Vad är egentligen allmänbildning?

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
ja vad är allmänbildning egentligen? Genom åren har man ju hört åtskilliga gånger sägas: "Jag trodde det ingick i allmänbildningen"

Vad är det för dig?
Att veta hur senaste GR filmen var? Kunna alla Europas huvudstäder, floder, sjöar o.s.v
Vilka länder som vann diverse krig?
Vilket sorts kött du stoppar i dig och dess ursprung?
Vilken konstnär som målade vilka tavlor?

Jag hittade det här testet på nätet, ett allmänbildningstest:
http://www.werbeka.com/idrott/tests.htm
Vissa saker hade jag ärligt inte den blekaste aning om, mest pga att jag är totalt ointresserad av ämnena.
Själv gjorde jag aldrig testet, för det va så bökigt att skriva svaren på papper å sen kolla i fait, så jag ledsnade efter 5 frågor :gnissla

Anyway, när använder du själv uttrycket "jag trodde det ingick i allmänbildningen"?

Stopp, stopp. Nu måste vi bena i det här.

*Utbildning får man genom att plugga

*Bildning är det man har kvar efter att man glömt bort det man lärt sig under utbildninen

*Allmänbildning är utantillkunskaperna som finns kvar efter att man glömt bort hur man söker information och analyserar kritiskt

mb skrev:
*Allmänbildning är utantillkunskaperna som finns kvar efter att man glömt bort hur man söker information och analyserar kritiskt
Alltså är allmänbildning nått gammalt och gaggigt och oaktuellt, eftersom vi alla vet hur man söker information idag? :va
internet for example

TinaTjejen skrev:
Alltså är allmänbildning nått gammalt och gaggigt och oaktuellt, eftersom vi alla vet hur man söker information idag? :va
internet for example
Jag tycker det är lite så faktiskt (även om de flesta är rätt okritiska i infosöket på nätet). Spel som tp är det värsta jag vet... Vad fan ska man kunna hallands floder utantill för? Det är helt meningslöst. Massa utantillinformation tar bara upp onödigt utrymmme i min hjärna så den vill jag gärna slippa. Däremot älskar jag analytiskt tänkande och att lösa problem.

Allmänbildning är passé :tomten

mb skrev:
Jag tycker det är lite så faktiskt (även om de flesta är rätt okritiska i infosöket på nätet). Spel som tp är det värsta jag vet... Vad fan ska man kunna hallands floder utantill för? Det är helt meningslöst. Massa utantillinformation tar bara upp onödigt utrymmme i min hjärna så den vill jag gärna slippa. Däremot älskar jag analytiskt tänkande och att lösa problem.

Allmänbildning är passé :tomten

Jag håller med dig till där fullo faktiskt.
Allmänbildning verkar vara att kunna allt möjligt trist utantill för att sen kunna trycka in det i någon konversation och glassa med sin kunskap.

Allmänbildningen som är i t.ex. det där testet jag länkade till, känns lite dammig och ouppdaterad iaf..

UrbanTiger skrev:
Alla vet inte, tro mig :fakta
Dessutom kan det som står på internet vara skrivet av en allmänbildad person, därför kan det man läser faktistkt vara fel.
Därför finns det böcker att låna om man verkligen vill garantera sig att man läst rätt.

Men sånt orkar inte så många hålla på med tror jag. :)

Har aldrig förstått mig på det där med utantillkunskaper, när man så snabbt kan söka reda på informationen när den behövs.

När jag pluggade till biolog stötte jag på en del riktiga utantillsinlärningsmonster, som såg det som enormt prestigefullt att kunna tusentals latinska namn på allt från alger och svampar till kärlväxter och kroppsorgan. Själv sket jag i de bitarna helt och försökte lära mig slå i nycklingsböckerna istället. Kan man bara det så får man ju reda på namnet man söker när det behövs.

mb skrev:
Spel som tp är det värsta jag vet... Vad fan ska man kunna hallands floder utantill för? Det är helt meningslöst.

Kan ju vara just det spelmakarna är medvetna om och är själva orsaken till att spelet heter som det gör...
Trivial = Alldaglig, ointressant..

