Vad är fading, egentligen?

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
I min värld så har fading alltid inneburit att ett bromsbortfall uppstår på grund av att bromsvätskan blir för varm, ångblåsor osv.
Nu har det kommit till min kännedom att fading inte har med det att göra, utan att det skall bero på att bromsskivan blir så varm att det uppstår gaser mellan skiva och belägg vilket då skall göra att beläggen inte får någon, eller ytterst lite kontakt med bromsskivan.

Så, hur är det egentligen :confused:

Det senare. Du har bromsverkan om än dålig.

Får du ångblåsor i bromsvätskan så drar du handtaget i rullen (resp. stampar pedalen i mattan) och får noll, nada, zilch bromsverkan.

Jahaja, där ser man. Då har jag efter årtionden av hojåkande lärt mig något nytt :tummenupp

... och till och med från Sporthoj! Händer inte ofta!

Fast ropa inte hej än, snart slutar alla sina jobb och får chansen att läsa din tråd var vid de kommer påpeka att "fading" kan ha 35 TUSEN andra meningar och sen är härligheterna igång :banana

Att det inte var bromsvätskan visste jag men inte vad/hur det gick till, tack!

Fredrik:tummenupp

... och till och med från Sporthoj! Händer inte ofta!

Fast ropa inte hej än, snart slutar alla sina jobb och får chansen att läsa din tråd var vid de kommer påpeka att "fading" kan ha 35 TUSEN andra meningar och sen är härligheterna igång :banana

Hahaha, jag tänkte på det när jag ställde frågan, och jag funderade även på om jag skulle googla på det. Kom sedan på att det kanske var någon mer som ville veta, och det var ju i alla fall en som ville :)

Fast helt fel hade du ju inte om man enligt wikipedia iaf :)

''Fade can also be caused by the brake fluid boiling, with attendant release of compressible gases.''

Nu blev det jobbigt va :tungan

inte helt me, men på fiddyn fick jag för hög temp på bromsvätskan pga av dålig placering vilket gjorde att det kolven tröck ihop skivorna eller är jag helt fel ute?

Fading är väl bara en beskrivning av när man succesivt tappar bromverkan. Vad anledningen är har väl inget med saken att göra? :va
Fading är väl fading oavsett om det är bromsvätskan som kokar, bromshandtag som kärvar eller vad det nu kan vara...?

Ungefär som att man inte skulle vara död för att man blev ihjälskjuten istället för att dö naturligt. :)

Last edited:
Fading är väl bara en beskrivning av när man succesivt tappar bromverkan. Vad anledningen är har väl inget med saken att göra? :va
Fading är väl fading oavsett om det är bromsvätskan som kokar, bromshandtag som kärvar eller vad det nu kan vara...?

Ungefär som att man inte skulle vara död för att man blev skjuten istället för att dö naturligt. :)

Nu är det ju inte alls säkert att man är död bara för att man blir skjuten, sorry, kunde bara inte låta bli. :krama

Ok, oket tryckte ihop skivan?

Nu klarnade det...

nej, bromsoket överför kraften mot bromsbeläggena som pressas mot bromskivorna.

jag är bra förbannad om du är seriös/driver med mig, pallar inte med folk som dig isf. :mad: ?
är förstådd vid missförstånd men om du ska hålla på och driva med mig så kan du isf dra åt helvete rent ut sagt!

jag är bra förbannad om du är seriös/driver med mig, pallar inte med folk som dig isf. :mad: ?
är förstådd vid missförstånd men om du ska hålla på och driva med mig så kan du isf dra åt helvete rent ut sagt!

Lite "#nätkärlek" nu för fan, gooooosfraba!
Ditt problem är nog omvänt "fading", hojen bromsar fast du inte vill? Korrekt?

Sorry, men ditt initiala inlägg var obegripligt och svaret inte direkt uttömmande eller vettigt.

Oavsett förstår jag inte vad du vill ha sagt,men tar för givet att bromsarna slutat fungera av en eller annan anledning.

Sorry, men ditt initiala inlägg var obegripligt och svaret inte direkt uttömmande eller vettigt.

Oavsett förstår jag inte vad du vill ha sagt,men tar för givet att bromsarna slutat fungera av en eller annan anledning.

okej då förstår jag. ha en fortsatt trevlig kväll! :)

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna