Vad är en sporthoj.

Mögel skrev:
Det är inte en sporthoj i mina ögon!!
Jag tycker inte att det har med effekt att göra utan att den har hel kåpor (eller va det heter)!!

Jaha, så om man sätter helkåpor på en moppe så är det en sporthoj?

Goose skrev:
Jaha, så om man sätter helkåpor på en moppe så är det en sporthoj?

Ja det är klart va TROR du!! :kocko

Det jag menar är att t.o.m en 125 kan vara en sporthoj det behöver inte vara en hoj med minst 100 hk utan tex en honda nsr klassar jag som en sporthoj!!!!

Z1000 då?

Jag har en 2003ans Z1000. Räknas inte den som en sporthoj? Den känns sportig tycker jag!

N

aRWe skrev:
Fast jag har sett folk på GSXR 1000 som varken kör sportigt eller aggresivt :lol
Ja sånna där posöörreer som högglanspolerar allt som går att polera,
och kör lite på slangen inne i stan, i sina nya hipp hopp kläder, och ute på
dom kurviga vägarna ser man aldrig dom. Mohahahahah so lame

Last edited:
aRWe skrev:
Fast jag har sett folk på GSXR 1000 som varken kör sportigt eller aggresivt :lol

inga krav på att föraren skulle vara sportig eller aggressiv. jag kör ju inte alltid sportigt o aggressivt, vore jobbigt när man passerar en skola eller liknande.

För min del så tycker jag faktiskt att en trialhoj är lika mycket en
sporthoj som som en R1 då båda kan användas till just en
sportaktivitet.
Sen tycker jag att en (äkta) AC Cobra (40 år gammal bil) fortfarande
är en sportbil.så att åldern tycker jag inte spelar så stor roll.
Den såg ju faktiskt till att vi har hastighetsbegränsningar idag :Bugar

Mögel skrev:
Ja det är klart va TROR du!! :kocko

Det jag menar är att t.o.m en 125 kan vara en sporthoj det behöver inte vara en hoj med minst 100 hk utan tex en honda nsr klassar jag som en sporthoj!!!!

Helt klockrent

Den sportigaste hojen jag har haft var en RGV 250
62 hk och ligger i klass 5

Mitt touringlok RF 900 däremot har ju liggat i klass 7
är det mer sporthoj?
Absolut inte.

En sporthoj är något som är kompromisslöst byggt för aktiv körning.

Mögel skrev:
Jo men då är det ju ingen sporthoj!!
Är detta en sporthoj??

Knappast men när den kom 1977 då va det en sporthoj!!! :)
När den kom kallades den sporttourer. Kolla i en tidning från 70-talet, hittar du benämningen sporthoj kommer jag bli mycket förvånad.
Så nej, det där är ingen sporthoj.

KalleNorton skrev:
När den kom kallades den sporttourer. Kolla i en tidning från 70-talet, hittar du benämningen sporthoj kommer jag bli mycket förvånad.
Så nej, det där är ingen sporthoj.

Det kan stämma det var nämligen en bisiknings man som sa att det var en sporthoj på hans tid (Han va gammal) Men det kan stämma det du säger!!
Får man fråga vilken tidning det va du läste???

Sporthoj is a state of mind
'nough said

Mögel skrev:
Det kan stämma det var nämligen en bisiknings man som sa att det var en sporthoj på hans tid (Han va gammal) Men det kan stämma det du säger!!
Får man fråga vilken tidning det va du läste???
Hmm... MC-sport har jag för mig att tidningen hette.

Har inte läst alla... så sorry om det blir en upprepning.

Sporthoj? Vad det är?
Det ligger väl i betraktarens öga, för det finns ju många sorters sport...

Så den behöver vaken ligga i registret: 1Hk/Kg eller ha särskilt kassaskåpsmässigt chassie.

Sport handlar ju alltid om prestation.

Så vi börjar där då - ok, det betyder ju att utefter givna förutsättningar så förväntas man alltså prestera nåt.
Nåt utöver vad som NORMALT presteras med samma förutsättningar (Dina ben, ditt racket, eller din Mc)

Så genom att "sporta till det" med en vespa, och ligga på vad som är gränsen för den, så är man ju (i princip) lika sportig som den som finner gränsen för sin sporthoj...
Vilket ju FÅ gör, eller KAN.
Så i princip är den som utnyttjar sitt givna material bäst den som är "sportigast"

Sug på den! :lol

Helt plötsligt förvandlas den genomsnittlige sporthojsåkaren till en vissen figur som i alla fall kan sägas åka med stora materiella säkerhetsmarginaler.
(eller som nån så klokt skrev härneranför: posörer i hip-hopställ)

Det är alltså INTE sportigt att ÄGA en sporthoj.
Man måste bedriva sport med den.
D.v.s utföra en prestation.
DÅ först blir det en sporthoj, och därmed kan ALLA ha en sporthoj!
(efter SINA preferenser)

Men ok då, lite torra tråkiga hårda fakta som man väl ändå tycker kan känneteckna en sporthoj då?

