Vad är detta på 2024 Aprilia RS-GP?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Är förvånad att jag inte hittar någon info om detta, som ju ingen annan tillverkare har något som alls liknar. Kommer de andra snart att ha liknande varianter? Vilken är dess funktion?
aprilia_oklart.jpg
Det enda vaga jag hittar är:
”We’ve introduced some concepts that are most definitely innovative to improve the aerodynamic load without affecting efficiency.”
 
Är förvånad att jag inte hittar någon info om detta, som ju ingen annan tillverkare har något som alls liknar. Kommer de andra snart att ha liknande varianter? Vilken är dess funktion?
View attachment 495382
Det enda vaga jag hittar är:
”We’ve introduced some concepts that are most definitely innovative to improve the aerodynamic load without affecting efficiency.”
Bra observerat Klosse ! Jag kliar mig i huvudet, vad blir effekten ????
Det jag mera tänkt på är framvingarna på kåpan, dom trycker nedåt och bromsar hojen så den vill tippa över bakåt, mera tippa över ju högre dom sitter. Jämför Aprilia RS-GP och Honda's hoj....
Och ju längre fram dom sitter, desto mer tryck blir det på framhjulet. Så vill man ha litet motstånd mot att köra rakt fram så ska framvingarna på kåpan sitta så långt fram som möjligt och så lågt som möjligt tänker jag......jämför Honda's hoj. Inlägg #22 i nedan länk
 
Last edited:
Att täcka in fälgar i fula heltäckande navkapslar är ju poppis i sammanhang där man vill minimera en bils energiförbrukning. Att täcka halva fälgen på detta vis kanske bidrar en viss del, men ändå inte gör maskinen alltför känslig för sidvind, vilket annars är besvärligt på en tvåhjulingmed stora heltäckande fälgar. En gissning bara...
En annan ide' till varför man bara täcker den övre delen av fälgen är för att ekrarna där roterar mot fartvinden, medan de i undre halvan av hjulet roterar med fartvinden, men om detta skulle ge något rent praktiskt så behöver nog fälgarna och ekrarna vara anpassade också, och på bilden ser det ju ut som vanliga Macaronichini eller vad de heter.
 
Att täcka in fälgar i fula heltäckande navkapslar är ju poppis i sammanhang där man vill minimera en bils energiförbrukning. Att täcka halva fälgen på detta vis kanske bidrar en viss del, men ändå inte gör maskinen alltför känslig för sidvind, vilket annars är besvärligt på en tvåhjulingmed stora heltäckande fälgar. En gissning bara...
En annan ide' till varför man bara täcker den övre delen av fälgen är för att ekrarna där roterar mot fartvinden, medan de i undre halvan av hjulet roterar med fartvinden, men om detta skulle ge något rent praktiskt så behöver nog fälgarna och ekrarna vara anpassade också, och på bilden ser det ju ut som vanliga Macaronichini eller vad de heter.
Bra tänkt tycker jag, ekern rakt ner står ju teoretiskt stilla till och med.
Fick ny förståelse för Hayabusans feta framskärm, täcker mycket av ovansidan på framhjulet.
 
Jag tänker att man ska få mindre turbulens bakom hojen.
Det är nog en rimlig tanke. "Diffuser"? öka downforce bak, förbättra stabilitet när trycket lättar vid inbromsning, f-n vet. Men de körde med det där spjälstaketet bak på testhojarna för att få koll på luftströmning över/bakom föraren
 
Definitivt, tycker du? Låter mer som ett av flera vanliga bias.
View attachment 495404
Alla de hojarna ovan är mycket snyggare än dagens bevingade monster, tycker jag. Sen vet jag inte hur relevant det är att jämföra med hojar från sjuttio eller åttiotalet som några verkar vara ovan, jag tänkte själv mest på hojar från MotoGP-eran. TZ-Yamman och GSV-R:en är ju dock skitsnygga, så vet inte om du menade att detta var exempel på fula eller snygga hojar?
 
Alla de hojarna ovan är mycket snyggare än dagens bevingade monster...
Har det du skriver någon relevans avseende trådstarten? Ingen alls såvitt jag kan bedöma. Och det säger väl tyvärr en hel del om sporthoj-forumet; att förmågan/motivationen att bidra till det som efterfrågas i trådstarten är trist låg. Nästan som Flashback. Men där glimmar det ju ibland till med riktigt initierad kunskap, men man behöver stå ut med en hel del skit mellan sådana fynd. Personligen tycker jag att det du skriver om – som inte har någon relevans alls här – är intressant, men på rätt plats i en egen diskussion: ”Varför är det viktigt att GP-prototyper har ett utseende som sammanfaller med vad de flesta uppfattar som estetiskt tilltalande?” Ifall premissen i ovanstående är falsk kan man tänka sig en annan tråd med ett annat ämne: ”Vad är det som gör somliga motorcyklar mer estetiskt tilltalande än andra?”
 
Last edited:
Dom har väl använt denna innan för att mäta turbulensen kanske.
 
Jag tänker att man ska få mindre turbulens bakom hojen.
Kanske är tvärtom? Störa luften så mycket som möjligt bakom så den efter inte kan dra nytta av slipstream på samma sätt som tidigare?
 
Jag kan förstå utvecklingen, men jag tycker inte om den. Med största sannolikhet styr du bort luften där hjulet går åt "fel" håll och ger turbulens, medan du håller den del av hjulet som går åt rätt håll öppen. Det är den gamla kuggfrågan om vilken del av cykeln som står still, oavsett vilken hastighet du har...
 
Är förvånad att jag inte hittar någon info om detta, som ju ingen annan tillverkare har något som alls liknar. Kommer de andra snart att ha liknande varianter? Vilken är dess funktion?
View attachment 495382
Det enda vaga jag hittar är:
”We’ve introduced some concepts that are most definitely innovative to improve the aerodynamic load without affecting efficiency.”
Skrev om detta i februari, men fick inget klargörande. Nu i helgen på Red Bull Ring hade KTM en liknande del på sin RC16. Se bild här.
ktm_swing_wing.jpg
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top