Vad är detta ? Lite hjälp tack.

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Kanske en enkel fråga men själv har jag inte sett något sådant innan (inte letat direkt heller)
Tycker själv det kan vara av intresse för att slippa onödig "transportsträcka"....är det änns lagligt med tanke på broms/blinkers inte syns så bra (se bild).
Vad kan det kosta...går det o köpa i Sverige ?

Vet att google.se finns men kanske någon som har erfarenhet av det själv.

118088347_3153653701409559_9103483817620108791_n.jpg
 
Kanske en enkel fråga men själv har jag inte sett något sådant innan (inte letat direkt heller)
Tycker själv det kan vara av intresse för att slippa onödig "transportsträcka"....är det änns lagligt med tanke på broms/blinkers inte syns så bra (se bild).
Vad kan det kosta...går det o köpa i Sverige ?

Vet att google.se finns men kanske någon som har erfarenhet av det själv.

View attachment 455823

Bilden är från USA, eller hur?

Lite enklare att bygga dragkroksställ där, med deras instickssystem med fyrkantsprofil.
 
De flesta dragkrokar har en maxvikt kring 100kg, det får vara en liten och lätt mc om det ska funka (lagligt).
 
De flesta dragkrokar har en maxvikt kring 100kg, det får vara en liten och lätt mc om det ska funka (lagligt).

Jo jag vet att det finns till cross hojar för dom väger mindre. MEN är lite märkligt då det tydligen säljs och reglerna borde inte skilja så mycket även om det är tex i USA.
 
De flesta dragkrokar har en maxvikt kring 100kg, det får vara en liten och lätt mc om det ska funka (lagligt).

I form av dragkrok, ja, där finns en begränsning i kultryck.

Men, denna maximala kultrycksbelastning - oftast bara 75 kg faktiskt, är bara giltig när man kopplar kärra, och är till för att sätta begränsning i fordonskombinationen.

Hänger man på ett mcställ och lastar hoj på tvären bak krävs ingen sådan maxvikt, men plötsligt krävs sunt förnuft också.
Oftast avlastar man vikten från MC-stället i ytterligare någon punkt bak i karossen. Förr använde man fästena för stötfångaren, idag är skruvfästet för original bogserögla ett utmärkt alternativ.

Men, man skall ha klart för sig att man parar ihop en konstruktion med en annan, och använder i vart fall den ena på ett sätt den inte var avsedd för.
Därför krävs både lite sunt förnuft, och dessutom lite känsla för bilen man kör. Häva upp 250 kg absolut längst bak på bilen kan ge otäcka egenskaper även om man inte överträder angiven axellast.

Det är ett smidigt sätt att flytta hojar på, men det är inte ofta man ser fullstora landsvägshojar på tvären i ställ. Pun!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top