det tror jag inte på. ComHem tillämpar "pairing" vilket gör att deras programkort för HD-kanaler endast funkar tillsammans med deras egna "pair:ade" digitalboxar.

Så med DreamBox kan kan inte få några HD-kanaler(förutom SVT HD) om man kör ComHem utan endast övrigt utbud. :fakta

Då vet ni inget om den svarta marknaden och piratvärlden. Istället för att göra tråden längre med onödig snack (som vanligt på SH) föreslår jag att de som tvivlar på det tar en titt på den svarta marknaden.

Inget som jag har hittat på, har sett det och vet till och med hur avkodaren för krypteringen fungerar.

Då vet ni inget om den svarta marknaden och piratvärlden..

Skojar du nu?
Var tror du att jag tittat?!

Tror du jag ringde Com Hem?!
- "Hej Com Hem, jag vill ha alla era kanaler men vill inte betala för dem så jag tänkte bara se om det där med DreamBox funkar i det Com Hem-hus som jag bor i...?!!"

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret