Vad är det som inte stämmer med min mc?

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
När jag lägger i 6ans växel på min nsr så börjar de helt plötsligt ett annat ljud istället för motorljudet. Det tjuter lite ungefär och det låter som det går igång en elmotor istället för 2t motorn :S Det låter enbart på 6ans växel, både på höga och låga varv. Kan det vara något lager som är slut i växellådan, eller vad kan det vara?
 
Pr0bz skrev:
När jag lägger i 6ans växel på min nsr så börjar de helt plötsligt ett annat ljud istället för motorljudet. Det tjuter lite ungefär och det låter som det går igång en elmotor istället för 2t motorn :S Det låter enbart på 6ans växel, både på höga och låga varv. Kan det vara något lager som är slut i växellådan, eller vad kan det vara?
kan nog vara sexans drev som är slut :rolleyes:
 
Per Fireblade skrev:
kan nog vara sexans drev som är slut :rolleyes:
Okej, har inte pillat mycket i växellåder :) Så ja visste inte att de fanns ett drev för varje växel :P
 
Då har du lärt dig nått nytt :tummenupp

Be nån kunnig att kolla på dreven till växellådan.
Konstigt förövrigt att det är 6:ans drev som gått först på din, det brukar vara det andra drevet som går först.
 
Pr0bz skrev:
Okej, har inte pillat mycket i växellåder :) Så ja visste inte att de fanns ett drev för varje växel :P


Har det inget att göra med att dina lameller slirar då? eller du kanske har bytt dom..
 
hmm, borde inte vara lamellerna av den anledningen... man växlar ju för att motorn ska hålla sig inom ett visst varvtal... o lamellerna snurrar väl lika fort om man varvar ut ettan som sexan... eller har jag fel?
 
Don Danielsan skrev:
hmm, borde inte vara lamellerna av den anledningen... man växlar ju för att motorn ska hålla sig inom ett visst varvtal... o lamellerna snurrar väl lika fort om man varvar ut ettan som sexan... eller har jag fel?


du har rätt

först kommer motorn sen koplingen och sen växlarna så :tummenupp
 
Hade det varit lamellerna , hade du märkt det på 1:an o 2:an under hård accelereation.... 6:ans drev låter oxå konstigt ???... Kan inte tänka mig att du slitit ut det med snabba växlingar mellan 5:an o 6:an...
Ingen chans att det är ett lagerljud du hör ??.. Bara på 6:an ?? Vid alla varvtal ??...
 
Folkezx9r skrev:
Hade det varit lamellerna , hade du märkt det på 1:an o 2:an under hård accelereation.... 6:ans drev låter oxå konstigt ???... Kan inte tänka mig att du slitit ut det med snabba växlingar mellan 5:an o 6:an...
Ingen chans att det är ett lagerljud du hör ??.. Bara på 6:an ?? Vid alla varvtal ??...

lyckas få ett friläga mellan 5an å 6an smälla i 6an, är nog ganska efektivt sätt att paja 6an på. Inget du testat?
 
Lamellerna ska bytas de är dåliga. Slirar på alla växlar.

1-2 hör jag inget missljud.
Bara på 6an, när man kommer över 8k rpm så hör man ju inte missljudet för motorn varvar så mycket.

Det är inga problem från 5-6 de är inga hopp eller hack, får alltid i rätt växel.
 
Pr0bz skrev:
Lamellerna ska bytas de är dåliga. Slirar på alla växlar.

1-2 hör jag inget missljud.
Bara på 6an, när man kommer över 8k rpm så hör man ju inte missljudet för motorn varvar så mycket.

Det är inga problem från 5-6 de är inga hopp eller hack, får alltid i rätt växel.

Eftersom lamellerna ändå ska bytas , så skulle jag börjat med det. Bara att knuffa kull hojen o byta , så slipper du tappa ur oljan....
Skulle det inte tystna efter det , så blir det till att klyva motorn... Värre är det inte... :tungan

Mr Helmut skrev:
lyckas få ett friläga mellan 5an å 6an smälla i 6an, är nog ganska efektivt sätt att paja 6an på. Inget du testat?

Nope ! Vet inte hur vanligt det är , men på de 15-talet hojar jag haft så har jag aldrig fått i ngt friläge mellan näst högsta o högsta växeln. Skrotar man ngt drev , så är det i regel 2:ans drev... Skrotar du däremot en gaffel , så kan det ju föra med sig både det ena o det andra , men eftersom han får i växlarna så....... Inget du testat ???
 
Folkezx9r skrev:
Eftersom lamellerna ändå ska bytas , så skulle jag börjat med det. Bara att knuffa kull hojen o byta , så slipper du tappa ur oljan....
Skulle det inte tystna efter det , så blir det till att klyva motorn... Värre är det inte... :tungan



Nope ! Vet inte hur vanligt det är , men på de 15-talet hojar jag haft så har jag aldrig fått i ngt friläge mellan näst högsta o högsta växeln. Skrotar man ngt drev , så är det i regel 2:ans drev... Skrotar du däremot en gaffel , så kan det ju föra med sig både det ena o det andra , men eftersom han får i växlarna så....... Inget du testat ???

det var typ menat till trådstartaren mer (alltså om han fått så) men jo för mig hände det många gånger då jag körde aprilian och även när jag kört cross.

typ bott gas 4an 5an å när man ska läga i 6an så peta man för löst och bott gas så varvar den upp som fan, då finns det folk som får panik och trycker i 6an eller kopplar å slänger i den men det hjälper inte heller det smäller som fan ändå:rolleyes: såna saker bode kuna rasa 6ans växel, men som du säger det är nog MYCKET mer vanligt att rasa tex 2an .... säger inte att det finns något sånt friläge på alla cyklar med jag vet då flera i alla fall, få se om jag inte har någon rulle där en kille smäller så också.

Till trådskaparen hoppas de bara är någon skit grej
 
Visst finns det friläge mellan alla växlar , men är det inte slitet , så ska man nog ha lite otur om man ska hitta ett sånt. Eller lite velig med foten i växlingen... O precis som du säger : Sparkar man då i nästa växel , så blir ju inte det där friläget precis mindre !! :gnissla
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top