Vad är godkänt och inte?

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Håller på att bygga ihop en R1 mer eller mindre från grunden och nu är det dags att beställa lampor och blinkers från ebay.

Frågan är vad besiktningsmannen/polisen tycker om rökfärgad baklampa/blinkers, samt blinkers infällda i kåpan? Vore ju trist att få byta allting när säsongen drar igång. Sen är jag lite allmänt tveksam till infällda blinkers, bör väl inte synas så strålande bra framifrån?

:tuttar
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Om jag vore du så skulle jag bygga exakt så som jag vill ha den och sen när det är klar, slänga på ordentligt lagliga prylar och sedan besikta.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Rökfärgat kan bli problem men snackar vi infällda i baklampan är det garanterat olagligt pga att det måste vara minst 15cm mellan de bakre och 25cm mellan de främre!
Infällda i kåpan är mig veterligen inget problem!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mig veterligen är det så här. Det ska vara minst 180 mm mellan bakblinkersarna och 240mm mellan de främre. Blinkersarna ska dessutom vara E-märkta.

På hojar som är helfordonsgodkända, från -99 och senare, så får man mig veterligen inte byta ut någonting till annat än original. Men detta verkar ha urholkats på senare år, iaf på besiktningen. Dvs de godkänner ofta ändå, fast hojen är nyare än -99.
Men sedan så är det ju en annan sak hur polisen tolkar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mig veterligen är det så här. Det ska vara minst 180 mm mellan bakblinkersarna och 240mm mellan de främre. Blinkersarna ska dessutom vara E-märkta.

På hojar som är helfordonsgodkända, från -99 och senare, så får man mig veterligen inte byta ut någonting till annat än original. Men detta verkar ha urholkats på senare år, iaf på besiktningen. Dvs de godkänner ofta ändå, fast hojen är nyare än -99.
Men sedan så är det ju en annan sak hur polisen tolkar.
Och för att vara ännu precisare så är det avståndet mellan innersta lysande ytorna :)
 

Antec

Att vara lycklig, Är väl inte OLAGLIGT
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Mjölby
Hoj
-08 Honda cbr 1000
Läste i en tråd igår om just dessa grejor, Och de fanns en länk till en sida, kommer ju dock inte ihåg vad den hette. Men tror de va nått på vägverkets sida. Så hittar du den äre bara å föjla de. Men jag skulle göra den som jag ville att den skulle se ut. Sen om man kan få de som man vill och lagligt äre ju bra!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
M..........På hojar som är helfordonsgodkända, från -99 och senare, så får man mig veterligen inte byta ut någonting till annat än original. Men detta verkar ha urholkats på senare år, iaf på besiktningen. Dvs de godkänner ofta ändå, fast hojen är nyare än -99.
Men sedan så är det ju en annan sak hur polisen tolkar.

Det beror på att om helfordonsgodkännandet skulle vara gällande fullt ut så kunde Biltema och Mekonomen stänga.
Det är konkurennshämmande, jämför gärna med att Mekonomen idag får serva bilmärken och att alla garantier fortfarande gäller (förutsatt att originaldelar används).
Därför har de valt att inte följa det.
Dock har jag inte sett några formella beslut på att de inte ska följa det.
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Jopp, iaf på bakblinkersarna men inte på främre. Men jag brukar montera dem efter centrum-centrum ändå, så det inte blir ngt tjafs.

Till TS så står allt att läsa här.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949575

Jo avstånd bak och så har jag koll på. Det var mest framblinkers jag klurade på. Men man kanske ska bygga som man vill ha den och skulle inte besiktningsgubben gilla det, så har man en månad på sig att bygga om :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det beror på att om helfordonsgodkännandet skulle vara gällande fullt ut så kunde Biltema och Mekonomen stänga.
Det är konkurennshämmande, jämför gärna med att Mekonomen idag får serva bilmärken och att alla garantier fortfarande gäller (förutsatt att originaldelar används).
Därför har de valt att inte följa det.
Dock har jag inte sett några formella beslut på att de inte ska följa det.

