Vad är Godkänt vid uppkörning?

Nu har jag inte läst hela tråden men har du provat att borra?
On topic godkänd på spb!

Är det inte så att sliponen är laglig om det inte överstiger 103 dB vid ett visst varvantal? eller är det så att så fort den höjer ljudnivån så är det ett stort NoNO?=)

Nu är jag inte helt stensäker så någon får rätta mig om jag har fel.
Jag har för mig att det för äldre hojar gäller att det inte får överstiga 103 dB men för nyare hojar så står det hur många dB det är från avgassystemet och om den slipon du har ger högre än så så är den inte godkänd.
I praktiken så tror jag inte dom säger något om du inte har en slipon som låter jättehögt.

Har för mig att man kan montera nåt motstånd som gör att dem inte blinkar för fort.
Japp. Men fördelen med att byta till ett lastoberoende relä är att det tar ungefär fem sekunder att ta ut det gamla och koppla in det nya om de är av samma typ. Och vill man senare byta tillbaka till att ha originalblinkersar behöver man inte byta relä igen då när man har ett lastoberoende.

Jag har för mig att det för äldre hojar gäller att det inte får överstiga 103 dB men för nyare hojar så står det hur många dB det är från avgassystemet och om den slipon du har ger högre än så så är den inte godkänd.
I praktiken så tror jag inte dom säger något om du inte har en slipon som låter jättehögt.
Det har med helfordonsgodkännandet att göra har jag för mig. För hojar från innan det infördes så är det en gräns på 103db och för de efter att det infördes så står det en siffra i registreringsbeviset.Fast tror inte jag har hört talas om någon som fått böter eller ombesiktning något för ett avgassystem som låter mer än de decibel som står i registreringsbeviset om de legat under 103db. Då har jag iofs inte följt saken så himla noga så om jag är ute och seglar i den här frågan vore det intressant att veta det.

Uppkörningsgubbarna brukar dock inte ha tillgång till decibelmätare eller någon utbildning i hur man använder såna. Så att de skulle hindra en från att köra upp på grund av för hög ljudnivå är inte särskilt troligt.

Det är nog inte helt omöjligt att det är så du säger. På min hoj zx6r k7 står det iaf dB från hojen på någon lapp på ramen. Får väl fråga farbror polis den dag man blir stoppad med slipon.:)

Jag körde upp med rensad bakdel, miniblinkers och slip-on (med db-killers). Inte ett ord yttrades ang modden. Han slog på regnummret och konstaterade att effekten var tillräcklig för obegränsad, sen var det bara att tuta och köra. Inga problem.

Kanske för inget av det du gjort är ett problem trafikmässigt förutom om din miniblinkers blinkar på tok för fort, glappar eller blinkar för långsamt.

Japp. Men fördelen med att byta till ett lastoberoende relä är att det tar ungefär fem sekunder att ta ut det gamla och koppla in det nya om de är av samma typ. Och vill man senare byta tillbaka till att ha originalblinkersar behöver man inte byta relä igen då när man har ett lastoberoende.

Det har med helfordonsgodkännandet att göra har jag för mig. För hojar från innan det infördes så är det en gräns på 103db och för de efter att det infördes så står det en siffra i registreringsbeviset.Fast tror inte jag har hört talas om någon som fått böter eller ombesiktning något för ett avgassystem som låter mer än de decibel som står i registreringsbeviset om de legat under 103db. Då har jag iofs inte följt saken så himla noga så om jag är ute och seglar i den här frågan vore det intressant att veta det.

Uppkörningsgubbarna brukar dock inte ha tillgång till decibelmätare eller någon utbildning i hur man använder såna. Så att de skulle hindra en från att köra upp på grund av för hög ljudnivå är inte särskilt troligt.

Har köpt ett relä idag, dock var de avsett för bil men de är 12v och till för ledblinkers, men sockeln är inte densamma men dem hade en separat relä sockel som passade. Kan man koppla in de via den nya sockeln till de gamla trådarna? :P

Jag körde upp med GPR slipon och miniblinkers (som blinkade rätt) samt skyltbelysning ur funktion vilket jag märkte på säkerhetskontrollen. DEt är lugnt sa han, det är dagsljus =)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti