Vad är detta? Den är bort tagen ifrån min Honda 800 Vfr Vtec -06

Line_up

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
-06 Honda Vfr 800 V-TEC
Förra ägaren skicka med denna & sa den skulle sitta under sadlen någonstans. Han tog bort den för den för han skulle få fräckare Vtec ljud. Men frågan e om det kan vara skadligt för hojen? Den ändrar ljud extremt vid 6500 rpm & låter riktigt fint. Ska jag sätta tillbaka den?

Bifogat

• 20141002_213653.jpg
    20141002_213653.jpg
    1.6 MB · Visningar: 132
  • 20141001_201348.jpg
    20141001_201348.jpg
    1.3 MB · Visningar: 111
Obligatorisk reservation.

Jag har ingen VFR men oddsen är goda till mycket goda att nedanstående är på det hela taget korrekt.
Vilket jag hoppas någon kan bekräfta.

Det brukar kallas "snorkel" och är del av insugskanalen till luftburken.

Funktionen sådana brukar ha är att få ned inssugsljudet. Att bara ta bort den gör att insugsljudet blir högre...inte mycket mer. Lite beroende på så kan det även få hojen att gå sämre...om man inte ser över hela vägen från in till ut.

Men sannolikt bara mer insugsljud.

Last edited:
Snorkeln ger en längre insugsväg vilket i sin tur förändrar motorns karakteristik. Den kommer att gå "bättre" på höga varv och "sämre" på låga varv.

Vissa motorer, har variabla insugstrattar just för detta, längre insugstratt på låga varv och kortare insugstratt på höga varv.

För övrigt, ljudförändringen som du beskriver vid 6500 rpm (egentligen 6400 rpm) är vtec-systemet som låter motorn andas genom alla fyra ventilerna per cylinder. Under 6100 prm är det återigen två ventiler per cylinder som är i funktion.

Snorkeln ger en längre insugsväg vilket i sin tur förändrar motorns karakteristik. Den kommer att gå "bättre" på höga varv och "sämre" på låga varv.

Vissa motorer, har variabla insugstrattar just för detta, längre insugstratt på låga varv och kortare insugstratt på höga varv.

Den här sidan har en hel info i ämnet...och stämmer det som sägs...och nej, jag har inte kontrollräknat allt så är det lika bra att sätta tillbaka snorkeln....
Så om inte lika mycket påverkan som trattarnar har så är det som blacktriple skriver ovan att den fyller en funktion!
Gör man och rör inget annat så det enda som ändras till det bättre? är att insugsljudet ändras. Hur mycket påverkan det har beror på hur välkonstruerat insugsystemet är från början.

Tänka sig, då har man lärt sig något nytt, igen.

Tack för svaren grabbar!:tummenupp
Nu vet jag. Blir att montera tillbaka snorklen ikväll.:banana

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma