Vad är detta för hål, och varför rinner det kylarvätska ur det?

gpx

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Kawasaki GPX 600 R
Hej!
Återigen ber jag om lite hjälp. Upptäckte att det läckt kylarvätska innanför kåpan på höger sida av min gamla Kawa GPX 600R. När jag plockat bort kåporna ser jag att det läcker ur hålet mitt i bild när jag lutar hojen åt höger. På vänster sida finns ett exakt likadant hål, men där kommer ingen kylarvätska. Vad är detta för hål och varför rinner det kylarvätska ur det? Vätskan ligger kring övre strecket i behållaren, men det är inte överfyllt.

Det är alltså hålet mitt i bild, vid de "blanka strecken" som det rinner kylarvätska ur. Man kan se lite droppar på bilden om man tittar noga.

Tack på förhand!

kylarvatska.JPG
 
Det är ett dräneringshål, och anledningen till att det rinner kylvätska ur det är att du har ett läckage.
Kanske termostathuset?
 
Tack! Termostatuset har jag nyligen haft loss, bytte då packningen i det, men det kan ju mycket väl vara där läckaget sitter. Termostathuset sitter ovanför ventilhuskåpan, menar du att dräneringshålen släpper ut vätska som rinner ner på motorn. Inte att jag skulle ha en läcka inne i motorn?
 
Tack! Termostatuset har jag nyligen haft loss, bytte då packningen i det, men det kan ju mycket väl vara där läckaget sitter. Termostathuset sitter ovanför ventilhuskåpan, menar du att dräneringshålen släpper ut vätska som rinner ner på motorn. Inte att jag skulle ha en läcka inne i motorn?
Just så, det kommer högre upp än topplockspackningen så börja med att lyfta av tanken och sök.
 
Tack! Termostatuset har jag nyligen haft loss, bytte då packningen i det, men det kan ju mycket väl vara där läckaget sitter. Termostathuset sitter ovanför ventilhuskåpan, menar du att dräneringshålen släpper ut vätska som rinner ner på motorn. Inte att jag skulle ha en läcka inne i motorn?

Hålet dränerar tändstiftsbrunnen.
Alltså försänkningen där tändhatten träs ner.
 
Tack för alla snabba och vänliga svar. Då lyfter jag av tanken och letar läckan ovan tändstiftsbrunnarna. Dessvärre är det inte regn- eller tvättvatten som är orsaken då vattnet som rinner ut är tydligt blåfärgat och jag varken tvättat eller kört i regn sista veckan.
 
Hålet går rakt in till tändstiftsbrunnen ja. Om det regelbundet rinner vatten ut där är något allvarligt fel.
Hör av dig om det behövs beg. reservdelar.
 
Tack för alla snabba och vänliga svar. Då lyfter jag av tanken och letar läckan ovan tändstiftsbrunnarna. Dessvärre är det inte regn- eller tvättvatten som är orsaken då vattnet som rinner ut är tydligt blåfärgat och jag varken tvättat eller kört i regn sista veckan.

Om de är glykol som kommer ut är de riktigt konstigt för de finns ingen skarv/packning ovan detta hål som kan läcka. Leta efter kylarslangsfärsten eller kylarslang som går förbi tändstiftsbrunnen. Eller så är de väldigt långsökt typ att kylaren eller en slang har ett hål som vid övertryck sprutar iväg en stråle rakt ner i tändstiftsbrunnen:va

Hursom de här va ett intressant fel som blir kul att höra vad de är.............
 
Jag drog åt slangklämmorna för kylarslangarna efter termostathuset lite hårdare och nu har det slutat rinna. Jag har en vana att dra sönder saker, men den här gången hade jag visst dragit åt lite för löst. Det läckte alltså från slangarna ner i tändstiftsbrunnarna och ut genom hålet, precis som ni gissade. Tack för hjälpen allesammans!
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top