Vad är en lagom sträcka per dag genom alperna?

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Malmö
Hoj
BMW S1000XR -17
Tänkte ta mig en tur från Österrike genom dolmiterna och sedan upp och genom schweitz.
Har aldrig gjort en liknande resa och vet på så vis inte hur långt man kommer per dag genom dessa cerpentinvägar fyllda med cyklar och bussar. Räknar med att köra från morgon till em med lite utsikts pauser mm.

Har i nuläget en plan på ca 22 mil per dag. Låter detta rimligt?
 
Jag brukar snitta 30-60 mil men försöker undvika dom värsta cerpentin vägarna pga alla turister med husbil eller cykel.
Har man tur går det att hitta nästan tomma fina vägar.

Jag föredrar att åka i slutet på maj tidigt juni då är det lite mindre med folk o lättare att hitta rum

Kanske blir en runda i september när jag fått min nya H2-SX ????
 
Det beror på hur man lägger upp sitt ruttval. Själva bergpassen går det ju inte jätte fort i, men mellan dom kan det ju gå undan. Så den rent praktiskt möjliga körsträckan kan variera avsevärt beroende på lokala omständigheterna, vägval och trafik.

Men minst 30 per dag är ju inga konstigheter om man inte bara kör getstigar i bergen. Brukar precis som föregående talare ligga nånstans mellan 30 och 60 mil, enstaka dagar mer än så.

Hänger ju också på hur många timmar man är villig att sitta i sadeln per dag.
 
Ja, för min del blir det, trånga pass och "getstigar" stort sätt över hela sträckan. Blir ju i peak season med, så då tippar jag på att 22 mil är ganska lagom. Man måste ju även ha tid för lite turistande och pilsner.

Tack för alla svar! berättar sen hur det gått.

Hoppas detta hjälper andra som ochså tänkt ge sig ut på lite äventyr nere i alperna.
 
En perfekt "förstagångstur" är att köra Grossglockner, Dolomiterna(svänger av första mot Dolomiterna efter gränsen), Stelvio och sen på tillbakavägen(via Livigno) några mindre pass antingen genom Schweitz eller Österrike.

Man ska inte mata alldeles för många pass på en resa. Förutom att man kan bli less tillslut så ska det ju finnas orsak till att komma tillbaka också.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top