Vad är det här för missljud? (Ducce som inte vill starta)

Gick med
3 Oct 2003
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Jag har haft problem med att hojen (Ducati 900 SSie) börjar hosta och gå hemskt dåligt efter 20-30 min. Nu är den avställd och jag skulle titta närmare på det när jag fick problem. Den står i varmgarage med laddare och jag hade tänkt starta upp och låta den gå ett par minuter. Det har inte varit ett problem tidigare men nu gick den lite orent redan från start och la av efter 3 min. Efter det vill den inte starta och det här ljuder. Nån som vet vad det är och vad som kan vara fel?

Bindgalen bränslepump?

Har du ok batterispänning?
Om så är fallet hade jag plockat säkring efter säkring och noterat när ljudet slutar. Och fortsätta därifrån.

Om så är fallet hade jag plockat säkring efter säkring och noterat när ljudet slutar. Och fortsätta därifrån.

Om min gissning att du har en dålig bränslepump är rätt så kan du göra en variant på ovanstående.
Lyft tanken, dra försiktigt isär kontakten med 4 sladdar i som går till tanken, fäll ned igen och gör om provstartnigen.
Glöm inte att återställa.

Det ser bra ut på batteriladdaren när jag kopplar ur den. Men jag misstänker att det kanske inte svarar på frågan utan att det behöver mätas med voltmeter?

Den tex? https://www.clasohlson.com/se/Multimeter-UNI-T-UT131B/p/41-1599

Är den här video vettig att följa för att kolla spänning? Kolla vid fulladdat och sen hur mkt det dippar vid start? Hur mkt får ett mc batteri dippa för att fortfarande vara ok?

Om min gissning att du har en dålig bränslepump är rätt så kan du göra en variant på ovanstående.
Lyft tanken, dra försiktigt isär kontakten med 4 sladdar i som går till tanken, fäll ned igen och gör om provstartnigen.
Glöm inte att återställa.

Den kontakten kopplar ur bränslepumpen?

Den kontakten kopplar ur bränslepumpen?

Ja, och bränslemängdgivaren.

Om du tror att du kommer att mäta för felsökning i elsystem framöver så kan det vara värt att lägga några kronor på en sådan här https://www.biltema.se/verktyg/matv...trar/tangamperemeter-dcm-6003-acdc-2000023355
OBS, denna kan mäta ström i likströmssystem, det kan inte alla.
Kjell o Co har någon liknande, kanske Clas också.

Annars duger den du länkade till bra.

Last edited:
Ja, och bränslemängdgivaren.

Om du tror att du kommer att mäta för felsökning i elsystem framöver så kan det vara värt att lägga några kronor på en sådan här https://www.biltema.se/verktyg/matv...trar/tangamperemeter-dcm-6003-acdc-2000023355
OBS, denna kan mäta ström i likströmssystem, det kan inte alla.
Kjell o Co har någon liknande, kanske Clas också.

Annars duger den du länkade till bra.

Tack!
Hur vet man om man har behov av att mäta ström i likströmsystem? :)
Och vad är fördelen med tångmultimeter före en vanlig multimeter?

Kjelle är närmast/enklast, verkar snarlik: https://www.kjell.com/se/produkter/...l2Reoy4NIXKV1nnoTZxoC5CwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Det är aldrig fel att kunna mäta ström. Hade dock inte litat på ett sådant instrument för att leta små läckstömmar ex.vis. Dom funkar ok för att kolla lite större strömmar. Små strömmar är enklast att mäta genom att lägga en multimeter i serie, men då måste du självklart bryta kretsen.

OnTopic:
Jag hade framförallt mätt spänningen på batteriet när du slår på tändningen och ljudet uppstår. Har en cell ex.vis gett upp i batteriet kan tomgångsspänning fortfarande se okej ut men när du börjar belasta så träffar skiten fläkten. Så att säga.

Du kan utesluta batteri just nu. Om spänningen varit så dålig så hade du inte kunnat starta.

Det låter som soppapumpen är kass. Enkelt att kolla. Mät spänningen på soppapumpen när ljudet uppstår. Billigast möjliga multimeter funkar.
Typ 12v = kass pump
Annars är det något annat. Om du snokar runt lite borde du kunna hitta exakt var ljudet kommer ifrån antingen med fingrarna eller örat. En skruvmejsel är ett bra stetoskop.

Missljudet måste varit en kabel som var lös för nu startar den. Hur lågt får V gå ner vid start för att batteriet ska va ok?
Nu ligger det på 13.3 före, 12.8 när tändningen är på och 11.1-6 vid start även om jag en bit in i videon (5:25) får lite startproblem när jag drar ner chocken och då droppar det betydligt mer vid 2a, 3e försök (6-8 V). Nåt att oro sig för?

Hur har du anslutit probarna till batteriet? Ordentlig klämma eller liknande är att föredra så att man kan lita på det instrumentet visar. Ligger probarna bara och vilar lite lätt på batteriets poler blir det lätt dålig kontakt. Anledningen jag frågar är att filmen visar att spänningen dyker väldigt mycket under korta stunder även när motorn är igång.

Hur har du anslutit probarna till batteriet? Ordentlig klämma eller liknande är att föredra så att man kan lita på det instrumentet visar. Ligger probarna bara och vilar lite lätt på batteriets poler blir det lätt dålig kontakt. Anledningen jag frågar är att filmen visar att spänningen dyker väldigt mycket under korta stunder även när motorn är igång.

Fick inte med några klämmor med den så jag fick hålla stickorna med ena handen. Hade nog kontakt hela tiden däremot lite fladdrigt vid minsta rörelse. Ska se om jag kan få tag på klämmor och göra om.

Behövs en batteritestare för slutgiltigt kunna ta reda på om batteriet är ok?
Typ https://www.biltema.se/kontor---teknik/batterier/batteritestare/batteritestare-li-ion-pro-2000043659

Som en liten fingervisning, När vi testar batteriets kapacitet vid start på reservkraftsaggregat så byter vi när batterispänningen dyker ner under 8 V under startsekvensen.

Missljudet måste varit en kabel som var lös för nu startar den. Hur lågt får V gå ner vid start för att batteriet ska va ok?
Nu ligger det på 13.3 före, 12.8 när tändningen är på och 11.1-6 vid start även om jag en bit in i videon (5:25) får lite startproblem när jag drar ner chocken och då droppar det betydligt mer vid 2a, 3e försök (6-8 V). Nåt att oro sig för?
Inget konstigt där. Du kan sluta leta fel på batteriet och istället se var du har glappkontakt samt hålla ett extra öga/öra på bränslepumpen.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back