Vad är det här för något fiffigt egentligen?

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Vi skulle trixa lite med wza's R1 -01 för några dagar sen och lyfte tanken för att sedan lyfta luftburken. En liten skatt påträffades i form av 2 små filter och några slangar.

Nu undrar vi vad fanken det är för något?
(Förra ägaren visste inte heller.) :hihi

Bifogat

• R1 -01 Luftburk.JPG
    R1 -01 Luftburk.JPG
    55.2 KB · Visningar: 479
RedEye skrev:
2342217 Vi skulle trixa lite med wza's R1 -01 för några dagar sen och lyfte tanken för att sedan lyfta luftburken. En liten skatt påträffades i form av 2 små filter och några slangar.

Nu undrar vi vad fanken det är för något?
(Förra ägaren visste inte heller.) :hihi
de e ju luftfiltret för luftfiltret ju :rolleyes:

Kan det ha varit ett fd. NOS system? Eller är jag helt bränd nu?

-@ndreas

Det är inte så att filtret har träffat ett annat filter:tuttar och det har hänt en liten olycka.......:lol

Jag har sett något liknande på en annan R1-01 och om jag inte minns fel så är det ett system för att kunna justera in luft/bränsleblandningen på ett ännu mer korrekt sätt än vad man kan åstakomma med orginal set up på förgasarna. Mer möjligheter att styra blandningen vid olika varvtal. Om någon justerar som kan de bitarna på plats så går det att hitta ytterligare effekt, framförallt med riktigt öppna system.

Skit i vad det är för nåt! Kör utan tank från och med nu, ser ju coolt ut iaf :tummenupp.

tycker det ser ut som någon typ av modifierad ventilation,typ flötörhusen,vev vent mm????:squid

andersbrink skrev:
2342465 Vill ni montera en lustgasflaska har jag sådana till salu.

Skojar du eller? :D
Fast.. Vart är det tänkt att man ska skicka in lustgasen isf iochmed att det inte finns några nipplar eller så "över"?

Vevhusvent är det iaf inte, dessutom är orginalet är fortfarande kopplat.
Inte NOS heller, på tok för klena slangkopplingar.

Jag gissar på att man ersätter luftmunstyckena för resp förgasare med en gemensam justering, lite dumt dock att ha slangarna dragna huller om buller över trattarna, det soppar ju till luftflödet en hel del, jag gissar även att det sitter gummipluggar i locket precis ovanför justerskruvarna?

Att montera filtren för resp krets inne i den redan filtrerade luftburken vet jag inte riktigt vad jag ska säga om, kaka på kaka kanske, tycker gott man kan skippa dem.
Sen skulle jag inte vilja ha dem så nära intagen till trattarna, det lär ju ändra kontrolltrycket endel när man ger på(?)

Ozzian skrev:
2343966 Vevhusvent är det iaf inte, dessutom är orginalet är fortfarande kopplat.
Inte NOS heller, på tok för klena slangkopplingar.

Jag gissar på att man ersätter luftmunstyckena för resp förgasare med en gemensam justering, lite dumt dock att ha slangarna dragna huller om buller över trattarna, det soppar ju till luftflödet en hel del, jag gissar även att det sitter gummipluggar i locket precis ovanför justerskruvarna?

Att montera filtren för resp krets inne i den redan filtrerade luftburken vet jag inte riktigt vad jag ska säga om, kaka på kaka kanske, tycker gott man kan skippa dem.
Sen skulle jag inte vilja ha dem så nära intagen till trattarna, det lär ju ändra kontrolltrycket endel när man ger på(?)

Nej, det sitter inga gummiploppar i locket ovanför justerskruvarna.
Vi vill först med all säkerhet få reda på vad det är för några saker som sitter där inne innan vi rycker bort något. :)

Det där med slangarna vid trattarna kan vi ju iallafall "justera". :)

RedEye skrev:
2343984 Nej, det sitter inga gummiploppar i locket ovanför justerskruvarna.
Vi vill först med all säkerhet få reda på vad det är för några saker som sitter där inne innan vi rycker bort något. :)

Det där med slangarna vid trattarna kan vi ju iallafall "justera". :)
A just det, allt är säkert injusterat med det motstånd som småfiltren har så det är ju inte "bara" att plocka bort dem som jag föreslog, det innebär nog isf att man måst strypa justeringarna något ytterligare för att kompensera.

Står det inte någon beteckning eller firmanamn på grenstyckena?

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!