Vad är Godkänt vid uppkörning?

Najkie

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2012
Hoj
Kawazaki z750 -2010
tjena allihopa är ny här!

Har uppkörning nästa vecka och undrar om de e godkänt med tex yoshimura slipon som jag har? har även satt på miniblinkers och de har gjort att dem blinkar fort, bryr sig uppkörningsläraren om sånt?

Även konverterat halv och helljus till xenon 4300 k, någon som har erfarenheter eller tips så är jag mkt tacksam :)

Bryr de sig ens om detaljerna på din hoj så länge den är besiktigad?
Och blinkersen går att fixa med ett relä för en eller två tjugolappar från BT.

Bryr de sig ens om detaljerna på din hoj så länge den är besiktigad?
Och blinkersen går att fixa med ett relä för en eller två tjugolappar från BT.

Den har aldrig blivit besiktigad , först om 2 år!

Jag har läst de lite här o var, men vetefan var mitt relä sitter eller om de från bt passar?

En kille på min uppkörning körde upp med slip on inget dem bryr sig om. Blinkers kommer dem påpeka, så fixa det.

Någon som vet var relät på z750 finns:P och var eller vilket man kan köpa och byta till?

Det samma på min uppkörning, en person hade slip on på och förrättaren sa inget om det. Lycka till på uppkörningen!

Du ska ju göra en säkerhetskontroll och då måste allt funka som det ska. Slipon är lugnt :)

Äsch.., jag hade inte oroat mig för mycket. Tror inte de kommer skicka hem dig utan att ge dig en chans. Säg att den blev godkänd som den är på besiktning och då kan de väl knappast ha synpunkter?

Sliponet och xenonen bryr han sig nog inte om (om nu inte xenonen bländar som tusan) men att blinkersen blinkar för fort är nog inte helt okej.

Är ingen expert men bara det är lagligt för trafik så ska han väl inte kunna bry sig?:)

Är ingen expert men bara det är lagligt för trafik så ska han väl inte kunna bry sig?:)

Nej. Är det lagligt för trafik så är det OK på uppkörningen.
en blinkers som blinkar för fort är inte godkänt. Om jag inte missminner mig så ska den blinka ca 60 ggr/min med viss felmarginal.
En slipon är egentligen inte heller tillåten om den ändrar ljudnivån från hojen men det är ovanligare att dom reflekterar över det.

Är det verkligen så petigt, min gröning har gått igenom besiktningen UA två gånger sen den fick trimmade blinkers..
Highspeedblikers is tha crap!

Petade dit motstånd men det hjälpte inte och inte orkat bry mig sen dess..

Edit: Var tvungen att leta reda på fakta, 60-120 blink per minut är godkänt.

Last edited:
Vad är detta för jävla diskussion, klart som fan uppkörningshojen måste vara godkänd för trafik.

en blinkers som blinkar för fort är inte godkänt. Om jag inte missminner mig så ska den blinka ca 60 ggr/min med viss felmarginal.
En slipon är egentligen inte heller tillåten om den ändrar ljudnivån från hojen men det är ovanligare att dom reflekterar över det.

Kanske var otydlig. Det var det jag menade. Att om det är lagligt så kan man köra med det. Är det inte godkänt så får man fixa de=)

Jag körde upp med rensad bakdel, miniblinkers och slip-on (med db-killers). Inte ett ord yttrades ang modden. Han slog på regnummret och konstaterade att effekten var tillräcklig för obegränsad, sen var det bara att tuta och köra. Inga problem.

Slip-on bör inte vara något problem. Snabba blinkersar kan bli ett problem.

Kolla om inte reläet sitter i närheten av batteriet. Och se om ett sånt här relä passar. Det var ingen bild där men har för mig Biltemas är ett standard trepinnars (placerade ungefär som pinnarna på en H4-lampa).

Köpte ett standardrelä på BT, visste själv inte vilka spec den hade, provade, var enkelt byte, och jag hade tur och det var rätt. Kolla i instruktionsboken vilket relä som är till blinkersen, bara att byta.

Har hittat relät så ska kolla upp om de på BT passar annars får ja leta, i värsta fall sätta tillbaka org blinkersen!

Men tack för alla svar :) hoppas bara man klarar uppkörningen nu med.. De e mest Lågfartsbanan som e oroväckande, de är sjukt dåligt styrutslagpå 750 :P

Är det inte så att sliponen är laglig om det inte överstiger 103 dB vid ett visst varvantal? eller är det så att så fort den höjer ljudnivån så är det ett stort NoNO?=)

Slipon e nog lungt, men blinkers som blinkar för fort kommer inte gå igenom besiktningen vilket betyder att din hoj inte är godkänd för trafik och då kan du inte använda den på uppkörningen.
Har för mig att man kan montera nåt motstånd som gör att dem inte blinkar för fort.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti