Vad är detta?

Kom igen, Googla!

Den sista versionen av RGV 250 såldes aldrig i Sverige och det är inte många som kan säga något relevant om den. Det är såklart en vansinnigt kompetent banhoj, vad undrar du mer konkret?

Det finns ett antal i Sverige. Några är tydligen gatreggade. De flesta togs in direkt från Japan för att gå i 250SP klassen.
Googla på VJ23, som är modellnamnet.

20st RGV250 VJ23 togs in till Sverige 1997 av Svenska importören KGK Suzuki.

• Gilla
Reaktioner: R2
Det finns/har funnits ett par stycken av denna modell i Sverige. De flesta har väl tävlats med. På RR-SM Knutstorp 2002 stod just en sådan i mint condition gatutförande på parkeringen med nyckeln i tändningslåset. Jag tog nyckeln för att lämna in den på raceoffice i hopp om att den skulle nå den rättmätige ägaren men där satt han redan och väntade på att någon skulle lämna in den då han trodde att han tappat den i depån.

Cool hoj, mest för att den är så ovanlig. Prestandamässigt är den på par med Aprilian vad jag förstår. Dock kördes den aldrig av någon toppförare i Sport Production. Som alla dessa udda hojar står de och samlar damm i källaren hos någon privat samlare. Synd tycker jag.

Kom igen, Googla!

Den sista versionen av RGV 250 såldes aldrig i Sverige och det är inte många som kan säga något relevant om den. Det är såklart en vansinnigt kompetent banhoj, vad undrar du mer konkret?

Va...Gooo...?? Är det Altavista ni menar???

Konkret: faktiska körupplevelser utöver de Biketest jag läst och tekniska specar.
Tillgång på reservdelar? Driftsäkerhet? Alla som kör tvåtakt hymlar ju inte med att man bör gilla att meka (och ha små långa fingrar) eller att det i vart fall är lite andra definitioner på vad som är "slitdelar" än en 4, rad och takt.

Jag inser att det är en ovanlig hoj som man inte pendlar till jobbet med. Annars hade jag nog inte ens kikat på den med den prislappen. Sen om jag får köpa den, ja det är långtifrån säkert.

...
Dock kördes den aldrig av någon toppförare i Sport Production.
...

Jag minns att dom flesta av alla Svenskarna i 250Prod körde Suzuki 1997. Alla i "toppen"som körde Suzuki hade en VJ23:or utom Staffan Gademan som hade en VJ22. Dobrich, Kisa, Pyret, Henrik Gustavsson, Magnus Andersson och vad nu alla dom andra hette som var dom som var "toppförare" på den tiden på dom hojarna.

Dock hade Suzuki gjort ett fel i monteringen av motorn då en packning hade ett hörn som skulle vikas upp. Men det hade missats på flera hojar med resultat att dom kunde ta in tjuvluft och då skar veven. Innan man kom på detta så bytte tex Johan Lavi till aprilia och kanske nån mer?

Året efter kom nya aprilia RS250 och den lovade 72hk på pappret och alla bytte bort sina Suzukis. Dom RGV:erna såldes då snabbt till b-förarna.

Ja den där såg jag...snacka om att jämföra äpplen och vattenmeloner:)

Jag minns att dom flesta av alla Svenskarna i 250Prod körde Suzuki 1997. Alla i "toppen"som körde Suzuki hade en VJ23:or utom Staffan Gademan som hade en VJ22. Dobrich, Kisa, Pyret, Henrik Gustavsson, Magnus Andersson och vad nu alla dom andra hette som var dom som var "toppförare" på den tiden på dom hojarna.

Dock hade Suzuki gjort ett fel i monteringen av motorn då en packning hade ett hörn som skulle vikas upp. Men det hade missats på flera hojar med resultat att dom kunde ta in tjuvluft och då skar veven. Innan man kom på detta så bytte tex Johan Lavi till aprilia och kanske nån mer?

Året efter kom nya aprilia RS250 och den lovade 72hk på pappret och alla bytte bort sina Suzukis. Dom RGV:erna såldes då snabbt till b-förarna.
Åh, se där. Tack för historielektionen magister Anders :) 1997 är lite före min tid och jag har faktiskt aldrig hört VJ23 nämnas i racingsammanhang annat än som en uddahoj och då i händerna på någon medelgod förare. Hur stod den sig i förhållande till första generationens RS250?

Har dom strypt ner 97:ans modell av RGV:n? För de lite äldre modellerna i början och mitten på nittiotalet så hade den ju 62hk och inte 45??

Har dom strypt ner 97:ans modell av RGV:n? För de lite äldre modellerna i början och mitten på nittiotalet så hade den ju 62hk och inte 45??

Dom hade en strypning till 45hk för att det var en försäkringsgräns eller körkortsgräns i Japan. Alla hojar som togs in i Sverige var strypta men man fick med ett kit för fulleffekt. Tror det var avgassystem och tändbox som var strypta.

njae 45 hastar ar japan modellen. oficiella europeiska/engelska modeller (dessa finss det inte manga av) ligger val runt 60 hast, ungefar som foregaende modell (vj22) coh aprilias RS

att fa up japanmodellen till full effekt kostar. det behovs ny hastighetsmatare, tandbox samt aven luftburk.

edit - och avgas som anders namnde

reservdelar ar inga problem, men det ar ganska dyrt

Åh, se där. Tack för historielektionen magister Anders :) 1997 är lite före min tid och jag har faktiskt aldrig hört VJ23 nämnas i racingsammanhang annat än som en uddahoj och då i händerna på någon medelgod förare. Hur stod den sig i förhållande till första generationens RS250?

en fullkittad vj23 ar utan tvekan den battre av hojarna. de ar dyra och svara att fa tag pa men bade chassi och motor ar battre an bade aprilian(som har vj22 motor) och vj22

Last edited:

Dom som körde VJ23 berömde bromsarna och chassiet. Men dom tyckte det borde vara nånting mera på strypningen som skulle bort då den saknade lite toppeffekt mot dom äldre RGV + apriliorna. Den hade bra jämnt register dock. På Anderstorp var det inga problem att köra om en VJ23 med dom andra hojarna som fanns i 250prod. Men på Karlskoga satte dom nya banrekordtider för klassen med dom hojarna.

Dock hade Suzuki gjort ett fel i monteringen av motorn då en packning hade ett hörn som skulle vikas upp. Men det hade missats på flera hojar med resultat att dom kunde ta in tjuvluft och då skar veven

Monteringsfel? Inte fabrikationsfel då?

Monteringsfel? Inte fabrikationsfel då?

Monteringsfel på fabriken. Vad jag fick beskrivet så fanns det en packning som hade ett hörn som var dubbelt. Den skulle vikas upp innan man monterade den vilket hade missats på några motorer på fabriken av montörerna.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back