Vad är detta för fenomen i cylindrarna???

LuddE_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki ZX6R-07
Är det någon som har någon idé om varför cylindrarna ser ut som de gör i min motor. Det är från samma motor och på bild nr 3 är det som en "krater". På bild nr 1 och 2 är det som "sprickor" varav man känner den på bild nr 2.
Jag köpte den begagnad och plockade isär den och då var det inget synligt sen har jag väl kört ca 5 timmar på bana innan detta hände.
Någon som har varit med om något liknande eller har någon teori om vad som kan vara orsaken




 
vet ej vad som hänt, men är väldigt intresserad att höra av någon som vet.
oljefilm som brustit och/eller sen har kolvringarna ätit på cylinderväggen är min gissning.
oavsett vilket så tror jag ditt block är kört och bör förpassas till skrot.
 
Det ser ut som nicasil-belagda cylindrar, där nicasil-skiktet av ngn anledning har börjat kollapsa.
Orsaken till detta kan vara många. I synnerhet om motor varit isär och "renoverats" tidigare. Det kan vara allt från felaktigt kolvringsgap till en undermålig om-nicasilning, mager blandning, oljebrist, kylvätska i oljan, gas- eller ångblåsor i kylmantlarna. Motorn kan ha körts med för låg kylvattenivå och överhettats. Ja det kan vara en massa olika saker.
 
Last edited:
vet ej vad som hänt, men är väldigt intresserad att höra av någon som vet.
oljefilm som brustit och/eller sen har kolvringarna ätit på cylinderväggen är min gissning.
oavsett vilket så tror jag ditt block är kört och bör förpassas till skrot.

Jo skrot är det, har ett nytt block nu som jag inte vill göra samma sak med bara.

Det ser ut som nicasil-belagda cylindrar, där nicasil-skiktet av ngn anledning har börjat kollapsa.
Orsaken till detta kan vara många. I synnerhet om motor varit isär och "renoverats" tidigare. Det kan vara allt från felaktigt kolvringsgap till en undermålig om-nicasilning, mager blandning, oljebrist, kylvätska i oljan, gas- eller ångblåsor i kylmantlarna. Motorn kan ha körts med för låg kylvattenivå och överhettats. Ja det kan vara en massa olika saker.

Jag TROR inte att den har varit renoverad tidigare.
Kolvringsgapet mättes och det var ok.
Mager blandning, möjligt men skulle inte tro det heller, snarare tvärt om.
Ingen kylvätska i i oljan.
Gas- eller ångblåsor i kylmantlarna vet jag inte riktigt vad det är, men möjligt orsak.
Både kylvatten och oljenivåerna har varit bra, oljan var iof på max sträcket men det borde väl inte vara något dåligt när det är mycket nerlägg hela tiden.
 
Håller fullständigt med om att har du nicasil så är cylarrna slut o bör nikasilas om. När alu stommen börjar synas genom nicasilen så skär alu materiaket i kolven mot cyl alu förr eller senare med ev dryga kostnader som tot motor haveri. Kan ju även ske i en Kurva med nedläggi hög hastighet varvid skador på både hoj o dej blir avsevärda.

betydligt billigare att sända in cylbank nu när den är nedplockad o få detta fixat än ett ev ras senare.

mvh
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top