Vad är en ryckutjämnare??

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Står ibland i annonser och på racecyklar, har inte fattat riktigt vad det är.

är det att man kan slå av o på med gasen snabbt utan att kedja slits mycket??
 
Det är vad du finner i bakhjulet för att ta bort, just hårda stötar när du gasar till eller slår av gasen. Det är gummiklossar.
 
Alex 6R skrev:
Står ibland i annonser och på racecyklar, har inte fattat riktigt vad det är.

är det att man kan slå av o på med gasen snabbt utan att kedja slits mycket??

Vad jag vet sitter det på alla gathojar men inte på cross/enduro

Det är lite gummi mellan bakdrevet och fälgen så att rycken pulserna från motorn inte rycker direkt i hjulet, om du fattar
 
jag har aldrig bytt dessa. Om du plockar bort ditt bakdäck nån gång så kommer du se dessa... och då förstår du att det inte direkt är en slitdel. Ska mycket till för att slita ut dem.
 
Dom slits.....Eller rättare sagt gummit torkar och fnasar sönder!!! fnas fnas!
Men det märks för då börjar det glappa vid av och på slag....
Men det tar vanligtvis några år!
 
Last edited:
tack för era svar, tänkte att det var ngt sånt....

ska man kanske byta dem om man kör på bakbananen ofta med hjälp av av o på metoden..

kan man köpa olika hårdhet??
 
Nån som har tips på vad man ska köpa? Orginal eller nåt annat? Och vad finns det i så fall för märken om man inte ska ha orginal? O var köper man det?
 
det lär nog mest finnas orginal, det är inte en del som byts särskillt ofta, jag har aldrig bytt nån nånsin tex.
De är till för att spara på bla växellådan.
 
Ryckutjämnaren har inte så mycket m på- o avslag på gasen att göra, utan mer med rycken vid råa växlingar och för lågvarviga fåcylindriga motorer (t.ex. stånkor) rycken pga enskilda kolvslagen. Sparar kedja. låda o däck. Ju lägre varv, starkare ryck o mindre svängmassa ju större nytta.
Just f en xt600 vet jag av erfarenhet att sliten ryckutjämnare kan ge en massa vibrationer o ryck i hela hojen. Blev väldigt överraskad av den stor skillnaden efter bytet. Gäller säkert samma sak f andra liknande motorer.
/u
 
är de ungefär som de man kände förut när man körde moppe å släppte gasen å sen gasa på snabbt igen, då ryckte de till i hojen å den hade inga sånna finesser....
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top