Vad är en sporthoj.

Conrad skrev:
Men när thruxton kom var det ju något av det värsta man kunde ha.

När blir en sporthoj så gammal att den inte får kallas för sporthoj längre då? :confused:
Nu pratar vi om den Thruxton som kom för ett par år sedan. När föregångaren kom på sin tid så fanns inte begreppet sprthoj.

Conrad skrev:

När blir en sporthoj så gammal att den inte får kallas för sporthoj längre då? :confused:

Det är ju en bra fråga :va . En FJ1100 var ju bra vass sporthoj :confused: på bana när den kom. Men redan två år efter det så räknades den som en toppenbra touringhoj :( . Det var tom samma tidningar som beskrev den som sporthoj först och sedan som en ren touringhoj.
Världen förändras och bågarna med den. Snart har vi alla ägt en "bra touring maskin". :D
Jag vet, jag har ägt en FJ1100 i tron att den var en bra sporthoj i två år. :kocko Ålder ger vishet. :Bugar

Conrad skrev:

En sak är säker zx_r och gsx_r och yzf_r och cbr_ kommer alltid att räknas som sporthojar!!! Enligt mig iallefall!!!

Denna kan jag nog kalla Sporthojlänk

jäklar i min låda va frän den är, undra vad den kommer att kosta.
VILL HA
/S

StephanD skrev:
En polare har best, en hoj som ställde frågan om vad som är en sporthoj?

Det det gällde var en Triumph Thruxton 900 länk

Är det en Sporthoj? och vad är en sporthoj för er? :)

/S

Tycker att sporthoj, sitter i betraktarens ögon, man kan tycka att en 80-tals hoj är sportig, eller endast det senaste nytt..är som sportbil, kan vara vad som helst.

en 70 årig gubbe tycker nog de e en sportis :)

Mögel skrev:
En sak är säker zx_r och gsx_r och yzf_r och cbr_ kommer alltid att räknas som sporthojar!!! Enligt mig iallefall!!!

hmm, men thundercaten (YZF600R) räknas ju snarare som en sporttourer.... av dom flesta iaf, bortsett från länsförsäkringar som vägrar försäkra den inom sin special-yamaha försäkring....

kiwimaddog skrev:
hmm, men thundercaten (YZF600R) räknas ju snarare som en sporttourer.... av dom flesta iaf, bortsett från länsförsäkringar som vägrar försäkra den inom sin special-yamaha försäkring....

Vad heter r6 och r1:an då??? Heter inte dom yzfr???

Mögel skrev:
Vad heter r6 och r1:an då??? Heter inte dom yzfr???
jopp... drog mest upp thundercaten för att påvisa nån form av undantag till regeln tror jag... vilken jag förvisso i stort motbevisade för egen maskin sen... äh... allt är LF´s fel :brinnerup

Det finns en ganska enkel uträkning för såna här problem som lyder:

Behöver man ställa frågan har man ingen sporthoj.

kiwimaddog skrev:

Verkar ju som om jag är förföljd :4skrika av cyklar som först är hyfsade på bana och sedan blir sporttourer.
Så nu när jag byter till R6 vad händer då? :va Ni kan ju kallt räkna med att den om två år räknas som tourer. :hihi

Det finns en ganska enkel uträkning för såna här problem som lyder:

Behöver man ställa frågan har man ingen sporthoj.

Handlar nog mer om att jämföra åsikter, uppfattning om vad som är vad.
:fatta!

StephanD skrev:
Handlar nog mer om att jämföra åsikter, uppfattning om vad som är vad.
:fatta!

Nej det handlar om att folk som inte har sporthojar diskuterar om dom har sporthojar :lol

StephanD skrev:

/S
Nej... det är en fulhoj :hihi :hihi

En KTM660... det är ingen sporthoj... den är en extremhoj - eller? :banana

Last edited:
Conrad skrev:

fråga i stället "när får en sporthoj kallas sporthoj"

helt enkel på den tiden som vissa bilder på hojar visas här,kan man kalla för mc,
sporthoj för mig kom med den första gsxr mitten 80 tal..därifrån tycker jag klassen sporthoj kom in...

StephanD skrev:

/S

Det är vad jag skulle kalla för Old School café racer eller Retro Café rejser eller någon annan kombo med "Café" :D

en sporthoj är en hoj som passar bäst vid sportig eller aggresiv körning, allt annat är touring.

Back