...alltså ett spel fyllt med ointressanta, alldagliga frågor..

:hihi

TinaTjejen skrev:
Jag håller med dig till där fullo faktiskt.
Allmänbildning verkar vara att kunna allt möjligt trist utantill för att sen kunna trycka in det i någon konversation och glassa med sin kunskap.

Allmänbildningen som är i t.ex. det där testet jag länkade till, känns lite dammig och ouppdaterad iaf..

Allmänbildning i min begreppsvärld är den som sker på daglig basis utan att var knuten till någon utbildningsinstitution. Allmängiltig kunskap som "alla" har användning av..

mb skrev:
När jag pluggade till biolog stötte jag på en del riktiga utantillsinlärningsmonster, som såg det som enormt prestigefullt att kunna tusentals latinska namn på allt från alger och svampar till kärlväxter och kroppsorgan.

Latinska namn på alger är väl knappast allmänbildning?
....Att kunna namnet på vår statsminister och veta vilka partier som sitter i riksdagen är väl allmänbildning!? Att veta att du inte ska tanka diesel i ett bensindrivet fordon en annan typ av allmänbildning. Att veta att vi i Sverige har ett "pantsystem" för burkar och flaskor en annan typ av allmänbildning...

.....att försöka blända med utantillkunskaper i smala ämnen är ju bara patetiskt..

korvgubbe skrev:
Latinska namn på alger är väl knappast allmänbildning?
Nej men allmänbildning är utantillkunskap snarare än förmåga att söka och värdera information, så parallellen är vattentät :tomten

Emmi skrev:
Allmänbildning är att veta lite om mycket. :fakta
Om man är expert på att vara generalist då? Är man då troligen bildad, utbildad, allmänbildad eller möjligtvis inbillad? :va :D

mb skrev:
Nej men allmänbildning är utantillkunskap snarare än förmåga att söka och värdera information, så parallellen är vattentät :tomten

Att veta var man söker info är ju i sig en form av allmänbildning. Var hittar jag adresser till vårdinrättningar osv..

mb skrev:

Visst är allmänbildning till stor del utantillkunskaper men vad är fel med det? Historia, geografi om sverige och världen är väl knappast meningslösa kunskaper? Även det som korvgubbe tog upp. Utantillkunskaper och djupare kunskaper behöver ju inte stå i motsats till varandra...IMHO :D

korvgubbe skrev:
Att veta var man söker info är ju i sig en form av allmänbildning. Var hittar jag adresser till vårdinrättningar osv..
Metaallmänbildning? :jisses

Jag e kung på onödigt vetande,har ofta väldigt många rätt på jeopardy o såna program.Vet inte varför egentligen,men kul e det.Det är väl en form av allmänbildning?

ktmjacke skrev:
Jag e kung på onödigt vetande,har ofta väldigt många rätt på jeopardy o såna program.Vet inte varför egentligen,men kul e det.Det är väl en form av allmänbildning?

Absolut, rätt praktiskt att slippa slå i böcker eller googla när man ska leverera ett svar. :tummenupp

Läste en intressant synpunkt häromveckan.

Säger man "Shakespeare, vem är det?" så anses man vara en idiot.

Däremot är det accepterat, och nästan lite status i många kretsar, att högljutt förklara att man inte förstår sig på matematik eller att man inte vet vad en förgasare är.

Är det konstigt att unga inte väljer tekniska utbildningar? Är det konstigt att Sveriges förmåga att hävda sig internationellt avtar... förutom vad gäller att producera eurodiscohits tio år efter sin tid (äntligen!) eller dokusåpekoncept.

Det var en invandrartjej som skrev om det, minns inte om det var samma inlägg eller ett annat. Hon förvånades i alla fall av att det är så och hävdade att i hennes hemland, tror det var Iran, så betraktades man som en idiot om man erkände sig inte förstå sig på eller ens vara intresserad av t ex matematik.

Varför har det blivit som det är här i Sverige? Varför har allmänbildning blivit detsamma som politik, populärkultur, årtalshistoria och vem som vann fotbolls-EM 1972?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back