Vad är en moralkärring?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
SISU skrev:
du måste fan ta mig skämta med mig..
jag säger "Är ändock bara arbetarklass till mitt ursprung - har (för övrigt - för att vara övertydlig) inte råd med moral eller etik.." dessa två påståenden hänger inte ihop! Var som sagt en ytterst kort bakgrunds info.. gullet du kan ju inte sitta o plocka ihop meningar och anta att de är beroende av varandra.. läs mellan raderna.. förstå själva innebörden av texten.. kontentan av det hela.. etc.



Jag klagar inte - Jag påpekar och förklarar ytterst kort mitt eget ställningstagande till det..

E d något som fortfarande är oklart?

i helvete vad svårt det kan vara


:huvet
Hur kan du skriva att det inte hänger ihop? Varför ska man behöva läsa mellan raderna? Enklare om du skriver det du menar, då förstår man vad du menar. Kopplingen mellan att du är av arbetarklass och i nästa andetag påstår att därför har du inte råd med moral kan inte missuppfattas. Moral kostar inga pengar, det kostar förstånd för andra mäniskors situation. Finns ett ord som heter EMPATI, sök upp det på susning.nu. Då inser man varför moral och etik är väsentligt för mäniskors överlevnad. Hade vi inte haft moral hade vi dödat varandra i affären för att nån ville ha samma bröd som du och det bara fanns ett kvar, gör du det? I min värld skulle en mäniska med moral ta brödet om man var först till det, annars ta en annan sorts bröd. Med utgångspunkt av ditt påstående att man inte behöver moral hade det varit ok att skjuta den jäveln om han tar brödet som jag vill ha. Är det ett önskvärt samhälle? Vad som helst är tillåtet? Ett fåtal mäniskor på denna planet skulle överleva på dom premiserna, jag tvivlar på att du är en av dom....
 

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
moralkärring enligt moralkärring: Någon som ännu inte insett att det ej går att övertyga med argument, de människor som inte kan följa resonemanget, eller som är för fördomsfulla för att beakta sagda argument.
:tomten
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
SISU skrev:
...F.ö. kan inte du ta och definera vad god etik och hög moral egentligen innebär?...
Jag håller med dig om att etik och moral inte är något vi föds med utan något man utvecklar. Det vi däremot föds med är empati, förmågan att förstå andras känslor, en förutsätting för etik. Etik är något man utvecklar och som delvis är beroende på erfarenhet varför en viss etik automatiskt kommer med åldern, jag antar att det är därför man talar om moralkärringar och inte moralsnorungar. Genom empati, inlärning och upplevelser formas vår uppfattning om vad som är rätt och fel, alltså vår etik. Etik är tanke, moral är handling. När vi lever som vi lär låter vi vår etik speglas i våra handlingar, alltså vår moral.

Det är med sorg jag läser att du är cynisk och att du inte tvekar att trampa på andras tår för att nå dit du vill, att du tycker samhället är egoistiskt och att du inte eftersträvar god etik. Jag är varken missionär eller väckelsepredikant och tänker inte tvinga på dig min livssyn och mina åsikter men jag tror vi båda kan enas om att inget gott har kommit ur cynism, egoism och tåtrampande. Negativt är destruktivt. Däremot har det kommit mycket gott ur medkännande, kärlek och hjälpande händer. Positivt är konstruktivt.

Det finns ingen vits med att gå ner på tandpetarnivå och dikutera om vad som är rätt eller fel. Se Nr 18's inlägg ovan. Han säger allt väsentligt och på ett enkelt och bra sätt.
 

DaggeZ

Återfallsknutten
Gick med
6 Dec 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Hojlös just nu...
SISU skrev:
jag säger "Är ändock bara arbetarklass till mitt ursprung - har (för övrigt - för att vara övertydlig) inte råd med moral eller etik.." dessa två påståenden hänger inte ihop!

Ack!

Etik är allmänt accepterade värderingar (t.ex. humanismen). Moral är tillämpningen av dessa värderingar.

Amoralisk är den person som inte känner till att det finns en moral. Omoralisk är den person som vet att det finns en moral men som bryter mot den. Du är alltså omoralisk. Dessutom tycks du sakna empati. Kan det vara därför vi reagerar på dina inlägg?

Till sist ett litet citat på latin (du gillar ju sådana):

Vir sapiens non contra ventum mingit!
(En klok man pinkar inte i motvind!)
 

sandstream

Guest
MostWanted skrev:
Moralkärringar:
sandstream: för han inte vet bättre.
Ursäkta? Vad är det jag inte vet som alla andra vet bättre? :confused:

För att spåra ur lite till:
Tyvärr så finns det väl rätt många som är empatihandikappade i vårt samhälle.
De förstår inte och kan inte känna något för en annan människa. :(
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Roligast av alla har vi som är Dubbelmoralkärringar[tm] vi klagar på alla som gör sådant som vi tycker är omoraliskt, köra på slangen inne i stan, göra stoppies vid övergångsställen, dra snuten, fyllebörna, skenförsäkra.

Men vi kör gärna för fort, lastar för mycket på släpet samt en del andra olagliga saker.

:lol
 

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
sandstream skrev:
För att spåra ur lite till:
Tyvärr så finns det väl rätt många som är empatihandikappade i vårt samhälle.
De förstår inte och kan inte känna något för en annan människa. :(

Dags att införa moralfilosofi i grundskolan? Inte predika, utan skissa upp vilka vettiga idéer det finns och påpeka vad det finns för stöd för att ta dem till sig.
Lite allmängiltiga teorier om rätt handlande och några timmar Wittgenstein inspirerade föreläsningar har väl aldrig skadat någon.
Kanske inte ger empati men borde vara positivt iaf. Om barnen kan ta det till sig, hur är det med läskunskaperna i högstadiet nuförtiden?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Teddy skrev:
...det är därför man talar om moralkärringar och inte moralsnorungar.
Haha, är det därför! Det där har jag länge funderat på. Nu vet jag.

Roligt det här.
 

Oldman

Guest
Teddy skrev:
Här på forumet används Moralkärring som ett nedvärderande uttryck. Jag tycker dock att god etik och hög moral är något bra som varje person bör eftersträva.

Ska man inte använda ordet moralpredikan iställe för Kärring eller!!!??.

MVH Oldman. :tomten
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
GSXR1100R skrev:
Roligast av alla har vi som är Dubbelmoralkärringar[tm] vi klagar på alla som gör sådant som vi tycker är omoraliskt, köra på slangen inne i stan, göra stoppies vid övergångsställen, dra snuten, fyllebörna, skenförsäkra.

Men vi kör gärna för fort, lastar för mycket på släpet samt en del andra olagliga saker.

:lol
jahar nu kommit till insikt här i livet och jag är en sk. dubbelmoralkärring[TM]
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
sandstream skrev:
Det gnys titt som tätt i olika trådar om moralkärringar.
Därför skulle det kännas bra om någon som varit med ett tag kunde definera vad en moralkärring är!

(Och ja, alla sökförstkärringar, jag har sökt på moral, kärring och moralkärring men inte fått några vettiga trådar ;))


Inser att jag löper en viss risk att klassas som en dylik när jag försöker få rookies på jakt efter en förstahoj att INTE välja en Retta eller Busa med lustgas, trots många råd att de är perfekta nybörjarhojar. Men det skiter jag i
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top