Vad är dyrast för bolagen ?

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Nästan alla säger att personskadorna är den dyraste delen för bolagen ... det jag inte får ihop är varför inte Trafik-delen på premien är den dyraste då ?

Jag kollade upp min premie för en GSX-R750 -97 på Salus och TH

Salus Ansvar:
- Trafik 13512
- Halv 27963
- Hel 54332

TH:
- Trafik 4281
- Halv 8129
- Hel 13388

Borde inte priserna spegla kostnaderna ? Fattar inte hur bolagen resonerar ...

Trafiken slås kanske ut på alla försäkringar...att halv och hel blir så dyrt e väl för folk klotar så ofta på bana och sedan plockar ut den som vanlig vurpa samt en hel del bedrägerier...

Men eftersom jag e konspirationsteoretikrer så handlar allt bara om politik tror jag, och Claes Tingvall och de andra smådjävlarna som styr detta korumperade lands trafikpolitik hatar motorcyklar eftersom det är farligt(vilket det givetvis är) i deras ögon och inte passar in i nollvisionen...

Sen fick 40-talisterna chefsposter på f-bolagen i slutet av 80-talet samtidigt som SMC korumperades av 40-talister som hade klarat livhanken på sina hojjar under ungdomen och nu inte ville vara med och dela på försäkringarna(de stog avstånd från grundtanken att alla ska dela på kostnaderna för att ingen ska bli drabbad så hårt och delade upp allt i små grupper som alla ska bära sina egna kostnader(givetvis blev guldvingar och deras hojval billiga))

Men vad vet jag...hur som helst e jag bitter

Tror inte trafik-delen slås ut mellan olika klasser då man får olika trafikpremie på olika hojar hos bolagen.

Personskador.

JohanFök....skrev om detta tidigare, minns inte exacta ordalydelsen.......men:

Eftersom en personskada kan komma att kosta livränta under resterande del av ditt arbetsföra liv...så fonderas pengar från ALLA trafikförsäkringspremier, dessa pengar betalas ju inte ut som ett engångsbelopp, utan varje månad hela åren.

Skulle personskador regleras på samma sätt som stöld och vagnskadorna, så skulle det slå orimligt mellan de olika åren.

TH hade tex. 10 personskador a' beränat c:a 1milj/st under 2002 vilket genomslag på premierna skulle inte det blivit under 2003!

Kör försiktigt i sommar....lägre skadekostnader....lägre premier!

KentW

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...