Vad är detta för el. del?

Berrkan

Alltid är nått paj
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Aprilia Falco
Vad är detta för något.
Började ryka som fan ur ett litet hål på den när jag tog premiär turen.

Jag har laddat batteriet i ett dygn men ändå så var det så dåligt att den knappt orkade med att driva tutan och framför allt inte startmotorn.

Därför undrar jag om det är någon slags regulator som jag kanske bränt sönder pga ett uselt batteri eller kan någon hjälpa mig med teorier?

Hojen gick utan problem medans den rykte men den var varm som fan.

Bifogat

• del2.JPG
    del2.JPG
    42.4 KB · Visningar: 122
Laddningsregulatorn är det om jag inte är helt ute o cyklar.

Hojen startar inte nu antar jag ? iom att den boxen lär ha hunnnit brinna upp

/mvh FearleZz

Det där är voltregulatorn. Pajar den så funkar inte elektroniken på hojen, lyse, blinkers mm. Just på FZR verkar det vara ett vanligt problem, fick byta den på en fzr 600 ja hade förut. Enligt en mc-mek ja snacka med så är kylningen på den för dålig så de va därför den paja på min, köpte då en bättre begagnad med ordentliga kylflänsar så var det problemet löst.
Troligen vad du också kan behöva göra. Men kolla först upp om det kan vara något annat som ligger bakom för att vara på säkra sidan.
Behöver du nu byta den så ska vilken voltregulator som helst passa enligt han på skroten, bara det är samma antal kablar osv.

speedhunter skrev:
2153681 Det där är voltregulatorn. Pajar den så funkar inte elektroniken på hojen, lyse, blinkers mm. Just på FZR verkar det vara ett vanligt problem, fick byta den på en fzr 600 ja hade förut. Enligt en mc-mek ja snacka med så är kylningen på den för dålig så de va därför den paja på min, köpte då en bättre begagnad med ordentliga kylflänsar så var det problemet löst.
Troligen vad du också kan behöva göra. Men kolla först upp om det kan vara något annat som ligger bakom för att vara på säkra sidan.

Tack för svaret!

Men jag är inte säker på att den är paj för lyset fungerade.

Jag är nog ganska säker på att det är batteriet som är boven i dramat. Det var dåligt redan förra året och det tog ett tag innan den började ta emot laddning från laddaren. Batteriet blev säkert 40 grader medans jag laddade
det.

(edit)

Jag tog batteriet från morsans hoj och provkörde lite. Jag hade 16 volt som mest när jag hade igång den och varvade runt 6-7000. Innebär det att regulatorn har gett upp eller kan så pass hög spänning vara normalt?

Regulatorn blev het men men jag kunde ta på den och det rök inget om den.

Last edited:
Berrkan skrev:
2153700 Tack för svaret!

Men jag är inte säker på att den är paj för lyset fungerade.

Jag är nog ganska säker på att det är batteriet som är boven i dramat. Det var dåligt redan förra året och det tog ett tag innan den började ta emot laddning från laddaren. Batteriet blev säkert 40 grader medans jag laddade
det.

(edit)

Jag tog batteriet från morsans hoj och provkörde lite. Jag hade 16 volt som mest när jag hade igång den och varvade runt 6-7000. Innebär det att regulatorn har gett upp eller kan så pass hög spänning vara normalt?

Regulatorn blev het men men jag kunde ta på den och det rök inget om den.

Kan möjligen vara så att batteriet är dåligt och inte tar emot laddning ordentligt, vilket gör regulatorn varmare än vanligt. Men funkar allt som det ska i övrigt så behöver du inte byta den om de funkar med ett annat batteri, byt batteriet då iställlet.
Men att batteriet blir varmare när du laddar tror jag också är normalt, har laddat fullt friska batterier då de också kännts ljumna vid laddning.
Men som sagt prova med ett annat batteri först. :)

regulatorn e kass.. sätt inte i ett nytt batteri.. du kommer paja det med.. 16 v e för mycket 12,5 till 14,5 brukar man säga.. kör lite till med morsans batteri så tar du död på det med...

Bhult skrev:
2153987 regulatorn e kass.. sätt inte i ett nytt batteri.. du kommer paja det med.. 16 v e för mycket 12,5 till 14,5 brukar man säga.. kör lite till med morsans batteri så tar du död på det med...

Misstänkte det. Tyckte 16V verkade mycket. Får ringa runt och försöka få tag i en ny regulator.

Tack för svaren!

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC