Vad är det värt? Tråden

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Knappast mer än 3000:-, mer åt 2000:- i så fall. Gamla fälgar som är omlackerade och i halvdant skick brukar inte stå speciellt högt och numera är ju fälgar sjukt billigt med stor import. Kvalité därefter.

Själv letar jag bättre begagnade 16"-däck utan fälg då jag lyckades sälja syrran kompletta sommarhjul (tog fel uppsättning helt enkelt) och har precis köpt tillbaka fälgarna så nu saknas bara däcken.

Men inte fan ger jag mer än 1500:- för en uppsättning begagnade 16-gummin :mad:
Så om någon har däck liggandes så köper jag omgående!

Borde kanske inte ta upp egna annonser för diskussion. I alla fall inte med en direktlänk till blocket. Det kan nog en moderator har synpunkter på. Annars tycker jag att ämnet är intressant.

Igår svarade jag på en köpes annons på ett motorforum. Hade nämligen det som efterfrågades. Ordnade bilder och skickade iväg ett mail, men sa att jag tyckte att han kunde ge mig ett bud vad det var värt för honom. Vet i stora drag vad ett nytt kostar men nämnde inte det så klart. Spekulanten började med att säga att han visste vad de kostade via en svensk återförsäljare, men att man minsann kunde beställa samma sak från England för 50 pund. Mer än hälften så billigt som i Sverige. Han sade sig vara beredd att betala 400 kr inkl frakt (frakt ca 150 kr av de 400) för en begagnad sak i bra skick. Det är något som inte stämmer i den kalkylen. Här var man snäll och hörde av sig. Jag hade mycket väl kunna sälja det billigt. Hade t om kunnat ge det gratis, men tyckte att hela hans attityd var oerhört tråkig. Bestämde mig för att jag hellre låter grejen vara kvar. Hellre slänger jag den i plaståtervinningen än går en sådan person till mötes. Kanske skulle gjort det och mailat över en bild där den ligger och sagt att jag inte har lust göra mig besväret.

Detta var första och sista gången jag svarar på en köpes annons.

Knappast mer än 3000:-, mer åt 2000:- i så fall. Gamla fälgar som är omlackerade och i halvdant skick brukar inte stå speciellt högt och numera är ju fälgar sjukt billigt med stor import. Kvalité därefter.

Själv letar jag bättre begagnade 16"-däck utan fälg då jag lyckades sälja syrran kompletta sommarhjul (tog fel uppsättning helt enkelt) och har precis köpt tillbaka fälgarna så nu saknas bara däcken.

Men inte fan ger jag mer än 1500:- för en uppsättning begagnade 16-gummin :mad:
Så om någon har däck liggandes så köper jag omgående!

Jag håller med om att omlackerade fälgar som inte är i originalfärg betingar ett betydligt lägre värde. Men om det är eftertraktade fälgar som kostat en smärre förmögenhet nya eller fälgar som inte längre går att få tag på från tillverkarna nya till en viss bilmodell. Då kan folk vara beredd att lyfta på plånboken. Jag köpte en uppsättning fälgar till min sommarbil här om året med avsikt att ha r-däck på dem. Skicket var inte egentligen viktigt så länge de var hela och runda, men jag kom över en fin uppsättning. Nu har jag fått höra att de inte längre går att få tag på. En engelsk motsvarighet till fälgfixarna ville köpa uppsättningen av mig när han fick veta att jag sitter på dubbla uppsättningar. Han hade kunder som efterfrågade dem. Om ett par år kommer de nog att vara hårdvaluta för de som vill återställa sina bilar i originalskick där fälgarna byts ut mot eftermarknadsgrejer. Själv letade jag efter eftermarknadsfälgar när det begav sig. De kostade mer begagnade då, men inte länge till. Gjorde ofrivilligt en god affär. Tänkte att jag har en extra uppsättning om jag skulle köra sönder någon fälg bortom reparation. Kommer aldrig att sälja dem så länge jag äger bilen i fråga.

När det gäller däck till din syster så finns det nog en chans att du hittar något på blocket nu. Folk brukar lägga ut sommardäck så här års som är lätt begagnade. Men verkar ta rätt hutlöst betalt för dem. Men det finns folk som är mer realistiska i sin prissättning. Sitter själv i valet och kvalet om jag ska lägga ut 5 däck (ena från reservhjul) på blocket lite senare. Den föregående ägaren har satt på budgetdäck på bilen och jag är lite för kräsen. Funderar på att köpa nya däck som är mer i min smak. Men det är lite annat jag ska fixa först. Har dessutom redan köpt fyra nya däck till min andra bil och fått ena uppsättningen fälgar renoverade.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden