Vad är en bra kompressor?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja som rubrik.

Vad skall man ha? Storlek? Bra tillverkare?
Har en del erfarenheter via knegen, men det ända jag lärt mig är märken man bör undvika.

Skall användas i garaget för att fylla däck, blåsa rent, färgspruta, spikpickadoll och kanske något annat verktyg. Men vill heller inte köpa luftverktyg i framtiden för att upptäcka i efterhand att maskin är för klen.

Tänker mig något tvåcylindrigt som flyttar en del luft, men prio ett är någorlunda kvalitet, så att man har maskin ett tag.

Såe, vad säger kollektivet? :)
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Du skriver att du bland annat ska använda färgspruta och spikpistol. Det avgör ju att du behöver en kompressor med stor tank. De andra sakerna är ställer inte direkt några krav på kompressorn, men det är klart att vid däckmontage är det skönt när det tar några sekunder istället för minuter att fylla i luft.

Enligt min erfarenhet är kvaliteten för det mesta lika bra på kompressorer (inget proffs alls men haft ett antal). Likheterna är ofta så slående så att jag undrar om de inte tillverkas i samma fabriker. Iofs kan ju ingående delars kvalitet skifta även då men jag har aldrig haft några problem med nån kompressor, vare sig den varit billigare eller dyrare.

För mig har prisen speglat designen. Det finns kompressorer som bara håller luften i sin egen ram, de är dyra för det är unik design, sen de som har den vanligaste stora tanken, de är billiga för det är en kopia av alla andra. Så tror jag att det är.

För dina mål: satsa på en med så stor tank som möjligt!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Inte att förglömma är möjligheten att få käft på den så du inte skjuter en spik i låret när den skramlar igång eller målar något helt annat än avsett när den dumpar övertryck.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Sneglar åt något tvåcylindrigt i 3hk / 50 lit 300l//min klassen. :/
Gamla maskin ville inte riktigt duga att blåsa i däck med ens, när tanken var tom ville den inte få i något tryck mera, utan var bara att stanna och vänta att den fyllt tanken igen...
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
ska du ha den i verkstan kan det ju vara ett alternativ att köpa till en fristående tank med lite volym.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top