Kraft
Ja, ok, de bör ju ha NÅGON form av prestanda. Och med det BLIR det av naturen hojar med mycket effekt. (Tyvärr måste man säga. För många hade nog kört fortare med en hoj de behärskat). Men parollen är och har alltid varit: Too much is never enough....

Ett chassie ska den ju ha.
Och för att uppfylla lite grundläggande krav så måste det ju vara justerbart. Helst fullt ut så det passar olika förhållanden och förare. Och det är ju bara de mest renodlade racerkopiorna som har.
En VFR när den kom, ansågs ju som en sporthoj... Men idag? Vem skulle säga det nu? Sporttourer?
Men ändå kör den 8:or runt sina föregångare, och samtidigt har den inte justerbar gaffel. Är den då en sporthoj trots allt? Tjaa, troligen om man ser till vad den KAN, men nej om man ser till inställningsmöjligheterna.
Iaf en rasande kompetent maskin, som NOG låter de flesta göra bra varv på en bandag utan allt för mycket fuzz.

Lätt.
Prestanda stavas ju inte bara Hk. det stavas Kg oxå. Och folk som köper nya hälskydd i titan med motivationen att de sparar 30g är ju patetiska!
Banta istället! 2Kg är ju en häst numera, och jag skulle nog själv behöva bli av med ca 5 hästkrafter av midjan :hihi
Men det är väl HÄR i kategorin LÄTT som de flesta andra hojar än renodlade racerreplikor sållas bort.
Allt över 200 Kg är bara helt passe´ och allt över 185 är utdaterat och musealt.

Säger dom... Men hur är det EGENTLIGEN?
Vad väger DU med utrustning? Är du en liten flane på 70 Kg är det ju bara att gratulera, för redan där har du ett viktövertag på TRETTIO kilo gentemot mig!
(jämför med de 30 grammen för hälskydden)

Så återigen... en sporthoj kan nog vara lite som bofinken:
Det beror på vem som sitter bakom styret.

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Lätt.
Prestanda stavas ju inte bara Hk. det stavas Kg oxå. Och folk som köper nya hälskydd i titan med motivationen att de sparar 30g är ju patetiska!
Banta istället! 2Kg är ju en häst numera, och jag skulle nog själv behöva bli av med ca 5 hästkrafter av midjan :hihi
Men det är väl HÄR i kategorin LÄTT som de flesta andra hojar än renodlade racerreplikor sållas bort.
Allt över 200 Kg är bara helt passe´ och allt över 185 är utdaterat och musealt.
Det har jag tänkt på. Tex, ett skinnställ gjort av getskinn väger nåt (några?) kilo mindre än ett av nötskinn. Varför kör då de flesta tävlingsförare i skinnställ, gjorda av nötskinn? MC:n förösker man lätta så mycket som möjligt, varför då inte utrustningen?

Speedway, isracing, trial m fl är olika sporter. Alltså kör man sporthojar :fakta ........

Som flera sagt. Definition sporthoj stannar inte vid plast, förarlutning och hk. :7peta

bullerobban skrev:
Speedway, isracing, trial m fl är olika sporter. Alltså kör man sporthojar :fakta ........

Som flera sagt. Definition sporthoj stannar inte vid plast, förarlutning och hk. :7peta
Jag håller inte alls med dej men alla har nog olika åsikter om vilken hoj som är sporthoj! :pannkyss
Enligt mitt sätt att se det så kan man enkelt jämföra med bilvärden, Vad är en sportbil? Ja inte fan är en folkracebil en sportbil bara för att man använder den för att tävla med! Inte heller blir Ford Focus en sportbil för att man tävlar i WTCC. En bil blir inte en sportbil för att man tävlar med den eller trimmar den så enkelt är det. Hur gammal en bil är avgör inte heller om det är en sportbil eller inte, en Porsche 911 är och kommer alltid att vara en sportbil oavsett hur gammal den är. Samtidigt så kan en SAAB 900/93 aldrig bli en sportbil oavsett hur många kjolar men skruvar på den och hur mycket den trimmas.

Vad är det då i mitt synsätt som är en sporthoj? Knappast en Speedway, isracing, trial-hoj eller ens motard. En sporthoj det är en gatanpassad RR-hoj som man prioriterat prestanda på framför komfort och massa praktiska finesser. Nu skulle jag kunna röra upp många känslor genom att rabbla massa hojar som är och inte är sporthojar i mina ögon men det undviker jag nog. :censored

Besserwisser skrev:
Vad är det då i mitt synsätt som är en sporthoj? Knappast en Speedway, isracing, trial-hoj eller ens motard. En sporthoj det är en gatanpassad RR-hoj som man prioriterat prestanda på framför komfort och massa praktiska finesser. Nu skulle jag kunna röra upp många känslor genom att rabbla massa hojar som är och inte är sporthojar i mina ögon men det undviker jag nog. :censored
Med andra ord är en motard mer en racer än en sporthoj.

Back