Jag kan också tycka att det var en optimistisk regel. Tex är det ju lätt att inse problemen när fordonen blir äldre och vissa originaldelar ej längre går att få tag på . Men jag har ingen aning om det kommit nya formella direktiv eller om det bara bara är en regel som ej längre prioriteras.

Jo avstånd bak och så har jag koll på. Det var mest framblinkers jag klurade på. Men man kanske ska bygga som man vill ha den och skulle inte besiktningsgubben gilla det, så har man en månad på sig att bygga om :)

Jag skulle iaf eftersträva regeluppfyllnad men ändå snyggt, jag har iaf sett flera hojar med godkända blinkers som inte sitter på armar.
 
Last edited:

sacus

allt är en gråzon
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Suzuki 1200s Bandit-02
Det var mest framblinkers jag klurade på. :)[/QUOTE]

Jag monterade på infällda blinkers i kåpan till min bandit(rökfärgade och E-märkta) och det var inga problem på besiktningen med dom. :)
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Jag monterade på infällda blinkers i kåpan till min bandit(rökfärgade och E-märkta) och det var inga problem på besiktningen med dom. :)

Låter gott det. Då kanske det kan gå vägen då..


Fast det är lite annat stuk på tex dessa; http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Hotb...8111593QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Sen verkar det vara lite si och så med E-märkning i staterna. Ska man våga gissa att E har nåt med Europa att göra..?
 

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Ort
Nynäs (Sthlm)
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Själv är jag väldigt kluven till det här med blinkers :

Infällda blinkers i kåpan e skitsnyggt (om det är rätt grejer såklart)
å andra sidan vill iaf jag synas så mycket det bara går om jag ska byta fil,tjöra om osv,knepigt det där...:va
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Här är tyvärr det som det falle rpå ....
"68 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 80° utåt och 20° inåt.

Vinkeln nedåt får reduceras till 5° om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken."

Jag har infällda blinkers fram på min R1;a och konstaterat att jag lär ha tag i original eller nåt annat som syns framåt, ska besikta min nu i jan-feb.
det är synd på fåfängan men de är inte speciellt praktiska:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag frågade senast jag var på besiktningen. Blinkers m.m. behöver inte vara E-märkta vid kontrollbesiktning, det måste de däremot vara vid registreringsbesiktning.

/Ingvar

Ok, det var bra att veta!
Tack
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sen verkar det vara lite si och så med E-märkning i staterna. Ska man våga gissa att E har nåt med Europa att göra..?
Mycket som säljs här är inte E-märkt det heller.

Själv är jag väldigt kluven till det här med blinkers :

Infällda blinkers i kåpan e skitsnyggt (om det är rätt grejer såklart)
å andra sidan vill iaf jag synas så mycket det bara går om jag ska byta fil,tjöra om osv,knepigt det där...:va
Jag håller med, men jag tänker inte ligga där i sjuksängen och tänka att jag iaf hade snygga blinkers, innan jag blev påkörd :fakta
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Hittade infällda klara LED-blinkers (dessutom E-märkta) för 22 dollar inkl frakt. Beställde dem allafall, så får vi se hur det blir. Annars tänker jag väl samma som ni andra. Klart det är kul om det ser fräckt ut, men mindre fräckt att krascha med en bil för att det inte syns att man blinkar..
 
Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Jag frågade senast jag var på besiktningen. Blinkers m.m. behöver inte vara E-märkta vid kontrollbesiktning, det måste de däremot vara vid registreringsbesiktning.
/Ingvar

Har samma erfarenhet som du... Bilprovningen bryr sig inte ett dugg om vad det står på blinkerglaset. Det viktigaste är att de sitter på rätt ställe, lyser med rätt färg och har rätt blinkfrekvens.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top