Vad är det här?!

Jamaicaah

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Söderhamn
Hoj
00, Rs 125, Aprilia
Vad är det här?
Vad används den till och hur fungerar den?
Jag har inte fått igång Aprilian än och har kommit fram till den här.


Skolavslutning, sommarläger 006.jpg
 
Det är någon sorts diod.

Vet itne vad den gör men du misstänker att den är trasig kan du testa den.

Har du multimeter så kan du mäta på den o se om den fungerar. Lätt multimetern på diodläge med ljud. Kontaktera minuspolen på multimetern till den sidan på dioden där du har strecket, kontaktera andra multimeter proben till andra sidan på dioden. Du ska då ha elektrisk kontakt och du ska höra ett pip.

Prova nu åt andra hållet då ska det inte vara någon elektrisk kontakt.

Är den trasig så sök upp beteckningen på www.elfa.se www.farnell.se eller kjell.com och köp en likadan och lödfast i kontaktdonet.
 
Det är en diod och fungerar på så sätt att den bara släpper ström åt ena hållet. Vad den används till på just den där maskinen har jag ingen aning om.
 
Det där är en Diod.....
Men har du larm efterinstallerat på den?

Vad händer eller rättare sagt vad händer inte?
 
Det är en diod - den släpper igenom ström i bara en riktning.
Har den lossnat och du skall sätta tillbaka den måste den sitta åt rätt håll.

Vita ringen ringen ligger närmare en kant än en annan.

Används i elsystemet lite här och där för att spärra backspänningar t.ex i negativa slingor som används för bromsljus,oljetryck och sådant.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top