Vad är ett knutkors (bil)

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamma Fazer
Har fått mig förklarat att anldeningen till att det knäcker ordentligt, samt att det bilen ibland "fastnar" i styrningen, troligtvis kan vara knutkorset till rattstången... Det sade mig inte så mycket, men jag höftade till med att det var typ en kardankoppling som sitter någonstans på rattstången?

Men jag kan inte hitta vad det kan heta på Mekonomen. Någon som har ett förslag?

Vad kan det heta på engelska, så att jag kan hitta det i Haynes manualen, alltså på engelska?

Styrsnäcka?

<micke> skrev:

Jag vet ju vad du menar, och kan peka på det om jag skulle ha ett bilfanskap framför mig. Men desto svårare att sätta ett namn på't. =)

<micke> skrev:
Jag vet ju vad du menar, och kan peka på det om jag skulle ha ett bilfanskap framför mig. Men desto svårare att sätta ett namn på't. =)
Fick för mig att det heter bult clamp på engelska. Men jag är inte säker Hmm knutkors - U-Joint. kardan knut - slip yoke

Last edited:
Det är en knut (kardan) som sitter mellan rattaxel och styrväxel.

Vad är det för bil?

Edit på volvo kallas den universalknut kostar ca 1000 lappen till en 850, går alltså inte att byta bara korset.
om det var kul o veta :tungan

Last edited:
Polhemsknuten

Polhemsknut är en korslänkskoppling mellan två axeländar som bildar viss vinkel mot varandra. Till axeländarna hör var sin knutgaffel, ändarna på gafflarna är lagrade i de motstående ändarna på ett kardankors. Korset överför rotationen från den ingående axelns gaffel till utaxelns gaffel.

Namnet polhemsknut används mest i Sverige, annars kallas den kardanknut efter italienaren Cardano. Benämningen polhemsknut är efter Christopher Polhem som förefaller ha "återuppfunnit" den.

Idag används principen i maskiner, särskilt i bilar, men även i propellrar.

Här nedan ser vi en kardan/drivaxel med flera Polhemsknutar på.

Bild två visar själva "korset" som sitter imellan gafflarna.

Bifogat

• kardan.jpg
    kardan.jpg
    57.5 KB · Visningar: 465
  • 2_knutkors.jpg
    2_knutkors.jpg
    18.6 KB · Visningar: 2,291
Last edited:
Tackar !!!

Skall se om jag kan jaga upp nåt. Hittar inget på varken Biltema, eller Mekonomen...

Bilen är en Fiesta -93:a.

Det knäcker till rejält i den titt som tätt när man svänger. Ibland "fastnar" styrningen lite också, känns sådär halvsäkert. Men fan, kostar det 1000 spänn så får man ju fundera. Jag hoppades att det skulle vara en 100 kronors grej.

Qvint skrev:
Tackar !!!

Skall se om jag kan jaga upp nåt. Hittar inget på varken Biltema, eller Mekonomen...

Bilen är en Fiesta -93:a.

Det knäcker till rejält i den titt som tätt när man svänger. Ibland "fastnar" styrningen lite också, känns sådär halvsäkert. Men fan, kostar det 1000 spänn så får man ju fundera. Jag hoppades att det skulle vara en 100 kronors grej.
Är det inte kuggstång på dom? :va
Jag skulle inte köra en meter med bilen innan jag fixat ett sånt fel.
Inte så ball om det är kuggarna i kuggstången/styrväxeln som är kass och tappa styrningen under färd.
//Tobbe

Kanske en drivknut kanske? :)

Att ett knutkors i själva styrningen (mellan ratt och styrväxel) går sönder är väl inte alldeles vanligt. Därför är min gissning är att det är en drivknut som håller på att lägga ner. Det kan även vara något i en spindelled eller styrled som inte är helt hundra.

Knappa in ditt reg.nummer på Mekonomens hemsida. Sedan väljer du reservdelsgrupp: drivaxel. Eller reservdelsgrupp: framvagn.

Är det en spindelled eller styrled så kostar det ett några hundra. Men är det en drivknut eller något i styrväxeln så kostar det många gånger mera.

Qvint skrev:
Har fått mig förklarat att anldeningen till att det knäcker ordentligt, samt att det bilen ibland "fastnar" i styrningen, troligtvis kan vara knutkorset till rattstången... Det sade mig inte så mycket, men jag höftade till med att det var typ en kardankoppling som sitter någonstans på rattstången?

Men jag kan inte hitta vad det kan heta på Mekonomen. Någon som har ett förslag?

Vad kan det heta på engelska, så att jag kan hitta det i Haynes manualen, alltså på engelska?

www.bildelsbasen.se

leta upp en nedre rattaxel, på den sitter knutarna som förmodligen
är trasiga. inte alls o-vanligt. den sitter i motorutrymet mellan styrväxel & övrerattaxel, lätta att byta,
/m

*/ ?>
Back