Vad är det som sitter i däcket?

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Ser ut som en väldigt liten spik, men är inte hundra. Inte den bästa bilden heller. Jag har ångest, vet inte vad jag ska göra. Lämna in den till verkstan' och kolla med de? Känns som att jag bara sitter och väntar på punkan när jag tar kurvan i 110. :(

Ge mig råd.

Ser ut som en spik där skallen nöts bort eller en bit ståltråd.

Ta en tång och dra ut den och kolla. Har du tur har det inte gått hål har du otur har den gått igenom. Kör du mer kommer den kanske att tryckas in djupare med punka som resultat.

Åk till däckverkstan, de drar ur spiken, borrar upp och pluggar hålet. Inte värst dyrt brukar det vara heller /Micke

Åk till en däck verkstad eller så testar du att peta ut spiken, men har du otur så får du pungka på plats o då e hojen ej körbar,

om du ej har inne slang så finns det ett bra sätt att laga denna ser ut som en svamp, men du måste ta av däcket helt svampen träs på innifrån

//Robin

Eftersom du kör en 625-a så antar jag att du har slang i däcket? Då bör det ju knappast bli punka om du drar ut den där mojen, hade du punkterat slangen så hade det nog redan märkts eller?

.

Eftersom du kör en 625-a så antar jag att du har slang i däcket? Då bör det ju knappast bli punka om du drar ut den där mojen, hade du punkterat slangen så hade det nog redan märkts eller?

.

nopp. på min gammla 640 va de samma.. drog ut den o pssshhshhh vart de :rolleyes:
prova dra ut men va beredd på o åka in o byta slang. jag skulle inte våga köra sådär :)

-Viktigt! Dra inte ut spiken förrän du har hjulet löst eller är på firma där du kan laga.
-Har du slanglöst, vilket inte verkar vara fallet, kan du dra ut och temporärt laga med punkaspray. Rekommenderas inte, kläggigt och dant men jag har i oförstånd kört över 300 mil med sån lagning.
-Håll koll på hur mkt det pyser och pumpa "lite mer".
-Hade lämnat däcket och fått det pluggat, sitter ju inte ut på kanten då påfrestningarna i sidled gör metoden om inte farlig så inte fullt lika pålitlig.
Glöm ångesten!

Jag har fullt med småsten i mitt redan slitna framdäck efter en oljegrusresa. Kanske borde kräva VV på ett nytt däck?

Hm, det lät inte så bra. Jag gör kör nog förbi firman och de får ta hand om det. Jag har inte kulorna för att göra sånt själv. Det brukar bara sluta på ett sätt när jag ska försöka fixa saker...

Jag rekommenderar ett besök hos Wheeler Dealer på Kocksgatan. Billigt och bra. Förra säsongen fick jag punka 4 gånger på pendlarhojen och pluggade däcken.

Brukar kosta 150-200 spänn balanserat och klart, så det är billigare än nytt däck vilket är alternativet. Slangen får du väl också byta om sån finnes. Har aldrig hört talas om nån plugg som gett sej och har fått plugga ett antal däck gnm åren med lyckat resultat, nån annan kanske vet om nån.
Tittade på kraven för dem som svarar överst här och är inte säker på att jag uppfyller de kriterierna. Detta är därför råd baserat på egna erfarenheter samt vad jag lärt från kunnigare människor än jag.

Antar att du kör slang i däcket.
Vore det hål rakt igenom däcket så borde luften gått ur slangen redan.
ekerfälgar är inte täta.

Prova du att dra ur spiken eller vad det nu är.

(Antar att hojen är den 625 som det står under en avatar)

nopp. på min gammla 640 va de samma.. drog ut den o pssshhshhh vart de :rolleyes:
prova dra ut men va beredd på o åka in o byta slang. jag skulle inte våga köra sådär :)

Där ser man! Men det kanske räcker att byta slang då?

.

ut med spiken, ser ut att vara en liten spik? Punkaspray håller isåfall tätt däcket ut för det ser väl redan slitet ut:va

Nu blir det väl " bla bla bla punkaspray, farligt bla bla bla....":rolleyes: Jag har lagat ett par däck med punkaspray, i slutet på livslängden på däcken, det har hållt tätt, och jag har aldrig hört något däck som "exploderat" eller någon som kört av vägen pga punkasprayen iaf. När sprayen har snurrat till inne tillräckligt så håller det tätt för ganska stora hål.Skulle däcket vara nytt kanske en lagning kan vara värd.

Last edited:
ut med spiken, ser ut att vara en liten spik? Punkaspray håller isåfall tätt däcket ut för det ser väl redan slitet ut:va

Nu blir det väl " bla bla bla punkaspray, farligt bla bla bla....":rolleyes: Jag har lagat ett par däck med punkaspray, i slutet på livslängden på däcken, det har hållt tätt, och jag har aldrig hört något däck som "exploderat" eller någon som kört av vägen pga punkasprayen iaf. När sprayen har snurrat till inne tillräckligt så håller det tätt för ganska stora hål.Skulle däcket vara nytt kanske en lagning kan vara värd.
Jo, punkaspray är väl tabu här, men vid vissa typer av hål går det utmärkt att använda. En förutsättning är att hålet är litet och att snittet är slätt och fint, men då funkar det kalas. Har lagat hål mitt i slitbanan på nästan nytt slanglöst bakdäck på det viset, och sedan kört däcket tills det var helt slut, inklusive bandagar och mycket hög fart. Inga problem alls.

Jag lyckades få en spik mitt i ett mönster(!) förra året. Det pös duktigt när jag drog ut det så jag fick stoppa tillbaka det i hålet så jag kunde köra hem. :)

Ser ut som en spik. Hade likadant i mitt bakdäck som skulle bytas. :)

Jag lät spiken sitta kvar och blåste i bra höga hastigheter utan problem. Dessutom så vet jag inte hur länge spiken hade suttit där.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti